مدیرکل بهزیستی کردستان خبر داد
مدیرکل بهزیستی استان کردستان گفت: 10هزارکودک در 6 ماهه نخست امسال در استان زیرپوشش طرح بینایی‌سنجی قرار گرفتند.
کد خبر: ۱۱۹۵۲۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱ 28 October 2015

به گزارش تابناک کردستان، صباح قریشی در مراسم آغاز طرح بینایی سنجی کودکان در کردستان که هر ساله از اول آبان آغاز می‌شود اظهار کرد: این طرح در استان کردستان به دلیل شرایط استان و صعب‌العبور بودن برخی روستاهای آن از اول سال آغاز شده است که تاکنون 10 هزار کودک زیر 6 سال را پوشش داده است.

به گفته وی، براساس آمار ثبت‌احوال، کودکان زیر 6 سال حدود 80 هزار نفر است که تا آخر سال زیرپوشش قرار خواهند گرفت.

مدیرکل بهزیستی استان کردستان تصریح کرد: امسال 140 میلیون تومان برای اجرای این طرح اختصاص یافته که 40 درصد آن در نیمه نخست‌سال، 40 درصد دیگر مهر و آبان و 20 درصد آن هم تا پایان سال هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 72 هزار و 241 نفر در استان در قالب طرح آمبلیوپی در استان معاینه شده‌اند، گفت: مقایسه کشور زیرپوشش برنامه در سال 1375 حدود 120 هزار نفر و در سال 1393 این آمار به 3 میلیون و 56 هزار و 899 نفر بوده است.

به گفته قریشی، تعداد کودکان زیرپوشش اجرای این طرح از زمان آغاز در سال 75 تا کنون 25 برابر شده است.

مدیرکل بهزیستی استان کردستان تصریح کرد: کودکان زیرپوشش این طرح در استان در سال 1380 برابر با 48 هزار و 991 نفر و این آمار در سال گذشته با رشدی 33 درصدی به 72 هزار 241 نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه تعداد کودکان ارجاع یافته به سطح 2 «کودکان مشکوک» در استان 8 هزار و 500 نفر بوده است، گفت: 550 نفر از این تعداد بعد از تشخیص‌های لازم عینک دریافت کرده‌اند.

قریشی افزود: 55 کودک نیز از این آمار هزینه عمل جراحی دریافت کرده‌اند و در سال گذشته از نظر پوشش بینایی‌سنجی کودکان در قالب این طرح جزء 4 استان برتر کشور بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه میزان افراد زیرپوشش قرار گرفته در این طرح در سال‌ گذشته نسبت به سال 92 حدود 10 درصد رشد داشته است، گفت: در 6 ماهه امسال نیز 9 هزار و 561 کودک توسط مربی با دستگاه غربال‌گری در قالب این طرح معاینه شده است.

مدیرکل بهزیستی استان کردستان خاطرنشان کرد: 526 کودک از 9 هزار و 561 کودک معاینه شده به سطح دو ارجاع داده شده‌اند.

به گفته وی، تعداد کودکان ارجاع شده به بینایی‌سنج سطح 3 نیز 403 نفر بوده است.

قریشی افزود: 134 مورد عینک و 3 مورد عمل جراحی در 6 ماهه امسال صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در 6 ماهه امسال 300 پایگاه در زمینه غربال‌‌گری سطح یک فعالیت داشته‌اند، اظهار کرد: 13 نفر نیز به عنوان بینایی‌سنج همکار در این طرح در استان فعالیت کرده‌اند.

مدیرکل بهزیستی کردستان به اهداف و استراتژیک‌های سازمان در سال‌جاری اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه سال 94 آغاز بیستمین سال اجرای طرح بینایی سنجی است، امسال از دوم تا هشتم آبان از سوی وزارت بهداشت به عنوان هفته ملی بینایی چشم نام‌گذاری شده است.

وی افزایش پوشش در مناطق محروم، روستایی و صعب‌العبور را در اولویت‌ دانست و افزود: استفاده همزمان از دو روش دستگاه غبال‌گری جهت معاینه کودکان در دستور کار قرار گرفته است.

قریشی اظهار کرد: گروه سنی معاینه شونده در این راستا کودکان 3 تا 6 ساله هستند و تحقق پوشش باید حداقل 80 درصد باشد.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار