سید صباح قریشی:
مدیر کل بهزیستی استان کردستان گفت: در سال ۹۹، هشت نفر نیروی کارشناس تحت پوشش بهزیستی در شهرداری‌های شهرستان‌های سنندج، بانه، بیجار و کامیاران به استخدام در آمده اند.
کد خبر: ۹۷۸۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۹ 14 July 2021
به گزارش تابناک کردستان، سید صباح قریشی مدیر کل بهزیستی استان کردستان در گفتگو با خبرنگار تابناک به مناسبت هفته بهزیستی ضمن تبریک این روز به تمامی افراد تحت پوشش این ارگان و کارکنان بهزیستی اظهار داشت: این سازمان در حوزه‌های متفاوت اقدامات چشمگیری را برای افراد معلول در جامعه انجام داده است.

قریشی در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه پیشگیری افزود: مهمترین اقدامات بهزیستی در حوزه پیشگیری عبارتند از؛ راه اندازی مرکز جامع درمان و بازتوانی افراد با اختالل مصرف مواد، مبتنی بر تداوم درمان. مجهز به کارگاه‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای سیم کشی ساختمان، کارگاه برق و تعمیرات وسایل خانگی، مجهز به کتابخانه، ۱۵ روز سم زدایی، سه ماه و نیم اقامتی، ۸ ماه سرپایی (۵۲ جلسه آموزشی) نیز از جمله این اقدامات است.

سید صباح قریشی ادامه داد: در زمینه اجرای برنامه‌های مهم در خصوص پیشگیری از معلولیت‌ها نیز به تعداد ۷ نفر پرسنل در استان وجوددارد، همچنین طرح پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی): که در سال ۹۹ بر حسب برش کشوری و با توجه به پاندمی کرونا.
استان کردستان باید ۳۲۰۰۰ نفر از کودکان ۳ تا ۶ سال مشمول طرح قرار می‌گرفت که استان کردستان بیش
از ۶۴ هزار نفر کودکان مورد غربال قرار گرفتند و در قالب طرح از نابینایی و کم بینایی بیش از ۲۷۰۰ نفر از
کودکان مشمول طرح پیشگیری شده است.

سید صباح قریشی خاطر نشان کرد: در خصوص طرح غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران
در سال ۹۹، تعداد ۲۰۱۶۱ نوزاد تحت پو شش قرار گرفت که با پو شش ۹۸ در صدی نسبت به موالید غربالگری
صورت گرفت و از کم شنوایی و ناشنوایی بیش از ۸۹ نفر جلوگیری بعمل آمد.

سید صباح قریشی به طرح غربالگری شناسایی اختلالات ژنتیک در مددجویان بهزیستی کردستان اشاره کرد و گفت:
با جذب اعتبار بیش از ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان که برای ۱۰۰ خانواده ۳، ۴ و ۵ معلول در تمام
شهرستان‌های استان با هدف جلوگیری از تکرار نوزاد معلول در خانواده‌های دارای فرزند معلول برگزار گردید.

سید صباح قریشی در خصوص سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی (سراج) عنوان کرد:
طرح ملی رصد آسیب‌های اجتماعی و تعیین کننده‌های آن با هدف شناسایی، ترسیم روند و تحلیل وضعیت
آسیب‌های اجتماعی و عوامل تعیین کننده ایست که این امکان را به برنامه ریزان اجتماعی می‌دهد با توجه به
و ضعیت موجود و سیر تغییرات این عوامل برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی مناسبتری برای پیشگیری و کنترل
آسیب‌های اجتماعی طراحی کنند که در ا ستان کرد ستان در سال ۹۹ ضمن ت شکیل دبیرخانه با حضور د ستگاه‌های اجتماعی و فرهنگی و با استفاده از اساتید دانشگاه، این پیمایش با توزیع ۱۰۰۰ پرسشنامه در بین ساکنین
شهر‌های هدف با تعداد ۱۲ نفر پرسشگر در ۳ شهرستان کم آسیب، پر آسیب و مرکز استان به اجرا در آمد.
این مقام مسئول به طرح همیار مادر و کودک اشاره کرده و گفت:
برنامه همیار مادر و کودک بر مبنای ت شکیل گروه‌های همیار مادران و نیز ایجاد اجتماعات با هدف پیشگیری از
آسیب‌های اجتماعی طرح و برنامه ریزی شده است این طرح راهبردی با رویکرد پیشگیرانه برای سه مرحله تکاملی
کودک برنامه ریزی شده است.
همچنین آمار تحت پوشش ۱۵ گروه تعداد ۱۵۰ نفر مادر باردار در ۳ شهرستان قروه، مریوان و سنندج می‌باشند.
سید صباح قریشی خاطر نشان کرد: در زمینه دفتر مشاوره نیز
ارائه مشاوره در مراکز مشاوره غیردولتی به تعداد ۸۰۰۰ نفر مراجع حضوری در استان با بیش از ۲۵ هزار جلسه، ارائه مشاوره تلفنی و تماس موفق با صدای مشاور ۱۴۸۰ با تعداد ۹۰۰۰ تماس در سال ۹۹ و پرداخت یارانه به
۱۶۰۰ نفر مراجع نیازمند به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان
و همکاری دادگستری استان برای افتتاح سامانه تصمیم و سامانه ثبت الکترونیکی پرونده‌های طلاق توافقی با این سازمان.

مدیر کل بهزیستی استان کردستان با توجه به اینکه در استان کردستان ۳۲ هزار و ۱۸۰ نفر افراد دارای معلولیت وجود دارد، اظهار داشت: بهزیستی استان کردستان دارای مراکز متعدد و بروز را دارد که تعداد هرکدام به شرح زیر است،
مراکز توانبخشی مراقبتی شبانه روزی ۱۹ مرکز با ۶۸۹ نفر خدمت گیرنده. ارائه خدمات توانبخشی در منزل ۸ مرکز با ۲۹۲ نفر خدمت گیرنده.
مراکز مراقبت در منزل ۲ مرکز با ۱۶۶ نفر خدمت گیرنده. مراکز روزانه آموزش توانبخشی ۲۵ مرکز با ۱۰۵۶ نفر خدمت گیرنده.
قریشی در زمینه کمک هزینه معیشت ماهیانه (مستمری) بیان کرد: پرداخت حق پرستاری افراد دارای آسیب نخاعی به ۶۲۸ نفر پرداخت کمک هزینه معیشت توانبخشی (مستمری) به ۱۸۹۸۲ نفر. پرداخت شهریه دانشجویان دانشگاه‌های غیردولتی به تعداد ۳۱۶ نفر بوده است.

سید صباح قریشی با اشاره به افراد خدمت گیرنده از وسایل کمک توانبخشی، بهداشتی و توانپزشکی این سازمان عنوان کرد: خرید وسایل توانپزشکی ۶۶۰ وسیله (ویلچر بزرگسالان-تشک مواج-واکر بزرگسالان-عصای زیر بغل-توالت فرنگی) می‌باشد،
همچنین خریدخدمات توانپزشکی (هزینه خدمات کاردرمانی، گفتار درمانی و فیزیوتراپی) به تعداد ۶۸۸ نفر، خرید تامین وسایل کمک توانبخشی به خدمت گیرندگان ۹۵۲۸ نفرتعداد افراد سرویس گرفته از کلینیک‌های توانپزشکی ۷۷۹ نفر (دارای خدمات فیزیوتراپی- شنوایی شناسی – بینایی سنجی – کاردرمانی – گفتاردرمانی – روانشناسی). کاشت و تعمیرحلزون شنوایی به تعداد ۱۲۹ نفر بوده است.

قریشی افزود: افراد خدمت گیرنده از فعالیت‌های توانمندسازی در بهزیستی استان کردستان به کمیسیون پزشکی توانبخشی تعیین نوع و شدت معلولیت، ۳۳۲۹ مورد پرونده بوده، کل تحت پوشش توانبخشی مبتنی بر جامعه روستایی ۱۸۳۳۷ نفر با مشارکت ۱۰ انجمن، موسسه و مرکز و مشارکت ۱۸۰۰ نفر کارشناس، تسهیل گر، بهیار و بهورز). کمک هزینه تغذیه و کمک هزینه توانبخشی و درمان افراد دارای اختلال متابولیک PKU به ۵۸ نفر بوده است، اعطای پلاک خودرو ویژه افراد دارای معلولیت برای ۳۶ نفر کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان به تعداد ۱۸۱۸ نفر که به ۹۶۱ نفر اعتبار سال ۹۹ تعلق گرفت (سرانه هر دانش آموز ۳۰۰۰۰۰ ریال جهت پرداخت ۹ ماه تحصیلی)، مناسب سازی و دسترس پذیری محیط زندگی و خودرو افراد دارای معلولیت برای ۳۶۰ نفر، ورزش درمانی معلولان به تعداد ۱۰۰ نفر در جامعه روستایی، تقویت و توسعه هنر درمانی ارایه شده به خدمت گیرندگان مراکز توانبخشی و حرفه آموزی ۷۰۰ نفر، آماده سازی شغلی ارایه شده به خانواده‌های نیازمند ۴۲۰ نفر می‌باشد.


سید صباح قریشی خاطر نشان کرد: اقدامات بهزیستی استان کردستان در حوزه توانبخشی نیز به سه دسته مراکز توانبخشی، حمایت‌های مددجویی و توانمند سازی دسته بندی می‌گردد.

مدیر کل بهزیستی استان کردستان ادامه داد: در زمینه مراکز توانبخشی (شبانه روزی، روزانه، خدمات ویزیت و مراقبت در منزل) در مراکز شبانه روزی با ارتقاء کیفیت خدمات این مراکز با افزایش حمایت‌ها و یارانه‌های پرداختی به میزان ۷۹ درصد بوده که این رقم با مقایسه با افزایش‌های سالیانه معمول، ۲۰ درصد جهش قابل توجه داشته و این امر با توجه به رشد تورم و هزینه‌های مضاعف جهت پیشگیری و کنترل بیماری کرونا می‌باشد.

قریشی افزود: همچنین اهدا چندین نوبت وسایل غربالگری و کنترل بیماری کرونا (تب سنج دیجیتالی پالس، اکسی متر، دستکش، ماسک، محلول‌های ضد عفونی و ...) به افراد تحت پوشش و ادارات تابعه.

سید صباح قریشی اظهار داشت: ۸۴۲ نفر از یتیمان، بیماران روانی و پرسنل سالمندان در تمامی شهرستان‌های استان با کمک دانشگاه علوم پزشکی کردستان واکسیناسیون شده اند.

مدیر کل بهزیستی استان اظهار داشت: با توجه به وضعیت موجود در جامعه به دلیل بیماری کرونا به صورت بازدید‌های آنلاین از وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نحوه فعالیت مراکز توانبخشی و مراقبتی معلولین و سالمندان بازدید کرده ایم.

سید صباح قریشی مدیر کل بهزیستی استان کردستان در خصوص مراکز توانبخشی، ویزیت و مراقبت، بیان کرد: رشد ۷۳ درصدی یارانه‌های مراکز روزانه با هدف ارتقاء سطح کیفی و کمی توانخواهان.

صباح قریشی اضافه کرد: اجرای برنامه توانبخشی از راه دور با توجه به وضعیت شیوع کرونا و جهت حفظ خدمات مورد نیاز توانخواهان و فعالیت‌های مراکز روزانه، همچنین گسترش همکاری‌های بین بخشی با تمدید تفاهم نامه‌های قبلی و انعقاد تفاهم نامه‌های جدید (آموزش استثنایی، بیمه سلامت و...) جهت ارائه خدمات بیشتر به توانخواهان بوده است.


قریشی عنوان کرد: رشد اعتباری ۸٫۵ برابری وسایل بهداشتی از سال ۹۷ تا کنون، همچنین رشد ۵٫۵ برابری اعتبارات وسایل کمک توانبخشی و رشد ۱۵۸ درصدی اعتبارات اندام‌های مصنوعی، کاشت حلزون و دیگر اندام ها‌ی مختلف از جمله این اقدامات بهزیستی بوده است.


این مقام مسئول در خصوص حمایت‌های مددجویی نیز اظهار کرد: در زمینه حمایت‌های مددجویانه نیز رشد ۸۰ درصدی حق پرستاری از افراد دچار ضایعه نخاعی، معلولین شدید و خیلی شدید در منزل از سال ۹۹ (۶ میلیون تومان) و ۵ برابر بیشتر از سال ۹۷ (۲ میلیون تومان) و در حال حاضر حق پرستاری از این افراد ۱۰ میلیون تومان می‌باشد.

قریشی ادامه داد: بر اساس ماده ۲۷، افزایش میزان کمک هزینه معیشت؛ قانون حمایت از ۱۵ درصد سالیانه در سال‌های ۹۸ و ۹۹ به ۶۶٫۷ درصد در سال ۱۴۰۰ و پرداخت مستمری به خانواده‌های سرپرست معلول بر اساس بعد خانوار تغییر یافته است.

سید صباح قریشی خاطر نشان کرد: در زمینه توانمند سازی نیز از ۱۰۰۰ نفر دانش آموز و ۳۱۶ نفر دانشجو حمایت گردیده است، در توانبخشی مبتنی بر جامعه نیز در روستا‌ها ۱۸۳۳۷ نفر تحت پوشش هستند با اعتباری بالغ بر حدود ۲۷ میلیارد ریال صورت گرفته است، همچنین ۴۸۹ نفر در زمینه مناسب سازی خودرو و مسکن با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال انجام شده است و برای ۳۴۲۹ نفر کمیسیون‌های پزشکی و معافیت از سربازی نیز برگزار شده است و به ۳۷ نفر نیز پلاک اعطا گردیده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار