مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: ۱۶۱ میلیون دلار کالای غیرنفتی تولیدی در آبادان و خرمشهر به کشورهای همسایه صادر شد.
کد خبر: ۱۱۵۰۳۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹ 22 January 2024

تابناک خوزستان: علی زارعی در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه منطقه آزاد اروند بیشترین میزان صادرات کالاهای غیرنفتی بین مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داد افزود: در ۱۱ ماه گذشته بیش از ۱۶۱ میلیون دلار از تولیدات منطقه آزاد اروند به کشورهای همسایه صادر شده است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته بیش از ۱۰ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی میزان صادرات کالای غیر نفتی از منطقه آزاد اروند افزود: این منطقه با ۵۵۰ میلیون دلار صادرات بیشترین میزان صادرات را بین مناطق آزاد کشور به خود اختصاص داده است.

زارعی ماموریت اصلی سازمان منطقه آزاد اروند را توجه و گسترش صنعت و اقتصاد در شهرهای آبادان و خرمشهر عنوان کرد و افزود: بر اساس اساسنامه ابلاغی توسعه صادرات و بازاریابی، سهولت کسب و کار، افزایش سرمایه‌گذاری، افزایش تولید، تکمیل زیرساخت‌های تولید و سرمایه گذاری و اشتغال ماموریت اصلی سازمان منطقه آزاد اروند است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته با وجود تبلیغ‌ نامرتبط، انتظارات مردم از این سازمان بیشتر به مسائل عمرانی رسید و مدیریت‌ منطقه را با چالش جدی روبرو کرده است.

وی با اشاره به گام برداشتن برای توسعه تجاری و اقتصادی منطقه با توجه به رویکرد خاص دولت سیزدهم به تجارت و صادارت بیان کرد: گام‌های بلندی در حوزه فعالیت‌های اقتصادی برداشته شده و نتایج خوبی برای توسعه صادرات و بازاریابی برداشته شده است.

زارعی بیان کرد: بعد از هفت سال دستگاه ایکس‌ری به گمرک شلمچه تحویل داده شد که این مهم در افزایش صادرات و تسهیل شرایط صادرات نقش مهمی داشت.

وی افزود: منطقه آزاد اروند با حذف کاغذبازی اداری در زمینه سهولت کسب و کار، بر اساس شاخص‌های بین المللی رتبه اول را در کشور کرده است و هم اکنون صدور مجوز به‌صورت آنلاین در مدت چهار ساعت انجام می‌پذیرد.

زارعی با اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی درخواست صدور مجوز سرمایه گذاری در شهرهای آبادان و خرمشهر گفت: در ۱۱ ماه سال جاری بیش از سه هزار میلیون دلار سرمایه داخلی جذب شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به رشد ۳۰ درصدی صدور مجوز کسب و کار در منطقه اظهار کرد: در هشت ماه گذشته بیش از ۱۰ هزار مجوز کسب و کار صادر شده است که در این زمینه رتبه اول را بین مناطق آزاد کشور به خود اختصاص دادیم.

زارعی پیاده سازی طرح جامع سرمایه گذاری و دریافت درخواست تمامی سرمایه گذاران به صورت سیستمی را دیگر اقدام این سازمان در راستای شفاف سازی عنوان کرد و گفت: بیش از ۱۴۰ تقاضای سرمایه گذاری به مبلغ ۴۲۷ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال در آبادان و خرمشهر ثبت شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: ۱۰۶ طرح سرمایه گذاری تهیه و مجوزهای لازم برای آغاز آنها صادر شده است، برای اجرای این طرح‌های پیش‌بینی زمین شده و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی با توجه به ظرفیت خاص جغرافیایی منطقه آزاد اروند و همجوار با کشور عراق از طریق زمینی می‌توانند آنها را اجرا کنند.

وی رونق تولید در آبادان و خرمشهر را ضامن رشد اقتصادی منطقه دانست و افزود: سعی بر این است تا بخش آسیب دیده سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اروند با ارائه بسته‌های تشویقی ترمیم شود.

اجرای ۱۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال طرح عمرانی در آبادان و خرمشهر

وی با اشاره به انجام پروژه‌های عمرانی در آبادان و خرمشهر با اعتبار ۱۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال افزود: چند طرح عمرانی در حال اجرا است که مهمترین آن‌ پل جدید در خرمشهر است که با ۲۴ درصد پیشرفت کاری در حال انجام است و در تلاشیم تا قبل از پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری برسد.

وی از واردات انواع خودروی کامیونی، کشنده، ون، مینی‌بوس و اتوبوس با کارکردهای پنج سال، نو و مستعمل از طریق گمرک این منطقه خبر داد و گفت: منطقه آزاد اروند نخستین منطقه آزاد کشور است که این مورد را عملیاتی کرد، مجوزهای لازم از راهور اخذ شده و هیچ محدودیتی برای پلاک کردن این قبیل خودروها وجود ندارد.

زارعی بیان کرد: متقاضیان می‌توانند با استفاده از مشوق‌های کم‌نظیر و منحصر به منطقه آزاد اروند، نسبت به نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری و بین‌شهری اقدام کنند.

منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) در محل تلاقی رودخانه‌های اروند و کارون واقع است.

این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت با داشتن ظرفیت های مناسب نظیر حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار