مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام؛
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام گفت :350 نسخه کتاب در 74 موضوع از سوی کمیته کتاب استان به ارزش بیش از یک میلیارد و 136 میلیون ريال خریداری شده است.
کد خبر: ۱۰۶۳۶۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵ 24 August 2022

به گزارش تابناک ایلام؛ هوشمند در نشست خبری به مناسبت هفته دولت با اصحاب رسانه اظهار داشت :از هفته دولت سال 1400تا ههفته دولت سال جاری سالن اجتماعات "زنده یاد علی شاه خان حیدری زادی" و نگارخانه تخصصی "زنده یاد بهمن نظری" در شهرستان چرداول تجهیز و افتتاح شده و افزون بر این نگارخانه تخصصی سیمره در شهرستان دره شهر تجهیز و به بهره برداری رسیده است. 

وی بیان داشت : در یکسال گذشته 13 جشنواره در حوزه های مختلف در شهرستان های استان برگزار شده است که از جمله آنها جشنواره نمایش، موسیقی، صنعت چاپ، داستان رازان، خوشنویسی نینوا، کالاهای فرهنگی، جشنواره شعر طنز نوشخند، جشنواره موسیقی سورناوا، خلات ادبی، نمایش طنز در ایوان می توان اشاره کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد ایلام  گفت :همچنین جشنواره نمایش های خیابانی با موضوع فرهنگ ایثار و شهادت، جشنواره موسیقی محلی تکنوازی در دره شهر و برگزاری جشن انقلاب اسلامی در تمام شهرستان ها به مناسبت دهه فجر بوده که به مرور و در مناسبت های مختلف برگزار گردید. 

هوشمند افزود : ویژه برنامه های در مناسبت های مذهبی و ملی توسط این اداره کل برگزار که از مهمترین این برنامه ها می توان به هفته فرهنگ عمومی در آینه هنرهای هفتگانه، برگزاری کنگره ملی "عقیق و ارغوان" (اربعین در آیینه شعر اقوام ایرانی)، مراسم بزرگداشت هفته کتاب و تقدیر از فعالان حوزه نشر کتاب، آیین جایزه کتاب سال و تقدیر از برگزیدگان این حوزه، آیین رونمایی از مجموعه سه جلدی شاهنامه کردی ایلامی که از شاعر، ناشر و ویراستار این اثر تجلیل شد، گرامیداشت روز فرهنگ عمومی (14 آبان) و برگزاری آیین گرامیداشت روز خبرنگار اشاره کرد. 

وی با اشاره به اینکه تجلیل و تکریم بزرگان و پیشکسوتان فرهنگ و هنر استان از مهمترین وظایف این دستگاه اجرایی در استان است، افزود : در همین راستا از عوامل بیست و ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان کشور و فعالان انجمن هنرهای تجسمی استان ایلام تجلیل گردید. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد ایلام گفت : همچنین در آیین عصر سپاس از 50 نفر از فعالان فرهنگ، هنر و ادب با اهدای لوح و هدیه نقدی تجلیل به عمل آمده و افزون بر این، استاد ظاهر سارایی به پاس تلاش در پاسداشت زبان مادری و ادبیات کُردی، حاج محمدعلی قربانی مداح و پیرغلام امام حسین(ع) و استاد علی اشرف صندوق آبادی قائم مقام انجمن خوشنویسان ایران تکریم شدند.

وی با تعداد تمدید پروانه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت در استان اشاره گرد و گفت : تعداد 17 مؤسسه و پیگیری تمدید پروانه یک مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت، از جمله فعالیت های این اداره کل در حوزه عترت و قرآن بوده است. 

به گفته هوشمند : سهمیه بیمه فعالان قرآنی در سنوات گذشته 90 نفر بوده که در سال جاری با تلاش همکاران و ثبت نامه 300 نفر در سامانه حمد 210 نفر تایید شده و در مراحل پایان کار می باشد. 

هوشمند یادآور شد : در حوزه کتاب 320 عنوان کتاب در استان منتشر شده و بیش از چهار هزار و 350 نسخه کتاب در 74 موضوع از سوی کمیته کتاب استان به ارزش بیش از یک میلیارد و 136 میلیون ريال خریداری شده است.

وی به اجرای دیگر برنامه های ارشاد استان در یک سال گذشته اشاره کرد افزود : نشست های فرهنگی و ادبی، کارگاه و کلاس های آموزشی، فعالیت های حوزه نماز ستاد اقامه نماز اداره کل، فعالیت های حوزه کتاب و فعالیت های حوزه رسانه و تبلیغات از دیگر برنامه های اجرایی این نهاد فرهنگی – هنری است. 

مدیرکل ارشاد استان ایام بیان داشت: تامین سرمایه مورد نیاز برای فعالیت های فرهنگی در راستای ایجاد اشتغال پایدار در عرصه فرهنگ و هنر، همواره از اولویت های اداره کل بوده است. 

وی ادامه داد : در طی یکسال گذشته در قالب بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال 1400 به تعداد 22 طرح در حوزه های مختلف فرهنگی هنری از جمله کانون های تبلیغاتی، آتلیه عکاسی، دفتر نشریات، آموزشگاه های هنری و ... به شورای فنی استان ارجاع داده شد. 

هوشمند اضافه کرد : در این تعداد طرح برای 54 نفر اشتغال زایی شد و مبلغ 9420 میلیون ریال، اعتبار به این طر حها پرداخت شده و افزون بر آن در حوزه مشاغل خانگی از شهریور ماه سال 1400 تا کنون تعداد 196 طرح در حوزه های مختلف فرهنگی هنری از درگاه مشاغل خانگی ثبت و مجور صادر شده‌است. 

وی با بیان اینکه طرح های مذکور جهت دریافت تسهیلات به شبکه بانکی معرفی شدند افزود: تعداد 109 طرح با مبلغ 4270 میلیون ریال موفق به دریافت تسهیلات شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار