پژوهشگر جهاد دانشگاهی و عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: مطالعات نشان داده‌اند که کمبود مواد مغذی مانند B۱۲ و اسید فولیک می‌تواند شنوایی را تا ۳۹ درصد کاهش دهد.
کد خبر: ۱۱۵۷۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۶ 05 March 2024

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، ساره حسینی اظهار کرد: تغذیه به عنوان یک عامل مهم در حفظ سلامتی انسان شناخته شده و نه تنها بر رشد و عملکرد بدن بلکه بر سلامت و عملکرد شنوایی هم تاثیرگذار است. اخیرا تحقیقات بسیاری انجام شده که نشان می‌دهد برخی از الگو‌های تغذیه‌ی ممکن است در واقع خطر ابتلا به کم شنوایی را کاهش دهند و یا به بهبود شنوایی کمک کنند.

وی افزود: مصرف مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها مانند ویتامین C، ویتامین E و سلنیوم می‌تواند به داشتن شنوایی بهتر و سالم کمک کند. این ترکیبات در میوه‌ها و سبزیجات تازه به وفور یافت می‌شوند.

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: رژیم غذایی ناسالم و سرشار از شکر و کربوهیدرات و رژیم‌های غذایی دارای چربی‌های اشباع شده و کلسترول، اثرات مضری بر شنوایی دارند که با مصرف کمتر این مواد غذایی می‌توان از کاهش شنوایی ناشی از افزایش سن جلوگیری کرد.

حسینی با بیان اینکه مواد معدنی پتاسیم، روی و منیزیم همگی برای حفظ و سلامت و عملکرد شنوایی ضروری هستند، بیان کرد: رعایت تغذیه سالم و متنوع، استفاده از مغز بادام، گردو و فندق و غذا‌های دارای اسید‌های چرب اُمگا ۳ مانند ماهی‌ها، گردو و دانه‌های کتان، چیا و مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزیجات تازه در رژیم غذایی باعث سلامت سیستم شنوایی می‌شود.


وی ادامه داد: مواد معدنی موجود در مواد غذایی مانند پتاسیم در موز، سیب زمینی، اسفناج، گوجه فرنگی، کشمش، زردآلو، خربزه، پرتقال، ماست و شیر کم چرب نقش مهمی در عملکرد گوش داخلی و تبدیل صدا‌ها به سیگنال‌هایی قابل درک برای مغز دارد. همچنین در کاهش شدت بیماری وزوز گوش مفید است.

پژوهشگر جهاد دانشگاهی گفت: با افزایش سن به مرور قدرت شنوایی کاهش می‌یابد و کم شنوایی ناشی از افزایش سن (پیرگوشی) اکنون رایج است. با تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن می‌توان از کاهش شنوایی ناشی از افزایش سن جلوگیری کرد.

حسینی تصریح کرد: کمبود ویتامین B۱۲ و اسید فولیک (B۹)، به ویژه در سنین بالاتر، با افزایش غلظت سرمی هموسیستئین (Hcy) همراه است که تأثیر نامطلوب بر جریان خون در حلزون گوش دارد و شنوایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: مطالعات نشان داده‌اند که کمبود مواد مغذی مانند B۱۲ و اسید فولیک می‌تواند شنوایی را تا ۳۹ درصد کاهش دهد، در حالی که افزایش این مواد مغذی می‌تواند تا ۲۰ درصد از شنوایی محافظت کند.

وی بیان کرد: استفاده از مواد غذایی دارای ویتامین B۹ مانند اسفناج، شلغم، بروکلی و لوبیا باعث بهبود وزوز گوش و همچنین کاهش شنوایی ناگهانی و مرتبط با افزایش سن می‌شود. کاهش شنوایی حسی عصبی ناگهانی (SSNHL) یا کاهش ناگهانی و غیرقابل توضیح شنوایی نیز با مصرف مواد غذایی دارای روی مانند گوشت، بادام هندی، بادام، اسفناج و شکلات تلخ قابل پیشگیری است.

حسینی اظهار کرد: کاهش شنوایی به مرور باعث زوال شناختی و کاهش عملکرد‌های ذهنی مانند تفکر و حافظه شده و با افسردگی و انزوای اجتماعی نیز مرتبط است؛ به همین جهت باید کم شنوایی را جدی گرفت.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار