در سومین نشست نبض فرهنگ عنوان شد؛
سومین نشست از سلسله‌ نشست‌های نبض فرهنگ با موضوع پیوست فرهنگی برگزار و بر ملزومات ایجاد آن اشاره شد.
کد خبر: ۱۰۷۴۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۶ 08 October 2022

سومین نشست از سلسله‌ نشست‌های نبض فرهنگ با موضوع پیوست فرهنگی با حضور حسن بنیانیان رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاونان و رؤسای ادارات فرهنگی شهرداری اصفهان در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی برگزار شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی در سومین نشست از سلسله نشست‌های نبض فرهنگ با موضوع پیوست فرهنگی با اشاره به اهمیت و کارکرد فرهنگ در نظام جمهوری اسلامی گفت: حفظ فرهنگ، عامل ماندگاری و اقتدار نظام جمهوری اسلامی است.

حسن بنیانیان اظهار کرد: مباحث فرهنگی در همه ابعاد زندگی اجتماعی ما کاربرد دارد و از این مزیت باید استفاده کنیم.

وی با اشاره به آفات مباحث فرهنگی افزود: احساس کاذب شناخت فرهنگ، پیش فرض‌های فرهنگ شده غلط، نقش تخریبی علاقه به خود و رد کردن مقدمات بحث، سیاست‌زدگی در قضاوت‌های اجتماعی از جمله این آفات است.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: وقتی از فرهنگ صحبت می‌کنیم برخی افراد به ما خرده می‌گیرند که با مشکل‌سازان حوزه اقتصاد، اختلاس‌ها و... برخورد کنید، در حالی که پیش زمینه همین مشکلات نیز یکی از متغیرهای فرهنگی است.

وی بیان کرد: پیش فرض‌های ناقصی در جامعه وجود دارد مبنی بر اینکه بیشتر مشکلات ما ناشی از مسائل اقتصادی است در حالی که باید گفت بیش از پنجاه درصد مشکلات اقتصادی، پیش فرض فرهنگی دارد.

بنیانیان با اشاره به سیاست زدگی در قضاوت‌های اجتماعی گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون هرگاه از مشکلات صحبت شده، ریشه حاکمیت مقصر عنوان شده است، تا زمانی که این فضای ذهنی وجود دارد نقطه اصلاحی نمی‌بینیم. البته دشمن نیز به این تفکر دامن می‌زند.

وی در ادامه تصریح کرد: امروز در حال چیدن میوه این نوع آسیب‌ها هستیم و ما به عنوان عناصر فرهنگی وظیفه مقابله با این مشکل را داریم. در حوزه فرهنگ باید تحلیل داشت، مانند اینکه هرگاه نوع یک بیماری شناخته شود گام اول برداشته شده و می‌توان به درمان آن بیماری امیدوار بود.

وی با بیان اینکه ما به دنبال اصلاح تصمیم‌های مردم هستیم، افزود: این اصلاحات گاهی با ایجاد ترس از مجازات قانون، گاهی با ایجاد مشوق‌های سیاسی یا اقتصادی صورت می‌گیرد اما ریشه‌ها را اصلاح نمی‌کند.

بنیانیان خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم رفتار را به گونه‌ای اصلاح کنیم که ریشه در علایق فرد ایجاد کند و سبب تمایل و علاقه درونی و سپس اعتقاد و باور قلبی و در نهایت دانش و آگاهی شود آنگاه موفق عمل کرده‌ایم.

وی با اشاره به شناخت عالمانه فرهنگ گفت: در همه سطوح مدیریتی شاخص‌هایی مانند چیستی فرهنگ، عوامل تغییر و تحول، کارکردهای فرهنگ، دولت و فرهنگ، چالش‌ها و آسیب‌های فرهنگی و هدایت و مدیریت فرهنگی باید بررسی شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت و کارکرد فرهنگ در نظام جمهوری اسلامی گفت: حفظ فرهنگ، عامل ماندگاری و اقتدار نظام جمهوری اسلامی است. زمانی فرهنگ اسلامی مستقر می‌شود که در همه حوزه‌ها به دنبال عینیت یافتن فرهنگ باشیم.

بنیانیان با بیان اینکه ما به دنبال ساماندهی یک انسان متعادل در جامعه هستیم گفت: این نیازمند کمک گرفتن از دین و فطرت انسان است. در حالی ما به دنبال تحقق این امر هستیم که دشمن در طرف مقابل در تلاش برای بهره گرفتن از نیازهای جنسی و عنصر جوانی است.

وی با بیان اینکه دین را از حکومت نمی‌توان جدا کرد تصریح کرد: اگر نظام فرهنگی قدرتمندی نداشته باشیم که خواسته های مردم را با دین هماهنگ کند به نتیجه نمی‌رسیم، این خواسته‌ها کم کم رنگ غربی می‌گیرد و سبب ایجاد بحران می‌شود. بسیاری از این مشکلات ایجاد شده نیز ناشی از کارکردهای اشتباه در مدیریت فرهنگی سال‌های گذشته است.

وی بیان کرد: نفس نظام جمهوری اسلامی، نیازمند یک نظام قدرتمند فرهنگی است، اما بسیاری از مدیران ما این موضوع را درک نکرده‌اند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: ۱۱ هزار قانون در کشور داریم، زمانی که قانون زیاد می‌شود کنترل و بازرسی زیاد و برای عبور از قانون رشوه و فساد بیشتر می‌شود که نتیجه آن نارضایتی عمومی است. در این میان قبح قانون شکنی شکسته می‌شود و مقبولیت نظام به طور تدریجی کاهش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر به سراغ این رفتیم که کشور را با رویکرد فرهنگی مدیریت کنیم، حکمرانی آسان و آسان‌تر می‌شود. در حالی که متاثر از فرهنگ استبداد زده مدیران، در کشور ما همه به دنبال حل مشکلات اقتصادی هستند.

بنیانیان اظهار کرد: اگر مسئولان درک عالمانه از فرهنگ داشته باشند مدیریت فرهنگی کم کم جایگاه خود را پیدا می‌کند و مشکلات رفته رفته کمرنگ می‌شود.

وی با اشاره به فرآیند تربیت و اقناع سازی فرهنگی گفت: آموزش متناسب، ایجاد باور و نگرش جدید، خلق ارزش‌های جدید، تغییر در الگوی رفتاری و تکرار در جمع افراد پذیرنده سبب ایجاد محیط دوست داشتنی و وجود روابط صمیمانه بین مربی و متربی می‌شود.

مجتبی شاه‌مرادی معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: در دور جدید فعالیت‌های مدیریت شهری، مقوله‌ای که در یک سال گذشته بر آن تأکید شده، پیوست فرهنگی است.

وی ادامه داد: در جلسات مختلف مورد سؤال هستیم که پیوست فرهنگی چهارباغ، میدان امام(ره)، پارک‌ یا باغ بانوان، کتابخانه و فرهنگ‌سرا و ... که احداث می‌شود، کجاست؟

وی با بیان اینکه برخی کارکردهای فعالیت‌های شهرداری اصفهان امروز به ضد خود تبدیل شده است، گفت: امروز دائما از پروژه‌های عمرانی هم از ما سؤال می‌شود. پروژه‌هایی که به طور مستقیم با حوزه فرهنگ در ارتباط نیست اما ما نیز از سال‌ها قبل فریاد می‌زدیم که این پروژه‌ها تاثیرات اجتماعی و فرهنگی دارد و نیازمند پیوست است.

وی افزود: امروز این ادبیات در مدیریت شهری وجود دارد و دائما درباره پیوست‌های فرهنگی اقدامات و پروژه‌های مختلف شهری از ما سؤال می‌شود.

شاه‌مرادی با بیان اینکه ما به دنبال یک هم‌افقی در حوزه فرهنگ هستیم، تصریح کرد: قرار نیست در این حوزه رفع تکلیف کنیم، بنابراین بحث پیوست فرهنگی نباید چیزی شبیه به نیازسنجی‌های تکراری پروژه‌های عمرانی شود.

وی بیان کرد: گاهی وقت‌ها باید از پیوست فرهنگی عبور و نگاه کنیم کاری که در حال انجام آن هستیم کارکرد فرهنگی دارد یا نه. گاهی اقدامات معاونت فرهنگی نیز کارکرد فرهنگی ندارد و باید به این موضوع توجه داشته باشیم.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با تاکید بر مردمی سازی پیوست فرهنگی گفت: از روسای ادارات مناطق می‌خواهم که با مراجعه به افراد دغدغه مند از آن‌ها بخواهند که پیوست فرهنگی کوچکی برای آن منطقه بنویسد و این اولین قدم‌هایی است که می‌توانیم در این خصوص برداریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :