هیوا لهونیان:
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان گفت: در صورتی که مردم مصرف برق را مدیریت کرده و کاهش دهند، شاهد کاهش خاموشی‌ها خواهیم بود.
کد خبر: ۹۷۶۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۷ 07 July 2021
به گزارش تابناک کردستان، هیوا لهونیان روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: مدیریت مصرف برق به مردم بر می‌گردد که اگر در این زمینه با ما همکاری نکنند قطعا شاهد افزایش قطعی‌ها در استان خواهیم بود.

وی افزود: سهمیه میزان قطع برق هر استان روزانه از مرکز به ما اعلام می‌شود و ما موظف هستیم که میزان خاموشی‌ها را به صورت عادلانه ما بین مشترکان تقسیم کنیم، اما در این زمینه استثناء‌هایی وجود دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان موارد استثناء در خاموشی برق را مراکز بیمارستانی، اینترنتی و ایستگاه‌های پمپاژ آب برشمرد و گفت: با توجه به اینکه این مکان‌ها جزو مراکز حساس شهری هستند، برق آن‌ها قطع نمی‌شود به همین دلیل مناطق جوار این مراکز نیز با خاموشی روبرو نخواهند بود.

وی ادامه داد: همچنین در مواردی نیز به دلیل افزایش سرعت در بهره برداری از پروژه‌های شاخص عمرانی استان برق موردنیاز برای احداث آن‌ها تامین خواهد شد تا رفاه و نیازمندی و آسایش مردم تحت شعاع قطعی برق قرار نگیرد.

لهونیان عنوان کرد: تولید و مصرف برق در کشور باید با یکدیگر هماهنگ باشد و اگر میزان مصرف از تولید بالاتر برود شاهد خاموشی‌ها خواهیم بود تا شبکه برق کل کشور دچار آسیب نشود.

وی با بیان اینکه اگر شبکه برق کشور مختل شود تا ۲ روز با مشکل مواجه خواهیم بود، ادامه داد: گاهی اوقات به دلیل اینکه شبکه برق کشور حفظ شود خاموشی‌هایی خارج از برنامه اعمال می‌شود که فرصت اطلاع رسانی آن‌ها وجود ندارد.

تغییر برنامه خاموشی‌ها به دلیل افزایش یا کاهش مصرف مردم

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان تصریح کرد: گاهی اوقات برنامه‌ریزی خاموشی‌ها که از روز قبل اطلاع رسانی شده است با تغییراتی روبرو می‌شود که این مسئله نیز به دلیل افزایش یا کاهش مصرف مردم اتفاق می‌افتد و فرصت اطلاع رسانی آن‌ها وجود ندارد.

وی عنوان کرد: از امروز سعی خواهیم کرد که با فرمول جدید برنامه خاموشی‌ها را اطلاع رسانی کنیم و قطعی‌ها با کمترین تغییر زمانی و دقیق‌تر انجام شود.

لهونیان ادامه داد: براساس پیش بینی‌های صورت گرفته خاموشی‌های شب تا ۱۰ روز آینده به اتمام می‌رسد و خاموشی روز نیز تا ۱۵ شهریور صورت گیرد.

وی به بحث شناسایی دستگاه‌های ماینر با استفاده از نرم افزار‌هایی مرتبط خبر داد و افزود: مردم نیز در این زمینه بسیار می‌توانند با همکاری کنند و شماره تلفن ۰۹۳۵۴۰۲۱۷۸۰ به این منظور اختصاص یافته است و به هر فرد به ازای معرفی یک دستگاه ماینر سه میلیون ریال پاداش تعلق می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان اعلام کرد: از اسفندماه سال گذشته تاکنون ۷۶۳ دستگاه ماینر غیرمجاز در استان کشف شده که ۲.۳ درصد مصرف برق را به خود اختصاص داده است.

نیازمند همکاری مردم برای شناسایی ماینر‌ها هستیم

وی اعلام کرد: براساس برآورد ما در حال حاضر حدود ۵۰ مگاوات مصرف برق استان را ماینر‌ها به خود اختصاص داده اند که برای جلوگیری از فعالیت آن‌ها و کاهش خاموشی‌ها نیازمند همکاری مردم هستیم.

لهونیان در ادامه گفت: سال گذشته شاهد کاهش بارندگی در کشور بودیم و با توجه به این مسئله آب پشت سد‌ها کاهش یافته و ظرفیت تولید برق در نیروگاه‌های برق آبی با کاهش مواجه شده است.

وی با اشاره به اینکه همچنین به دلیل افزایش دمای هوا مصرف برق نیز به شدت بالا رفته است، افزود: بیش از ۳۰ درصد مصرف برق کشور را در فصل تابستان سیستم‌های سرمایشی به خود اختصاص می‌دهند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان عنوان کرد: هم اکنون مصرف برق کشور از ۶۶ هزار مگاوات بالاتر رفته است که حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار مگاوات آن مربوط به سیستم‌های سرمایشی است.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم فقط پنج هزار مگاوات مصرف برق را کاهش دهیم عملا از بحران کمبود برق خارج می‌شویم.

افزوده شدن یک هزار مگاوات مصرف برق به ازای افزایش یک درجه دما

لهونیان با اشاره به اینکه براساس اعلام سازمان هواشناسی امسال گرمترین سال را در ۵۰ سال اخیر تجربه می‌کنیم، افزود: به ازای افزایش هر یک درجه دما، حدود یک هزار مگاوات به مصرف برق کشور افزوده می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین از پاییز سال گذشته به دلیل استفاده غیرمجاز از ماینر‌ها (دستگاه استخراج ارز دیجیتال) مصرف برق کشور بالاتر رفته و این مسئله نیز یکی از دلایل اساسی در کمبود برق بوده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان با اعلام اینکه مابین سه هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار مگاوات مصرف برق کشور را ماینر‌ها به خود اختصاص داده اند، یادآور شد: در این مورد وارد فاز مقابله و کشف و ضبط این دستگاه‌ها شده‌ایم، اما ناشناخته بودن و ورود آن‌ها به منازل، برنامه ریزی‌های سیستم برق کشور را به هم ریخته است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار