رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری شیراز از ساماندهی و بهسازی آرامستان دارالسلام خبر داد و گفت: طبق طرح مصوب سازمان میراث فرهنگی استان و با هماهنگی و نظارت آن سازمان، عملیات اجرایی کار احیا و بهسازی و تثبیت قبور این آرامستان آغاز خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۲۵۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۶ 10 September 2023

تابناک فارس به نقل از ایکنا: علی محمد ابراهیمی، رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری شیراز امروز، ۱۹ شهریورماه در جمع خبرنگاران از ساماندهی و بهسازی آرامستان دارالسلام خبر داد و گفت: طبق طرح مصوب سازمان میراث فرهنگی استان و با هماهنگی و نظارت آن سازمان، عملیات اجرایی کار احیا و بهسازی و تثبیت قبور آرامستان تاریخی دارالسلام که در اولویت شهری قرار دارد، تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی شروع خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه با تمام توان از این گنجینه بزرگ تاریخی و مذهبی حمایت کرده و برای بازسازی آن گامی بلند بر می‌داریم، افزود: با توجه به قدمت این آرامستان و ارزش‌های تاریخی فرهنگی مرمت و بهسازی آن در دستور کار سازمان قرار دارد.

ابراهیمی تصریح کرد: تحقق این امر، همت، همکاری و هماهنگی میان نهادهای ذیربط شامل اداره میراث فرهنگی و گردشگری و اداره اوقاف و امور خیریه را با شهرداری شیراز می‌طلبد.

وی در ادامه به وضعیت آرامستان دارالرحمه شیراز اشاره کرد و گفت: آغاز دفن اموات در آرامستان دارالرحمه شیراز با ۴۲هکتار وسعت از سال ۱۳۴۶ آغاز شده است و تا به امروز به مدت ۵۴ سال در حال خدمات‌رسانی به شهروندان و دفن اموات است.

رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری شیراز ادامه داد: در حال حاضر ۴۶ آرامستان ثبت شده در شیراز وجود دارد که از این تعداد ۳۲ آرامستان تحت عنوان آرامستان‌های محله‌ای هنوز فعال هستند.

وی بیان کرد: با توجه به تکمیل ظرفیت دارالرحمه شیراز، امروز در معابر دارالرحمه نیز شاهد دفن متوفیان در قبرهای چند طبقه هستیم که با بسته شدن مسیرهای دسترسی، تردد خانواده‌های متوفیان و افراد کم توان برای زیارت قبور با مشکل مواجه می‌شود و با توجه به این معضل انتقال دارالرحمه به آرامستان بهشت احمدی در دستور کار شهرداری قراردارد.

ابراهیمی با اشاره به ظرفیت‌های آرامستان بهشت احمدی گفت: با توجه به نیاز شهر در حال حاضر سایت آرامستان بهشت احمدی با ۴۶۶هکتار وسعت آماده انتقال و دفن اموات است و تاکنون ۸ هزار نفر از اموات در این آرامستان دفن شده‌اند.

وی از امکانات موجود در فاز یک آرامستان بهشت احمدی را شامل مجموعه ساختمان پذیرش و خدمات، سالن برگزاری نماز میت، سالن انتظار مراجعین، غرفه‏های خدماتی، سرویس‏های بهداشتی در محوطه، انتظامات، ساختمان برق اضطراری و روشنایی، مدیریت خودروهای حمل درگذشتگان، مجموعه غسالخانه و سایر بخش‌های مورد نیاز را از جمله امکانات این سایت اعلام کرد که آماده خدمات‌دهی هستند.

رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری شیراز همچنین گفت: پایانه حمل متوفیان، ایستگاه‌های رفاهی، ایجاد خط اتوبوس از پایانه شهرک سعدی تا آرامستان به‌صورت رفت و برگشت در روزهای پنج‌شنبه و جمعه از دیگر امکانات آرامستان بهشت احمدی است.

ابراهیمی بیان کرد: نرخنامه خدمات قابل ارائه، در آرامستان بهشت احمدی مصوب شورای اسلامی شهر شیراز در سال ۱۴۰۲ در خصوص تدفین مشخص شده است و طبق مصوبه شورای اسلامی شهر فروش قبور خانوادگی در این آرامستان شده است.

رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری شیراز همچنین از در نظرگرفتن قطعه شهدا و دفن دو شهید گمنام در آرامستان بهشت احمدی در سا‌ل‌های قبل خبر داد و گفت:‌ علاوه بر این درختان در محوطه فضای سبز سایت بهشتی به یاد اموات توسط بازماندگان انجام می‌شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار