انتشار تصاویری از فنس کشی بخشی از عرصه های پارک ملی خجیر و منطقه حفاظت شده جاجرود روز گذشته با واکنش دوستداران محیط زیست مواجه شد.
کد خبر: ۱۳۷۳۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷ 30 November 2015
مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست می گویند این موضوع در حال پیگیری است و به زودی برطرف خواهد شد.

بیست و ششم آبان ماه امسال رهبر معظم انقلاب سیاست های کلی محیط زیست را ابلاغ کردند.

کارشناسان و منتقدان محیط زیست ابلاغ این سیاست ها را نقطه عطفی برای حفظ محیط زیست ارزیابی کردند.

در عین حال برخی از کارشناسان، همزمان یادآور شدند که سازمان حفاظت محیط زیست باید برای اجرای این سیاست هاتوانایی و اقتدار لازم را نشان دهد.

این در حالی است که وقتی پای نفت یا نهادهای نظامی در میان باشدبه نظر می رسد سازمان محیط زیست توانایی مقابله با تخریب ها را ندارد.

حالا 12روز از ابلاغ سیاست های کلی محیط زیست از سوی رهبری گذشته است که خبر می رسد یک نهاد نظامی در منطقه حفاظت شده جاجرود اقدام به فنس کشی کرده است. 

براساس این خبر که روزگذشته همراه با تصاویر در پایگاه خبری دیده بان محیط زیست وحیات وحش ایران منتشر شد این فنس کشی فراتر از منطقه حفاظت شده جاجرود، بخشی از پارک ملی خجیر را هم در برگرفته است.

این خبر را یکی از مسئولان ارشد سازمان حفاظت محیط زیست در تماس تلفنی با همشهری تأیید کرد اما گفت که سازمان محیط زیست در حال پیگیری این موضوع است و بنا به مذاکرات صورت گرفته این مسئله برطرف می شود.

*محدوده فنس کشی شده
بررسی های میدانی خبرنگار پایگاه خبری دیده بان محیط زیست وحیات وحش ایران نشان می دهد که فنس مذکور در قسمت شمالی پارک ملی خجیر حدود 4 کیلومتر در حاشیه جاده اصلی و در قسمت جنوبی نیز تا حدود 2 کیلومتر وارد محدوده پارک ملی شده است و فنس جنوبی هم قرار است به فنس شمالی متصل شود. در این صورت محدوده بزرگی از منطقه حفاظت شده جاجرود و پارک ملی خجیر عملا از کنترل محیط زیست خارج می شود.

براساس مشاهدات عینی این خبرنگار، محدوده موردنظر شامل ارتفاعات «آسمان کوه»، «بارجمالی» و «صندوق بند» و دره ای موسوم به «آب دره» است. این منطقه وسیع از بهترین عرصه های پارک ملی خجیر و بخشی از زون امن این پارک به شمار می رود که با اتمام فنس کشی، از محدوده پارک ملی خارج می شود و به صورت کامل درون محوطه نیروهای نظامی قرار می گیرد. 

با به پایان رسیدن کار فنس کشی، علاوه بر اشغال بهترین عرصه های پارک ملی خجیر، کریدور ارتباطی حیات وحش مابین پارک های ملی خجیر و سرخه حصار تا حد زیادی قطع می شود و عملا این زیست بوم ارزشمند از بین خواهد رفت.

براساس اطلاعات دریافتی طی روزهای گذشته با دخالت نیروهای محیط زیست عملیات فنس کشی در برخی مواقع متوقف شده اما این عملیات دوباره از سر گرفته شده است. این درحالی است که براساس ماده 3 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، تعریف مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و تعیین ضوابط و مقررات مربوط به مناطق مذکور به موجب آیین نامه اجرایی این قانون خواهد بود.

براساس ماده 8 آیین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست (مصوب 1383/3/28 و اصلاحیه 1371/8/24 مجلس شورای اسلامی) نیز هر عملی که موجب تغییر اکوسیستم شود در پارک های ملی ممنوع است.

*پارک ملی خجیر در یک نگاه
پارک ملی خجیر که از آن به عنوان ریه تنفسی کلانشهر تهران نام برده می شود، در منتهی الیه شرق تهران و در منطقه حفاظت شده جاجرود واقع شده است.

این پارک ملی که از قدیمی ترین مناطق حفاظت شده در جهان به شمار می آید تأثیر فراوانی در کاهش آلودگی هوای شهر تهران دارد، از این رو، همواره کارشناسان بر حفاظت جدی از این پارک تأکید می کنند.

این پارک ملی پس از انتخاب شهر تهران به عنوان پایتخت کشور (1133 خورشیدی) در زمان قاجاریه با نام های قرق سلطنتی یا شکارگاه سلطنتی تحت حفاظت قرار گرفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با تصویب شورای انقلاب اداره آن به سازمان حفاظت محیط زیست محول شد و طی مصوبه شماره 90 مورخ 1361/6/21 شورای عالی حفاظت محیط زیست با حدود مشخص به مساحت 9971 هکتار به عنوان پارک ملی خجیر تعیین شد. پارک ملی خجیر از کوهستان های بلند و تپه ماهورهای مرتفع و نیمه مرتفع تشکیل شده است. قله های مهم پارک ملی خجیر عبارتند از: قله زلزله، بارجمالی، زیرک چال، سروکوه، آسمان کوه، گویداغ، جنگل سوخته و دربندک.در پارک ملی خجیر 35 جامعه گیاهی متشکل از جوامع طبیعی، نیمه طبیعی، فرنگی و زراعی وجود دارند.
علاوه بر این گونه های نادری نظیر زیره سیاه در پارک ملی خجیر دیده می شود.

گرگ، شغال، روباه معمولی، سمور، رودک، شنگ، کفتار، گربه وحشی، پلنگ، گراز، کل و بز، قوچ و میش وحشی و آهو برخی از گونه های حیات وحش موجود در این پارک ملی است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار