طبق یافته‌های یک پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، استفاده از سقز در کاهش عوارض گوارشی دیابت، تاثیر مثبت دارد.
کد خبر: ۱۰۶۸۵۶۷
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۴ 20 September 2022

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: فاطمه محجوب محقق دانشگاه علوم پزشکی مشهد به تلاش محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تبیین عوارض گوارشی دیابت از دیدگاه طب ایرانی، اشاره کرد و گفت: گاستروپارزی، اختلال تأخیر تخلیه معده در غیاب انسداد مکانیکال است و با علائمی همچون تهوع، استفراغ، سیری زودرس، نفخ و درد فوقانی شکم مشخص می‌شود.

او افزود: با توجه به شیوع بالای دیابت در جامعه و ابتلای ۳۰ تا ۵۰ درصد بیماران مبتلا به عوارض گوارشی دیابت و تأثیرات منفی آن بر کیفیت زندگی، ارزیابی بالینی و مراقبت از این اختلال، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

محقق دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: هدف از این مطالعه، تبیین گاستروپارزی دیابتی (عوارض گوارشی دیابت) بر اساس منابع طب ایرانی و طراحی کارآزمایی بالینی برای بررسی اثر سقز بر علائم بالینی این بیماران بود.

محجوب بیان کرد: در بخش مطالعه کیفی، مطالب مرتبط با گاستروپارزی دیابتی از متون طب ایرانی و طب نوین استخراج شد و مورد تطبیق و تناظریابی قرار گرفت.

او تصریح کرد: در بخش کارآزمایی بالینی ۵۴ بیمار مبتلا به گاستروپارزی دیابتی به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند که به هر دو گروه توصیه‌ها و پرهیزات غذایی متناسب با گاستروپارزی دیابتی داده شد.

این محقق دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأکید کرد: به یک گروه سقز و به گروه دیگر دارونما به مدت یک ماه تجویز و شدت علائم ‏بیماران با پرسشنامه استاندارد گاستروپارزی‏‎ Gastroparesis cardinal symptom index (GCSI) ‎ ارزیابی شد که علاوه بر این، آزمایشات هماتولوژی و بیوشیمی شامل ‏هماتوکریت، پروفایل قند و چربی خون، آنزیم‌های کبدی، کراتینین، نیتروژن اوره خون بررسی شد.

محجوب اظهار کرد: از منظر طب ایرانی، سوء مزاج بلغم معده یکی از علل اصلی بروز امراض معده مانند ضعف هضم، سوء هاضمه، سستی معده است که می‌توان آن را با گاستروپارزی مرتبط دانست.

او افزود: یافته‌های مطالعه حاضر بیانگر بهبود همه علائم گاستروپارزی اعم از تهوع و استفراغ، احساس پری بعد از غذا، سیری زودرس، نفخ در طول مطالعه در هر دو گروه بود.

این محقق دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد:این بهبودی را می‌توان به اثر رعایت توصیه‌ها و پرهیزات غذایی در هر ۲ گروه منتسب کرد.

محجوب بیان کرد: در گروه سقز در مقایسه با گروه دارونما، کاهش معنادار علائم گوارشی پری بعد از غذا و سیری زودرس مشاهده شد.در گروه سقز در مقایسه با ابتدای مطالعه، فشارخون سیستولیک و شاخص توده بدنی کاهش معناداری داشت.

او تصریح کرد: علائم گاستروپارزی دیابتی با برخی از بیماری‌های معده با ویژگی مشترک سوء مزاج بلغم قابل تناظر است؛ یافته‌های این پژوهش نشان داد مصرف سقز به همراه رژیم غذایی مناسب، اثرات خوبی در بهبود علائم گوارشی و کنترل قند و چربی در بیماران دیابتی دارد و می‌تواند برای درمان گاستروپارزی دیابتی در نظر گرفته شود.

برچسب ها: دیابت ، عوارض دیابت ، سقز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار