/طلبه‌های تازه به دوران رسیده با تصورات ذهنی نظریه دینی می‌دهند/
کد خبر: ۱۱۶۵۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۹ 05 May 2024

محمد توکلی، انصاف نیوز: آیت الله ناظم زاده با اشاره به اینکه در عمل دریافته است که روحانیت هرچه از حکومت‌داری فاصله بگیرد به نفع ملت و دین و است، می‌گوید بعضی از مراجع بزرگ شیعه مثل آیت الله سیستانی، روحانیت را ازحضور درکارهای حکومتی و دولتی منع می‌کنند.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه چند سال پیش در نجف ملاقاتی با آیت الله سیستانی داشته استمی‌گوید: از جمله مسایل مطرح شده از سوی ایشان، این موضوع بود که: «پیغام داده‌ام که هیچ روحانی‌ای حق ندارد وارد کارهای دولتی شود و اگر می‌خواهد وارد کار دولتی شود، باید عمامه‌اش را بردارد بعد وارد کارهای دولتی شود،»

او با انتقاد از بخشی از روحانیون حاضر در حوزه گفت: طلبه‌های تازه به دوران رسیده و یا افرادی که سر کار با علم و فقاهت ندارند چون دستی بر قدرت دارند نظریاتی یا قصه‌ها و داستان‌هائی می‌گویند که انسان باید از تعجب انگشت به دندان شود، زیرا این گونه افراد با تصورات ذهنی، یا عقل شخصی خود، نظریهٔ دینی می‌دهند.

خش آخر گفت‌وگوی انصاف نیوز با آیت الله ناظم‌زاده را می‌توانید در ادامه بخوانید:

تصمیم مقامات بر یک‌دست‌سازی قواست

انصاف نیوز – بخشی از جامعه در انتخابات اخیر مجلس شرکت نکرد و ظاهرا در مورد امکان تغییر در شرایط کشور ناامید است. به نظرتان ممکن است این فضا تغییر کند و به صندوق رأی امیدوار شوند.

تصمیم مقامات، بر یک‌دست‌سازی قواست، لذا به نظرم فضای انتخابات کشور خیلی تحت تأثیر بی‌تفاوتی مردم قرار گرفت.

اولاً: هر کس در رأی دادن مختار است، و لذا کسانی تصمیم گرفته‌اند که رأی ندهند. ثانیاً: توصیه بنده تأثیری در رأی دادن مردم ندارد و طبق ضرب المثلی معروف آن قدر سمن داریم که یاسمن پیدا نیست.

«امام خمینی فقه پویا را پایه‌گذاری کرد» یک شعار است

انصاف نیوز – معروف است که امام خمینی فقه پویا را پایه‌گذاری کردند. به نظرتان اگر امروز امام خمینی در صحنه بود، چه اولویتی را در حوزه مسائل دینی و اعتقادی در دستور کار قرار می‌داد؟

به نظرم این جمله که می گویند «امام خمینی فقه پویا را پایه‌گذاری کرد»، یک شعار است و پشتوانه علمی ندارد، بلکه امام خمینی مثل بسیاری از مراجع و فقها در بطون فقه شیعه به خوبی ورود کردند و موشکافی نمودند و نظرات خود را اعلان کردند که بخشی از آن در دو جلد کتاب «تحریر الوسیله» جمع آوری شده که هم اکنون بسیاری از فقهاء بعد از ایشان و اساتید امروزه نظرات ایشان را مورد بررسی قرار داده و می‌دهند.

بله امام خمینی در همین تحریر الوسیله به مسائل مستحدثه یعنی مسائل جدید و مورد ابتلا و نیاز مؤمنین ورود کرده است که از ایشان به یادگار مانده و پس از ایشان همین مباحث هم مورد بررسی و نقد و تأیید بزرگان و اساتید حوزه است و برخی از فضلا هم مسائل جدیدتر روز را هم بررسی کرده و می‌کنند و بر آن می‌افزایند.

واما اینکه سؤال کردید اگر امروز امام خمینی در صحنه بودند چه اولویتی را در دستور کار قرار می‌دادند؟

در جواب باید عرض کنم که ایشان سفارش داشتند که فقه جواهری باید در حوزه زنده بماند یعنی همان فقهی که سازنده و برگرفته از قرآن کریم و سنت پیامبر خدا و روایات اهل بیت علیهم السلام است و نیز اجماع فقها و شهرت عملی و فتوائی و روائی علما ملاک فتوی و عمل باشد.

و بی‌شک اگر چنین باشد به طور قطع احکام اسلام و شیعه امامیه به بیراهه نمی‌رود و هر روز با چنگ زدن به ادله ساختگی و استحسانی به نظریات و فتواهای اشتباه و غلط نمی‌انجامد.

طلبه‌های تازه به دوران رسیده با تصورات ذهنی نظریه دینی می‌دهند

به وضوح شاهدیم که بعضی از طلبه‌های تازه به دوران رسیده و یا افرادی که سر کار با علم و فقاهت ندارند چون دستی بر قدرت دارند نظریاتی یا قصه‌ها و داستان‌هائی می‌گویند که انسان باید از تعجب انگشت به دندان شود، زیرا این گونه افراد با تصورات ذهنی، یا عقل شخصی خود، نظریهٔ دینی می‌دهند و این مسلماً بر خلاف فقه جواهری و به تعبیر بهتر بر خلاف قران و سنت و روایات اهل بیت است و مع الاسف بسیاری از کسانی که باید جلوی این رویه غلط را بگیرند روی ملاحظاتی سکوت می‌کنند و حرفی نمی‌زنند؛ البته بنده‌ی طلبه در هر جا چنین مسائلی را دیده باشم گاهی آشکارا و گاهی خصوصی تذکر می‌دهم و خدای را بر این توفیق سپاسگزارم.

پس اگر امام خمینی امروز هم به فرض محال برگردند و در صحنه باشند همان راه صحیح و به قول خودشان فقه جواهری را دنبال خواهند کرد.

اکثر حوزویان در اداره کشور دخالتی ندارند

انصاف نیوز – چرا حوزه نتوانسته چنان تاثیرگذار باشد که شاهد تخلف‌ها و مفاسدی که هر روز اخبار آن منتشر می‌شود نباشیم؟ چرا نتوانسته اعتقادات مردم را محکم کند؟

من نمی‌توانم از طرف حوزه حرف بزنم. من از طرف خودم حرف می‌زنم، و باید مردم بدانند خیلی چیزها را نمی‌توان گفت و نمی‌شود بدون در نظر گرفتن شرایط حوزه، عملکردش را قضاوت کنید. اجمالاً باید به حوزه حق بدهید که چندان تاثیرگذار نباشد. ده‌ها ملاحظه وجود دارد که بسیاری‌شان صلاح نیست در سطح عموم مطرح شود. شما در نظر داشته باشید که اکثر حوزویان در اداره کشور دخالتی ندارند. بنابراین بی انصافی است شرایط ناگوار و مشکلات کشور را پای حوزه بنویسند.

انصاف نیوز – بالاخره اداره‌کنندگان کشور نمادهایی از حوزه علمیه هستند.

نه، اکثر این‌ها از حوزه بیرون رفته‌اند و در واقع کارمند و مسئول شده‌اند و دیگر حوزوی محض به حساب نمی‌آیند، بله برخی از آنان هنوز با فقه و فقاهت حوزه سر و کار دارند و آنها اندک هستند و قهراً کارایی آن چنانی ندارند تا بتوانند تاثیرگذار باشند.

انصاف نیوز – یعنی اگر تعداد بیشتری از روحانیون در مصادر حکومتی باشند، مسائل کشور حل می‌شود.

خیر، من اصلاً چنین اعتقادی ندارم. ای‌کاش همان نظری که امام در اول انقلاب داشتند انجام می‌دادیم، یعنی اینکه روحانیت در اداره کشور فقط نقش نظارتی می‌داشت، ایشان پس از مدت کوتاهی که از انقلاب گذشته بود با همین دیدگاه به قم تشریف آوردند، ولی خوب، بعدها نظر ایشان به خاطر بعضی ازشرایطی که پیش آمد عوض شد.

     <div class=
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار