طرح پایلوت حمایت از پایان نامه‌های دانشجویی پژوهش‌محور در راستای نیازسنجی، آسیب شناسی و اجرای طرح‌های حوزه کشاورزی استان قم برای نخستین بار در کشور شروع به کار کرد.
کد خبر: ۱۳۲۵۸۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴ 21 November 2015
به گزارش تابناک قم، سعید کریمی، کارشناس دام و طیور و مبتکر طرح حمایت از پژوهش‌های تقاضامحور در حوزه کشاورزی اظهار داشت: این طرح با حمایت وزارت علوم  ، تحقیقات و فناوری و همکاری دانشگاه سمنان و مدیریت سازمان جهاد کشاورزی استان قم انجام می‌شود.

وی گفت: با اجرای این طرح می‌توانیم با شناسایی نیازهای حوزه کشاورزی و معرفی آن به مسئولان ذی‌ربط مشکلات و کمبودهای آن را بررسی و رفع کنیم.

مبتکر طرح حمایت از پژوهش‌های تقاضامحور در حوزه کشاورزی از بررسی 2 طرح در استان قم خبر داد و گفت: 2 طرح مهم و استراتژیک بررسی آب آشامیدنی مورد استفاده در خوراک دام و طیور و طرح آب غیر آشامیدنی به کار گرفته شده در خوراک دامی از جمله طرح‌هایی است که برای اولین بار در خاورمیانه از سوی نخبگان حوزه کشاورزی قمی مورد بررسی قرار گرفته است.

مناسب‌بودن آب؛ لازمه تاثیرگذاری واکسن

وی با بیان اینکه آب مورد استفاده در خوراک دام و طیور باید شرایط خاص خود را داشته باشد  ، اظهار داشت: به دلیل اینکه برخی از واکسن‌های دام و طیور باید از طریق آب به بدن حیوانات انتقال یابد در صورتی که آب از شرایط لازم برخوردار نباشد واکسن نمی‌تواند تاثیرگذار باشد و اصطلاحا عمل نمی‌کند.

کریمی با تاکید بر اینکه هر گونه مشاوره در حوزه نیازها و آسیب‌های حوزه کشاورزی به صورت رایگان ارائه خواهد شد، گفت: مجریان این طرح با فرایند پژوهشی و با شناخت نیازها و مشکلات حوزه دام و طیور درصدد رفع مشکلات و تامین نیازهای دامی استان هستند.

وی در مورد این سوال که آیا طرحی را می‌توان پی‌ریزی کرد تا طیور استان کمتر دچار بیماری‌های مسری فراگیر شوند، توضیح داد: بیماری آنفلوآنزای مرغی که اخیرا در قم شایع شده است زاییده دام و طیور مستقر در استان نیست و از طریق هوا انتقال می‌یابد و هیچ کس نمی‌تواند برنامه‌ای برای مقابله با ورود بیماری داشته باشد و مدیریت آن در حد مقاومت در شیوع فراگیرتر بیماری است.

این کارشناس دامی سازمان جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه علاقه و اجازه ندارد در این مورد توضیحات مفصل و آماری دهد، ادامه داد: منشأ این بیماری از هوای شهرهای شمالی کشور است و بعد از قم به سمت گرمسار شیوع پیدا کرده است.

ثبت ایده غنی‌سازی خوراک دام

این واحد فناور حوزه دام و طیور استان قم از ثبت یک ایده غنی سازی خوراک دام در پارک علم و فناوری استان قم خبرداد و گفت: با تولید پروبیوتیک بومی که بسیار بهتر و پیشرفته‌تر از نمونه خارجی آن است می‌توانیم چیزی حدود 15 میلیارد تومان از هزینه دولت در بخش تامین خوراک دامی را کاهش دهیم و از خروج بی‌مورد ارز جلوگیری کنیم.

کریمی با بیان اینکه در صورت حمایت از طرح تولید پروبیوتیک می‌توانیم برای حداقل 14 نفر اشتغالزایی کنیم، از حمایت‌های مجید آوری‌فرد مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری و سید مهدی صادقی استاندار قم بابت معرفی و توسعه طرح تقدیر کرد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار