کد خبر: ۱۱۴۶۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱ 31 December 2023

به گزارش تابناک مازندران از خبر مازندران،  از ۱۴۰۱ بیمه مرکزی ایران مبحث راه اندازی تکافل را با شتاب فراوان کلید زد اما رفته رفته موج قوی اول آن رو به تضعیف نهاد ! بطوریکه انگار مدیران ارشد اقتصادی پیشنهاد دهنده فراموش کردند که چه قول و قرارهایی گذارده بودند ! بنظر میرسد ،آب ها از آسیاب تکافل افتاد. شاید وزیر محترم امور اقتصادی دولت سیزدهم و مدیران ارشد بیمه مرکزی ایران و شرکت های بیمه خبر از وسعت نتایج به بار نشستن نهاد تکافل و میزان هم افزایی این سیستم مالی خاص با صنعت بیمه ندارند که هیچ تعجیلی برای شکل گیری پیشنهاد خود نمی کنند . !؟

صنعت بیمه بازرگانی در ایران ، پدر همه سازمانها و صندوق های بیمه گری اجتماعی و حمایتی و نهادهای شبه بیمه گری می باشد . میلیاردها میلیارد تومان حق بیمه هایی که می توانستند در صنعت بیمه وارد شوند بعلل مختلف از پرنفوی بیمه بازرگانی طی پنج - شش دهه اخیر با تاسیس دهها بنگاه [ ریسک پذیر ] تحت عناوین صندوقهای تخصصی خارج شدند و در سبد مدیریت ریسک آنها قرار گرفته اند .!!!

 کاهلی ، سستی ، بی تفاوتی ، سکانداری های غیر تخصصی در بازار بیمه بعلت عدم شناخت دقیق و فقدان تسلط بر مفاهیم ریسک ، اصول بیمه ، مبانی فنی و حقوقی آن که فقط موجب تغذیه شرکت های بیمه از پرتفوی چند رشته ریسک های فیزیکی خاص شده و به وضع موجود عادت کرده اند و در پیامد این بخواب رفتگی و غیب از ماموریت بیمه های بازرگانی طی تصویب دولت و مجلس ، دهها صندوق شبه بیمه گری برای حمایت از اکوسیستم محیط کسب و کار و هموطنان ماموریت بیمه ای ها را بعهده گرفته اند و به بهترین وجه در حال خدمت دهی هستند و صنعت بیمه ، همچنان درگیر روزمرگی ها و تعریف و تمجید از داشته های محدود مربوط به عهد باستان می باشد !!!

خوشبختانه راهی که تکافل باید برود را اشخاص غیر بیمه ای وخلاق در چند سال اخیر بدون احتیاج به مکانیزم بیمه ای ها رفته اند و صدها صندوق ؛قرض الحسنه [  مردم یار ] راه اندازی شده اند و در حال خدمتگزاری به نحو عالی به هموطنان هستند .

 انگار دیگر نیازی به تاسیس شرکت های تکافلی تحت نظارت بیمه های بازرگانی نیست ! زیرا دیگران مکانیزم تاسیس و مدیریت مدبرانه  آن را دیگران بی ادعا یاد گرفته اند و با موفقیت اجرایی کرده اند .

 هیچ سیستم مالی پویا و خردمند منتظر نمی ماند تا [ ریسک های تحمیل شده مانع توسعه آنها گردند ] از قوانین مختلف و راهکارهای نوین در عصر ارتباطات با تاسیس سیستم های موازی بیمه گری ، پوشش های حمایتی مورد نیازشان را بدون حضور شرکت های بیمه تامین می کنند . آن سیستمی زیان دیده و می بیند که هنوز سرگرم مصوبات و روشهای دوران ۱۳۱۴ شمسی ست و گویا قصد بیدار شدن و درک دگردیسی بزرگ اقتصادی در حال اجرای جهان را ندارد !

در پایان این یادداشت ، همکاران دلسوز صنعت بیمه را به مطالعه عملکردهای بی نظیر صندوقهای قرض الحسنه مردم یار دعوت می نمایم .

یکشنبه :  ۱۰ / ۱۰ / ۱۴۰۲

کارشناس مطالعات ریسک و بیمه، حاجی اشرفی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار