مخزن ذخیره جمع آوری آب های سطحی یوتیلیتی آب نیروی مکران اکنون با ظرفیت بیش از 24000 مترمکعب طی بارش های 60 روز گذشته در منطقه به ظرفیت واقعی خود رسیده است.
کد خبر: ۱۱۶۳۱۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۶ 18 April 2024

دکتر محمود ذوقی* | تهدیدها یکی از بهترین فرصت ها برای باروری استعدادها، تقویت همدلی، شکوفایی ایده ها و بهره گیری حداکثری از ظرفیت های موجود و پتانسیل های بالقوه است. تبدیل تهدید به فرصت حاصل نخواهد شد مگر با شناخت مناسب و تکیه بر برنامه ریزی و مدیریت صحیح منابع. از این رو شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران با اولویت قرار دادن شناخت بستر طبیعی استقرار خود و با تکیه بر طرح های مطالعاتی انجام شده در حوزه های مدیریت و جمع آوری رواناب های سطحی، مطالعات زیست محیطی، مطالعات اقلیمی و بحران های طبیعی در منطقه چابهار ضمن انطباق شرایط فنی و مهندسی طرح های صنعتی خود با شرایط بومی چابهار، درصدد تبدیل تهدیدهای ناشی از سوانح طبیعی به فرصت بوده است. یکی از سوانح طبیعی که در سالیان گذشته برای مردمان منطقه بلوچستان چالش ایجاد نموده است، موضوع رخدادهای سیلاب در منطقه بلوچستان است. رخدادی که لذت بهره گیری از نعمت ارزشمند آب و این دارایی ارزشمند را در منطقه را با چالش های ناشی از سیلاب از بین برده و امکان استفاده بهینه از آب را از دیار بلوچستان محروم ساخته و نعمت را به نقمت مبدل ساخته است.

از این رو شرکت توسعه پتروشمیی نگین مکران با نگرشی ارزشمند در حوزه مدیریت منابع و با بهره گیری از دانش بومی مردم منطقه بلوچ در خصوص طرح های آبخیز داری و ایجاد "هوتک" در طول سال های توسعه خود از طریق ایجاد سیل بند و اجرای شبکه جمع آوری آب های سطحی اقدام به مدیریت بحران سیلاب نمود. در گام بعدی با اجرای طرح مدیریت و ذخیره سازی بخشی از رواناب های حاصل در سطح یوتیلیتی آب نیروی مکران نسبت به ذخیره سازی آب باران به عنوان یکی از مواهب الهی و ارزشمند اقدام نمود. مخزن جمع آوری آب باران بخش عمده رواناب های یوتیلیتی آب نیروی مکران را ذخیره سازی و برای استفاده مجدد بکارگیری می نماید. این طرح با سرمایه گذاری و توجیه پذیری اقتصادی بالا یکی از مصادیق تبدیل تهدید به فرصت بوده تا بتوان به نحو احسن از موهبت رحمت الهی بهره جست.

مخزن ذخیره جمع آوری آب های سطحی یوتیلیتی آب نیروی مکران اکنون با ظرفیت بیش از 24000 مترمکعب طی بارش های 60 روز گذشته در منطقه به ظرفیت واقعی خود رسیده است. این مخزن  به صورت مکعب ذوزنقه طراحی شده و ابعادی بالغ بر 56متر عرض و 83 متر طول در بخش بالایی خود دارد. همچنین عمق این مخزن نیز 9 متر می باشد. ضمناً کلیه ملاحظات ایمنی و حفاظت گذاری ها انجام و ملاحظات بهداشتی نیز به صورت مستمر در آن پایش می گردد. آب شیرین ذخیره سازی شده در این مخزن می تواند برای عملیات های عمرانی، فضای سبز و ... مصرف گردد. طرح یاد شده نمونه ای بارز از مدیریت بهینه و یکپارچه منابع آب، انرژی و محیط زیست در شهرک پتروشیمی مکران بوده و امیدواریم با افزایش چنین طرح هایی در منطقه شاهد توسعه پایدار و شکوفایی منطقه همگام با حفظ محیط زیست باشیم.

  • مدیر HSEQ شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران

استفاده پتروشیمی مکران از سیلاب اخیر چابهاراستفاده پتروشیمی مکران از سیلاب اخیر چابهاراستفاده پتروشیمی مکران از سیلاب اخیر چابهاراستفاده پتروشیمی مکران از سیلاب اخیر چابهاراستفاده پتروشیمی مکران از سیلاب اخیر چابهار

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار