آیت‌الله نوری‌همدانی در دیدار علمای کردستان در سنندج:
آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی در دیدار با علمای اهل تسنن و تشیع استان کردستان که عصر امروز در حسینیه سنندج انجام شد زمان‌شناسی را یکی از ویژگی‌های ضروری برای علمای اسلام عنوان کرد و گفت: عالم باید زمان‌شناس باشد تا بتواند جامعه را به درستی هدایت کند.
کد خبر: ۱۳۷۶۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۴ 30 November 2015

به گزارش تابناک کردستان، آیت‌الله العظمی حسین نوری‌همدانی عصر امروز در دیدار با علمای اهل تسنن و تشیع استان کردستان در حسینیه سنندج با اشاره به ویژگی‌های مردم استان کردستان اظهار کرد: مردم کردستان از آغاز انقلاب اسلامی در همه عرصه‌ها حضوری چشم‌گیر داشته‌ و شهدای گرانقدری را تقدیم این انقلاب و نظام کرده‌اند.

کردستانی‌ها از لحاظ فرهنگ، شهادت طلبی و تعهد مردمانی ممتاز هستند

وی گفت: مردم استان کردستان، مردمی با ویژگی‌های مثبت خاص، قهرمان و با صفا هستند و اینجانب در سال‌های تبعید که میهمان شهرستان «سقز» بودم با مردم کردستان ارتباط روحی داشته‌ام و به روشنی می‌دانم که کردستانی‌ها از لحاظ فرهنگ، شهادت طلبی و تعهد مردمانی ممتاز هستند.

آیت‌الله نوری‌همدانی با ابراز خرسندی از دیدار با علمای استان کردستان خاطر نشان کرد: یکی از موضوعاتی که از منظر اسلام دارای اهمیت است ارزش علماست به طوری که در دین مبین اسلام از هیچ قشری به اندازه علما تکریم نشده است.

وی با اشاره به اینکه از نظر اسلام نگاه کردن به در خانه و به چهره عالم عبادت است گفت: از نظر اسلام وظیفه علما نسبت به مردم وظیفه‌ای بسیار سنگین‌تر از وظیفه مردم نسبت به علماست و همه باید به این وظیفه توجه کافی داشته باشند.

آیت‌الله نوری‌همدانی به تکالیف طلاب که در راه تحصیل علوم اسلامی قدم می گذارند اشاره کرد و افزود: اخلاص در این راه، گام نخست است و طلاب باید تمام امکانات و جوانی خود را در طلب اخلاص صرف کنند چرا که تا اخلاص نباشد علم برکت پیدا نمی‌کند.

وی تصریح کرد: دومین مطلبی که باید مورد توجه طلاب باشد این است که طالبان علوم اسلامی باید بلند همت بوده و به علم اندک قناعت نکنند.

ضرورت کسب تخصص در ادبیات عرب و ادبیات فارسی توسط علما

آیت‌الله نوری‌همدانی ضمن توصیه طلاب به داشتن نظم، ضرورت کسب تخصص در ادبیات عرب و ادبیات فارسی را هم به آنان یادآوری کرد و گفت: قدرت قلم و قدرت بیان نیازمند متخصص بودن در ادبیات عرب و ادبیات فارسی است.

وی با اشاره به اینکه اسلام در تمام ابعاد زندگی برای انسان وظیفه تعیین کرده افزود: تفقه مستلزم پذیرفتن زحمت فراوان است و علما باید از همان ابتدای راه متوجه این مطلب مهم باشند تا با انگیزه و توان مضاعف وارد کار شوند.

آیت‌الله نوری‌همدانی به معارف مختلف اسلام اشاره و این دین مبین را دین سیاست دانست و تصریح کرد: آنها که می‌گفتند «دین از سیاست جداست» می‌خواستند مردم را از اسلام جدا کنند.

وی به طلابی که در مرحله به پایان رساندن کسب علوم هستند یادآوری کرد: هنگامی که درس یک طلبه به پایان رسید و به عنوان یک عالم وارد اجتماع شد باید به تعلیم و تربیت اهمیت فراوان بدهد.

آیت‌الله نوری‌همدانی با ابراز خرسندی از توسعه حوزه‌های علمیه گفت: حوزه‌های تعلیم و تربیت به برکت انقلاب اسلامی توسعه پیدا کرده‌اند و اکنون پاسخ‌گوی بسیاری از مشکلات جامعه هستند.

وی مشکلات فراوان دنیای امروز را یادآور شد و افزود: در عصر حاضر مشکلات در دنیا موج می‌زند ولی در ایران اسلامی با حضور علما محیطی شکل گرفته که مشکلات آن حداقل است.

علما متواضعانه به ارشاد مردم همت کنند

آیت‌الله نوری‌همدانی در توصیه‌های خود به علمای اسلام خاطر نشان کرد: تأسیس حوزه‌های علمیه قوی بر عهده علماست و علما باید متواضعانه به ارشاد مردم همت کنند.

وی با اشاره به کینه مستکبران و صهیونیست‌ها از علما گفت: علما همواره در برابر مستکبران قیام کرده‌اند به همین دلیل مستکبران و اذناب آنها و نیز صهیونیست‌ها و ایادی‌شان که همواره به دنبال تحقیر مردم بودند کینه‌ای عمیق از علمای اسلام در دل دارند.

آیت‌الله نوری‌همدانی به پیشگامی علما در نهضت اسلامی ملت ایران اشاره کرد و افزود: قشر علما پیشگام در مبارزات انقلابی بوده و بیش از هر قشری شهید داده‌اند و باید این پیشگامی را تداوم بخشند.

دشمنان اگر یک لحظه آرام باشند به دین ما ضربه می‌زنند

وی گفت: اگر دشمنان اسلام یک لحظه آرام باشند با نام «داعش» و «بوکوحرام» و گروهک‌هایی از این دست برای اسلام نقشه کشیده و آنچه بتوانند برای ضربه زدن به دین ما به کار می‌گیرند.

آیت‌الله نوری‌همدانی افزود: انقلاب اسلامی خاری در چشم دشمنان است و ما با علم به این موضوع همواره باید آماده مقابله با آنها باشیم و یقین بدانیم که وعده الهی حق است و نصرت با ماست.

وی با اشاره به اینکه علما نباید هیچگاه تهجد و شب بیداری را از خاطر دور بدارند گفت: خداوند در نماز شب و شب زنده داری نورانیت قرار داده و علما باید این نکته مهم را همواره مد نظر داشته باشند.

آیت‌الله نوری‌همدانی با اشاره به خدمات امام راحل به اسلام افزود: امام(ره) همه مستضعفان جهان را بیدار کرده و تمام مستکبران را پریشان کرد و به زانو درآورد بنابراین علما باید همواره در راه امام(ره) قدم بردارند.

وی زمان‌شناسی را یکی از ویژگی‌های ضروری برای علمای اسلام عنوان کرد و گفت: عالم باید زمان‌شناس باشد تا بتواند جامعه را به درستی هدایت کند.

آیت‌الله نوری‌همدانی با توصیه به علما برای مطالعه کتاب‌های صحیفه نور حضرت امام(ره)، دفتر تبیان و وصیت نامه سیاسی الهی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به حدیثی از نبی مکرم اسلام(ص) اشاره کرد و افزود: همه باید از محضر علمایی فیض ببرند که آنان را از شک به یقین، از تکبر به تواضع، از ریا و تظاهر به اخلاص، از عداوت و تفرقه به وحدت و از حرص دنیا به زهد دعوت کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار