پدر فلور گون ایران گفت: در حال حاضر در سطح کشور ۸۹۰ گونه گون شناخته شده که ۶۰۰ گونه آن اندمیک است.
کد خبر: ۱۱۵۷۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۴ 09 March 2024

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، علیرضا معصومی ۱۹ اسفندماه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: این استان از نظر غنای منابع طبیعی، جنگل، مرتع و گونه‌های گیاهی مقام نخست را داراست.

وی افزود: باتوجه به شرایط توپوگرافی حاکم در چهارمحال و بختیاری، باید بیش‌ترین توجهات به سمت و سوی این استان باشد، از طرفی با توجه به کوهستانی و مرتفع بودن چهارمحال و بختیاری بسیاری از نقاط آن از نظر کیفی مورد بازبینی و کاوش قرار نگرفته و از همه لحاظ بکر و دست نخورده مانده است، می‌توان گفت چهارمحال و بختیاری سرزمینی ناشناخته است.

پدر فلور گون ایران گفت: در حال حاضر در سطح کشور ۸۹۰ گونه گون شناخته شده که ۶۰۰ گونه آن اندمیک است، از طرفی در چهارمحال و بختیاری حدود ۸۰ گونه گون رشد می‌کند که نسبت به استان‌های پهناورتر تعداد بالایی است.

معصومی با اشاره به اینکه از زمان پیدایش گون ۱۳.۵ میلیون سال می‌گذرد، تصریح کرد: قدرت تجدید حیات گون بسیار بالاست و جایی که گونستانی وجود دارد سیلاب اتفاق نمی‌افتد.

به گفته وی، در صورتی‌که گون از ریشه کنده نشود، هر یک بوته گون بیش از ۲۰۰۰ بذر تولید می‌کند و ۳۰ سال در خاک باقی می‌ماند.

وضعیت وخیم چهارمحال و بختیاری در حوزه زوال و خشکیدگی جنگل‌ها

در ادامه حسن جهانبازی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: طی یک سال گذشته اقداماتی در حوزه منابع طبیعی، جنگل، مرتع و آبخیزداری انجام شده که یکی از اقدامات پایش خشکیدگی در جنگل‌های استان بود، به طوری که با چهار سال کار مستمر، روند آسیب این پدیده رصد شد.

وی ادامه داد: چهارمحال و بختیاری در حوزه زوال و خشکیدگی در جنگل‌ها نسبت به سایر استان‌ها وضعیت وخیم‌تری دارد که باید در سطح ملی و در حوزه جنگل‌های زاگرس، توجه بیشتری در استان صورت گیرد.

جهانبازی به پایش و ترسیب کربن اشاره کرد و گفت: در سال جاری بیشترین تمرکز بر جمع‌آوری گیاهان دارویی و مرتعی در مناطق مرتفع استان بود که تعداد قابل توجهی از گونه‌ها به بانک ژن ارسال شدند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری، احیای مراتع در اراضی کم بازده دیم به منظور تامین علوفه، تهیه نقشه‌های تناسب اراضی برای گیاهان دارویی مهم استان از جمله آنغوزه، باریجه، آویشن و موسیر، تهیه نقشه چندگانه در استان، استفاده از سامانه سطوح آبگیر برای ایجاد باغات در اراضی دیم کم بازده، جمع‌آوری و معرفی گیاهان جدید از جمله یک گونه عروس سنگ را از اقدامات شاخص این مرکز بیان کرد.

محلول‌پاشی حدود ۱۳۰۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی آسیب‌دیده

همچنین اصغر احمدی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: از اقدامات حفاظتی در حوزه منابع طبیعی اقدامات فیزیکی است، از طرفی عرصه‌های ملی استان حدود یک میلیون و ۳۴۰ هزار هکتار بوده که ۳۴۰ هکتار عرصه جنگلی و حدود یک میلیون هکتار عرصه مرتعی بوده و استان به ۷۰ پارسل حفاظتی تقسیم‌بندی می‌شود.

وی با بیان اینکه رویشگاه زاگرس نقش مهمی در ایجاد هوای پاک دارد، تصریح کرد: در حقیقت می‌توان گفت جنگل‌های زاگرس نقش حفاظتی را در کشور داراست و مراقبت از آن‌ها اهمیت خاصی را نیاز دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: یکی از اقدامات علمی در حوزه آسیب‌های ناشی از آفت جوانه‌خوار بلوط بر جنگل‌های استان با مراکز دانشگاهی و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان است، به طوری‌که ۳۵ هزار هکتار از جنگل‌های استان دچار آلودگی و آفت جوانه‌خوار بلوط هستند که با پایش و شناسایی نقاط در همه شهرستان‌های جنگلی در هر قسمتی از یک شهرستان کار محلول‌پاشی انجام شد.

احمدی ادامه داد: در سال جاری حدود ۱۳۰۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی آسیب‌دیده با اعتبار یک میلیارد تومان محلول‌پاشی بیولوژیکی انجام شد که لازم است در سند توسعه رویشگاه زاگرس این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه هنوز نسخه واحدی برای مقابله با آفت جنگلی پیچیده نشده است، اضافه کرد: لازم است با تخصیص اعتبار، دانش و فناوری روز و استفاده از ظرفیت اساتید دانشگاه بحث مقابله با آفات و امراض جنگلی مدیریت شود، زیرا بخشی از استان‌های زاگرس‌نشین دچار این آلودگی هستند که نیازمند عزم جدی ملی است.

احمدی بیان کرد: برای توسعه و غنی‌سازی جنگل تاکنون ۸۰۰ هکتار از عرصه‌های استان با مشارکت بهره‌برداران با بذرکاری مدیریت شده که امید است آسیب به جنگل‌ها با این گونه اقدامات جبران شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری به موضوع ترسیب کربن با توجه به انجام فعالیت‌های صنعتی و گاز‌های گلخانه‌ای اشاره و خاطرنشان کرد: تعهد کشور در طی چهار سال کاشت یک میلیارد نهال بوده که سهم چهارمحال و بختیاری مشخص شده و از دو نهالستان دولتی استان حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال و بخش خصوصی ۴۰۰ هزار اصله نهال تولید کرده است که در هفته منابع طبیعی ۲۰۰ هزار اصله نهال در اختیار مردم قرار گرفته است.

احمدی در پایان با اشاره به حوضه آبخیزداری، گفت: قطعا اقدامات آبخیزداری موجب تقویت حوزه آبخوان در بالادست خواهد شد، از طرفی این اقدامات موجب احیا و نجات دشت‌های آسیب‌دیده و بحرانی خواهد شد.

همچنین همزمان با هفته منابع طبیعی، در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری با حضور پدر فلور گون ایران چهار غرس نهال به یاد استاد گیاه شناس علی اصغر معصومی، مصطفی اسدی، ولی‌الله مظفریان و زیبا جم زاد کاشته شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار