رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی قم گفت: اجرای برنامه کشاورزی حفاظتی به‌منظور جلوگیری از فرسایش خاک و از بین رفتن آن، در سطح مزارع و باغات قم آغاز شد.
کد خبر: ۱۱۴۳۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۴ 14 December 2023

به گزارش تابناک قم، مسعود ترابی روز پنجشنبه درگفت‌وگویی بیان داشت: بحث فرسایش خاک با توجه به وضعیت اقلیمی که قم در آن قرار دارد موضوع بسیار مهمی به شمار می‌آید و لازم است در راستای جلوگیری از آن اقدام‌های لازم از جمله برنامه کشاورزی حفاظتی در سطح مزارع و باغ‌های این استان اجرا شود.

وی با اشاره به اهمیت خاک و حفاظت از آن در راستای تامین امنیت غذایی مردم، افزود: کشاورزی حفاظتی یکی از عملیاتی‌ترین کارها برای مقابله با روند فرسایش خاک و نگهداری از آن در استان قم است و برای موفقیت در اجرای این برنامه باید ادوات و تجهیزات مورد نیاز تامین شود.

وی ادامه داد:‌ هدف در کشاورزی حفاظتی این است که از ورود بیش‌از حد ماشین آلات و همچنین وسایل سنگین به زمین‌های زراعی و باغ‌ها در زمان کاشت، داشت و برداشت محصول جلوگیری شود و به جای آن از ادوات و تجهیزات پیشرفته‌ای استفاده گردد که کمترین آسیب را به بافت خاک وارد می‌کنند.

ترابی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که یکی دیگر از مشکلات مرتبط با موضوع خاک در استان قم کمبود مواد عالی در این عنصر طبیعی است،‌ گفت: البته مشکل کمبود مواد عالی در داخل خاک در بیشتر مناطق فلات مرکزی ایران مشاهده می‌شود که استان قم نیز جزیی از آن است .

وی افزود: در همین رابطه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی قم با استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان و تولید کودهایی که می‌توانند نیاز خاک به این مواد ارزشمند را تامین کنند، تقویت کیفیت خاک زمین‌های کشاورزی استان را دنبال می‌کند و تاکنون در این خصوص به دستاوردهای خوبی نیز دست یافته‌است.

وی ادامه داد: در موضوع حفاظت از خاک استان همچنین نیاز است که نقشه آلودگی و نیز نقشه حاصلخیزی آن تهیه شود تا کارشناسان و بهره‌برداران بخش کشاورزی با استفاده از این نقشه‌ها و شناخت دقیق وضعیت خاک هر منطقه بتوانند در تولید محصول مورد نظر خود به هدفشان برسند.

۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در این استان فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار