معاون وزیر صمت عنوان کرد:
اولین اجلاس سراسری شایستگی‌های مدیران فردا با موضوع تجلیل از مدیران شایسته عرصه صنعت و تجارت برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۴۴۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴ 20 December 2023

به گزارش تابناک رضوی، اولین اجلاس سراسری « شایستگی های مدیران فردا » با رویکرد تجلیل از مدیران شایسته عرصه صنعت و تجارت توسط موسسه فرهنگی هنری عصر گفتمان و با حضور چندی از مدیران کشوری و اساتید دانشگاه‌ها و کارآفرینان برجسته در مرکز همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

در ابتدای مراسم، دکتر غلامحسن تقی نتاج، دبیر اجرایی این اجلاس گفت: نتایج مطالعات آینده پژوهی نشان‌دهنده آن است که با مقایسه گذشته و حال حاضر، می‌توان به این نکته پی برد که تحولات گسترده‌ای در آینده در حال وقوع خواهد بود.

وی افزود: بسیاری از مشاغل امروزی در آینده حذف خواهند شد و این مشاغل حوزه نو تکنولوژی‌ها هستند که خود را با شرایط آینده وفق داده و در نتیجه موفق خواهند شد.

وی در ادامه گفت: ضرورت توجه جدی به تداوم فعالیت سازمان‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است که باید به آن پرداخته شود و این در صورتی‌ست که در دهه گذشته به این مورد توجه چندانی نشده است.

تقی نتاج با بیان این نکته که نیمی از کارکنان سازمان‌های امروزی با سواد روز جامعه در ارتباط هستند، گفت: تفاوت مدیران آینده با مدیران حال حاضر این است که مدیران آینده تلاش می‌کنند تا با آموزش و یادگیری به توانمندی مطلوب برسند.

در ادامه محمد مهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت با اشاره به اینکه، نقطه اشتراک ما امید به آینده است، گفت: ما در اینجا جمع شدیم چون خودمان را مسئول در قبال مردم می‌دانیم.

وی اظهار داشت: تمام کسانی که رشد کردند مدیون متخصصان دانشگاهی و علمی و دیگر متخصصانی هستند که در شرایط تحریم و فشار اقتصادی، پشت آن‌ها بودند و این افراد نباید خودشان‌ را استثناء و بزرگ تر از بقیه ببینند.

برادران در خصوص توجه به مسئولیت‌های اجتماعی در صنعت نیز گفت: مدیران باید در کنار فعالیت‌های اقتصادی، نسبت به مسائل دیگر از جمله مسئولیت‌های اجتماعی خود نیز توجه کرده و فعالیت ویژه‌ای انجام دهند.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت با بیان اینکه یکی از بحث‌های جدی ما در حوزه صنعت، سرمایه‌گذاری‌های جدید خواهد بود اظهار داشت: باتوجه به کهنه‌شدن صنایع نساجی و حفظ اشتغال فعلی و با هدف رشد اقتصادی صفر، قرار بر این شد که صنایع تجهیز شود تا اشتغال نیز از چرخه نیافتد و همچنان حفظ شود.

برادران افزود: در مسیر تولید گام‌های خوبی برداشته شده به‌گونه‌ای که در حال حاضر در بیش از ۲۰ استان کشور کمبود کارگر وجود دارد و در کنار تولید نیز باید سعی شود به اخبار خوب پیشرفت در حوزه‌های مختلف نیز پرداخته شود.

وی یادآور شد: در اکثر حوزه‌های گوناگون از جمله صنایع غذایی، دارویی، حوزه نساجی و پوشاک و همچنین چاپ و بسیاری از حوزه‌های دیگر پیشرفت داشتیم و در ۱۹ برنامه مختلف به همراه دانشگاهیان و صاحب‌نظران، اتحادیه‌ها و دانشگاهیان جلساتی تشکیل دادیم و هم‌اندیشی صورت گرفت خوشبختانه به برنامه‌های عملیاتی خوبی نیز رسیدیم.

وی با اشاره به اینکه مالکان و سرمایه‌گذاران باید اجازه دهند که جامعه مدیریتی تصمیم‌گیرندگان نهایی باشند، گفت: در نظام مدیریتی یکی از مشکلات ما این است که مالکان ما بر این باور هستند که چون سرمایه‌گذار و مالک هستند پس مدیریت را هم بلدند و این در حالی‌ست که در دنیا خودمدیریتی از بین رفته است.

وی در خصوص حمایت دولت از کارآفرینی نیز، اظهار داشت: دولت نباید در فرآیند کارآفرینی و تولید مداخله کند اما حمایت وظیفه اوست و ما نیز آن را وظیفه دولت میدانیم.

در ادامه، دکتر مهدی باغبان مدیرعامل هلدینگ عصر گفتمان نیز با اشاره به چالش‌های فراوانی که مدیران در سال‌های آینده با آن روبه‌رو هستند، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل پیش روی ما، مدیران ناتوانی هستند که در سازمان‌ها وجود داشته و آن‌جا رو مدیریت می‌کنند.

وی با اشاره به توانمندسازی مدیران، گفت: ما برای مقابله با چالش‌های آینده باید بتوانیم خودمان را توانمند کنیم و تمام مدیران ما باید بتوانند و یاد بگیرند که تعادل و توازن بین چهار حوزه از زندگی را یاد بگیرند.

وی یادآور شد: اولین چالش مدیران، تعادل و توازن در کار است و بحث دوم آن نیز خانواده خواهد بود و بر اساس تحقیقات گسترده‌ای که صورت گرفته، مهمترین پشیمانی انسان‌ها در دنیای امروز، نپرداختن به خانواده و تشکیل خانواده ندادن خواهد بوده است.

دکتر باغبان افزود: مدیران ما باید بتوانند برای برقراری ارتباط با سایر سازمان‌ها، مهارت شبکه‌سازی را یاد گرفته و شبکه درستی را تشکیل دهد.
استاد دانشگاه تهران، گفت: زمان کیفی یعنی زمانی که فرد گذر زمان را متوجه نشده و آن به سرعت سپری می‌شود و از این رو مدیران باید در محیط کار خود به کارهای کیفی بپردازند تا بازدهی بهتری داشته باشند.

رئیس انجمن جوانان کارآفرین، خواب را یکی دیگر از مهمترین مهارت‌های مدیران عنوان کرد و اظهار داشت: امروزه شعار بدن سالم در خواب سالم به این معناست که خواب کافی و مناسب به این معناست که ما باید سیکل خواب مناسبی که معمولا در مدت۹۰ دقیقه اتفاق می‌افتد را رعایت کرده و درواقع خواب باید به نوعی باشد که وسط این سیکل بیدار نشده که این موضوع نیز بستگی به بد خوابیدن در شب نیز دارد.

وی با اشاره به اینکه خواب مناسب شبانه همچنین نقش مهمی در طول روز نیز دارد، گفت: خواب کافی در تصمیمات روزانه ما موثر است و طبق تحقیقات به عمل آمده، بیش از ۸۰ درصد از تصمیمات درست تصمیماتی است که در زمان مناسب در روز اتفاق می‌افتد.

وی در خصوص نقش ارتباطات در زندگی روزمره، یادآور شد: کیفیت زندگی ما با ارتباطات ما به وجود می‌آید و ارتباطات اثربخش ما در روز، کمک فراوانی به تصمیمات ما در طول روز خواهد داشت.

دکتر باغبان گفت: یکی از نکات مثبت و مهم دیگر مدیران موفق در سازمان‌ها، مهارت انعطاف پذیری با عقاید مختلف است.

وی گفت: توجه کردن نکته دیگری است که چه در سازمان‌ها توسط مدیران و چه خانواده باید به آن عمل شده و به تعبیری جدید، دنیای آینده دنیای توجه خواهد بود.
در ادامه دکتر شیخ حسینی، مدیرعامل بانک توسعه تعاون نیز با اشاره به تغییرات سریعی که در کسب و کارها روی می‌دهد، افزود: رویکرد مدیران باید در حال تغییر و متناسب با آینده بوده و همچنین برگزاری چنین همایش‌هایی در پیشرفت مدیران امروزی مثمر ثمر خواهد بود.

وی گفت: به دلیل پیچیدگی‌های بیرونی سازمان‌ها و همچنین مسائل درون سازمانی، نقش مدیریت پررنگ‌تر شده و این در حالی‌ست که مدیر دارای توانمندی می‌تواند مسائل پیش رو سازمان خود را حل و فصل کند.

وی افزود: در غرب و در آمریکا نیز مدیران در دوران مدیریت خود با موارد این چنینی سر و کار دارند، به همین جهت است که مدیران باید مهارت‌های مختلف انسانی، فکری و مدیریت را در کنار تجربه خود آموزش دیده و به کار گیرند.

شیخ حسینی یادآور شد: مدیری موفق است که در ابتدا انسان باشد و ویژگی‌های شخصیتی مدیر و همچنین انگیزه و در نهایت تخصص اوست که می‌تواند سازمان را به موفقیت برساند و مدیر با بصیرت به سازمان و کارکنان خود به‌عنوان ماشینی که موظف به انجام کار محوله خود هست نگاه نمی‌کند و سعی در پیشرفت سازمان خود دارد.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون افزود: امروزه مزیت رقابتی سازمان‌ها، سرمایه‌های انسانی آن سازمان خواهد بود و نقش مدیران در توسعه سرمایه انسانی و ایجاد انگیزش در آن‌ها بسیار موثر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ایجاد فرهنگ‌ نیاز به زمان دارد تا در سازمان نهادینه شود، عنوان کرد: مدیری که فرهنگ سازمانی را گسترش می‌دهد بسیار موفق‌تر از دیگر مدیران خواهد بود و مدیران باید در انتخاب‌های خود به درستی عمل کنند.

شیخ‌ حسینی سرمایه انسانی شایسته را مهمترین فاکتور موجود در شخصیت یک سازمان عنوان کرد و افزود: توجه به انسانیت را می توان گمشده کسب و کارهای داخلی در کشور نام برد و یکی از مهمترین کارهای ما نیز این است که بتوانیم جانشین پروری را در سازمان گسترش دهیم.

وی با اشاره به اهمیت بحث انگیزش در سازمان، عنوان کرد: انگیزش با پرداخت مبالغ پولی بالا به کارکنان در سازمان‌ها اتفاق نخواهد افتاد و انگیزش در کارکنان و در نتیجه افزایش بهره وری سازمانی، توجه به نیاز کارکنان سازمان و ایجاد تعادل بین کار و زندگی آن‌ها از نکات قابل توجهی است که باید به آن‌ها پرداخته شود.

در ادامه نیز دکتر فردین شورج، استاد دانشگاه نیز با اشاره به معرفی کتاب شکاف نسل‌ها، افزود: یکی از بنیان‌گذاران بزرگ آمریکا می‌گوید، کاری کنید تا اگر از دنیا رفتید، این کار شما قابل نوشتن باشد و سعی شده در نگارش کتاب شکاف نسل‌ها نیز از مطالب نویسندگان مختلف بهره ببریم.

وی با اشاره به اینکه با گسترش علم، واقعیت‌ها از بین رفته و آسایش به وجود آمده اما آرامش نیز از انسان گرفته شده است، گفت: باید به گونه‌ای رفتار کنیم که برای نسل‌های آینده امیدوارکننده باشیم و امیدسازی کنیم.

وی ادامه داد: در پرداختن به موضوع تفاوت نسل‌ها در کتاب شکاف نسل‌ها، نسل جوان امروز با میان سال‌ها تفاوت عمده‌ای دارد و در برخی اوقات این تفاوت باعث شده تا این دو قشر همدیگر را درک نکنند.

همچنین در ادامه دکتر علیرضا بنی‌هاشمی، رئیس خانه صنعتگران ایران نیز با اشاره به اینکه در بخش‌های مختلف صنعت مدیران توانمند و لایقی وجود دارند، افزود: ممنون مدیرانی هستیم که پرچم کشورمان را بر پایه تخصص و تعهد خودشان برپا داشتند و بر اهل فن‌های این حوزه سر تعظیم فرود خواهیم آورد.

وی در ادامه، گفت: یکی از دستاوردهای این اجلاس‌ این است که در خدمت صنعتگران قرار بگیرد تا بتوانند مطالبه‌گری خود را در این صنعت انجام داده و در فضای تولید حرکات جهشی خوبی را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۷ هزار مجموعه صنعتی در کشور وجود دارد خاطرنشان کرد: بازارهای فراوانی در ایران وجود دارد اما برای تولید نیاز به نقدینگی بوده و برای حل این مشکل تفاهم نامه‌ای را منعقد کردیم تا تاخیر در پرداخت‌های بانک‌ها کمتر شده تا بتوانیم چرخ تولید را به حرکت درآوریم.

بنی هاشمی گفت: برگشت ارز حاصل از صادرات دیگر مشکلی است که صنعتگران ما با آن روبرو هستند و متولی آن سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی خواهد بود.

وی یادآوری شد: حضور فعال در بازارهای بین المللی توانمندی دیگر صنعتگران ما خواهد بود و در زمینه‌های مختلف صادراتی ریلی، زمینی و هوایی و در کشورهای افغانستان و روسیه و دیگر کشورهای دیگر آماده و خدمتگزار قشر صنعتگر کشور هستیم.

در ادامه نیز دکتر اسفنانی در خصوص مشکلات حقوقی صنعتگران و مدیران اظهار داشت: برخی اوقات می‌بینیم که افراد در رشته تحصیلی خود نخبه‌ترین هستند اما در بحث کاری و به دلیل عدم آشنایی با مباحث حقوقی، دچار مشکل می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ایرادات حوزه تولید، صنعت و مدیریت، عدم برقراری ارتباط مناسب مالی مدیران در این حوزه‌ها خواهد بود که باز هم عدم آگاهی از قوانین حقوقی دلیل این مورد خواهد بود.
همچنین در پایان این همایش، مراسم تقدیر از مدیران برتر عرصه صنعت و تجارت و آئین رونمایی از کتاب شکاف نسل‌ها با حضور نویسندگان این کتاب و معاون صنایع عمومی وزارت صمت و جمعی از مدیران، برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار