شامورتی باز‌ها در کهگیلویه و بویراحمد، دسترسی‌های جالبی هم دارند. از دفتر استاندار و خود استاندار ، معاونین و مدیران کل تا تغییر اعتبارات به نفع یا له دیگری یا منطقه‌ای! این افراد با استفاده از ناآگاهی‌ها ، دسترسی به برخی نهاد‌ها و دستگاه‌های دیگر هم دارند و به خوبی مدیر و مسئولین این دستگاه ها را هم اسیر این فضا می‌کنند!
کد خبر: ۱۱۵۹۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۵ 22 March 2024

تابناک کهگیلویه وبویراحمد ، استفاده از واژه "شامورتی بازی" چندان در فضا‌های رسمی خصوصا میان سیاسیون باب نبوده چرا که لفظ این کلمه بیشتر به ادبیات افراد کوچه بازاری شباهت داشت و دارد نه فضا‌های رسمی و سیاسی.

در سال‌های اخیر اولین بار این واژه در فضای سیاسی که تاحدود زیادی برای افکار عمومی و حتی خواص سیاسی بر سر زبان‌ها افتاد از زبان شهردار کنونی تهران " زاکانی " در زمان مناظره‌های انتخاباتی مطرح شد! زاکانی در آن مناظرات که با حضور روحانی، رئیسی و بسیاری از رجال سیاسی برگزار شد، رقبای خود را با واژه شامورتی بازی خطاب قرار داد.

اینکه این واژه در شان آن افراد بود یا نه به کنار، اما در واقع، به کار بردن آن اولا این واژه را تا حدودی به افکار عمومی و خواص نشان داد که یک واژه معنی دار در لغتنامه‌های فارسی و ثانیا یک واژه کاملا عملیاتی در حوزه‌های مختلف است.
هر چند این "شامورتی بازی ها" با توجه به معنی و مفهوم آن لایق بسیاری از سیاسیون شده است و حتی بکاربرندگان آن هم خود در مفهوم این واژه جای داده می‌شوند، اما شوربختانه در سطح استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد هم شاهد قدرت یافتن همین "شامورتی بازی"‌ها هستیم.
شامورتی بازی در لغت نامه دهخدا اینگونه معنی شده است "شامورتی. [ وُ](اِ) لفظ ارمنی و دشنام است ۞. || ظرفی با سوراخی چند در اطراف، محتوی آب که حقه بازان دارند و هرگاه خواهند از او آب ریزد و، چون منع کنند باز ایستد. (یادداشت مؤلف). شامورتی بازی: حقه بازی، دغل بازی"
شامورتی بازی در کهگیلویه و بویراحمد تا جایی پیش رفته که مسئولین ارشد استان به شدت گرفتار این افراد هستند، افرادی که در فضا‌های رسمی و غیر رسمی اطلاع رسانی، حوزه‌های سیاسی و حتی حوزه‌های عمرانی و اقتصادی فعالیت می‌کنند.
به عنوان مثال در حوزه رسانه و فضای مجازی، این شامورتی بازان هستند که مسئولین استان را اسیر شامورتی بازی‌های خود کرده اند و این مسئولین بخت برگشته و ساده لوح هم عنان کار خود را به اینان سپرده و هر بار به سمتی کشیده می‌شوند.
مصادیق جالب و خنده داری از شامورتی بازی رسانه با مسئولین استان وجود دارد. این رسانه‌های شامورتی باز که عیار بسیاری از مسئولین استان برایشان روشن می‌شود، به راحتی گاهی با تعریف و گاهی هم با جلف بازی رسانه‌ای آنان را وادار به حرکت در مسیر خود می‌کنند تا جایی که با خطاب قرار دادن به نام کوچک برخی مسئولین آنان را دچار دستپاچگی و یا اینکه با بزرگنمایی از خود آن‌ها را تسلیم خواسته‌های غیر مشروع می‌کنند.
در دوره‌ای با نام بردن از مدیر دفتر استاندار، خود استاندار، معاونین به اسم کوچک و با ادبیات سخیف و لودگی، نهایتا همه این افراد را اسیر شامورتی بازی خود کردند تا جایی که مثلا معاون اقتصادی در بازدید رسانه‌ها به شدت پیگیر حضور یک شخص (شامورتی باز) بود یا بالاترین مقام اجرایی استان در جلسه عمومی به شدت نام از یک فرد می‌برد!
ماجرا به این تنها ختم نمی‌شود، آنقدر شامورتی بازی در این حوزه بر مسئولین استان اثر گذاشته که در مباحث اصلی و مهم استان هم خود را اسیر این فضا کرده اند و اصلا هم نمی‌دانند که وارد چه مسیر مبهم و بی سر و تهی شده اند!
این افراد شامورتی باز آنقدر به جوابدهی، شیوه کار خود مطمئن شده اند که با سیاسیون قرارداد می‌بندند و در ضمن قراداد متعهد می‌شوند که مدیریت کامنتی (نظر مخاطب) انجام دهند به این معنی که یک تیم یا حتی یک شخص کامنت گذار شبانه روز بر خبر‌ها نظارت و متناسب با هدف مورد نظر کامنت درج کنند. جالب اینجاست که بخش دیگری از مدیریت فضای استان که از این شامورتی بازی‌ها بی اطلاع است برای این کامنت‌ها و شورآفرینی جایزه تعیین می‌کند!
شامورتی باز‌ها در کهگیلویه و بویراحمد، دسترسی‌های جالبی هم دارند. از دفتر استاندار و خود استاندار، معاونین و مدیران کل تا تغییر اعتبارات به نفع یا له دیگری یا منطقه‌ای! این افراد با استفاده از ناآگاهی‌ها، دسترسی به برخی نهاد‌ها و دستگاه‌های دیگر هم دارند و به خوبی مدیر و مسئولین این دستگاه‌ها را هم اسیر این فضا می‌کنند!
در انتخابات برخی بلاگر‌های شامورتی باز، روزانه با کاندیدا‌های مختلف می‌چرخیدند و در هر محفل انتخاباتی اعلام می‌کردند که فلانی صددرصد برنده انتخابات است و این کاندیدا‌های بخت برگشته هم از این تبلیغات بسیار خرسند و امیدوار بودند! هر چند می‌دانستند که از نظر این بلاگر‌ها صبح رقیبشان صدردصد پیروز معرفی شده و عصر خودشان و می‌دانستند که پول خود را بابت این مسائل می‌دهند، اما باز هم بسیار امیدوار و خرسند بودند!
متاسفانه استاندار، اطرافیان و به تبع آن مدیران وی به شدت درگیر این فضای شامورتی بازی شده اند و نمی‌دانند که تا چه میزان این فضا برای توسعه استان مضر و خطرناک است چرا که با غلبه کامل این فضا بر مدیریت استان، تقریبا همه حوزه‌ها تلاش می‌کنند که ارتباطات و تعاملات خود با مدیران و مخاطبین را بر همین اساس تنظیم کنند! هر چند هم اکنون هم شاهدیم که بسیاری از رسانه‌ها و فضای مجازی استان درگیر "شامورتی بازی" مفرط شده است!
و خواهید دید که برخی منتخبین مردم چگونه با شامورتی بازی، فضای استان را قبضه خواهند کرد، چون مسئولین اجرایی و دیگر مسئولین استان به شدت تشنه فریب خوردن از شامورتی بازان هستند!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
درود بر شما سایت وزین تابناک ،
احسنت به نگارنده این متن ،
این موضوع درد دل همه ی انسان های بزرگ و آزاد اندیش می باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار