نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: باید به جرأت اعلام کرد که توسعه پایدار جز با صادرات و روی آوردن به این حوزه امکان‌پذیر نیست.
کد خبر: ۱۴۲۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷ 10 December 2015

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، بهروز پورسلیمان امشب در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اردبیل اظهار کرد: ما ناگزیر از توسعه صادرات به عنوان یک برنامه راهبردی هستیم چرا که تجربه 350 ساله در علم اقتصاد نشان می‌دهد که عامل توانمندی روابط بین‌المللی تقویت امر تجارت و صادرات است.

وی با یادآوری اینکه باید امر تجارت و صادرات در اولویت کشور قرار گیرد و ما بتوانیم با تکیه بر توان تولیدمان صادرات کیفی‌تر و مرغوب‌تر را در بهترین بسته‌بندی شاهد باشیم، تصریح کرد: تجربه 70 سال اخیر نیز نشان می‌دهد توسعه، رشد و بالندگی پایدار جز تکیه بر صادرات امکان‌پذیر نیست.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان با بیان اینکه به رغم سیاست‌های برنامه سوم، چهارم و پنجم کوچک‌سازی دولت و حمایت از بخش خصوصی به طور مطلوب مورد توجه قرار نگرفت و هر سال بدنه دولت به جای چابک‌سازی چاق شد، گفت: ما زمانی گرفتار جنگ شدیم و بعد از آن نیز با برخی بی‌تدبیری‌ها در کشور از امر صادرات غفلت کردیم به طوریکه امروز مسیر توسعه کشور را باید به سمت تقویت صادرات سوق دهیم.

پورسلیمان با بیان اینکه سهم صادرات استان اردبیل نیز در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده و در کنار آن واردات آن هم از جنس کالاهای مصرفی بیشتر بوده است، افزود: ما اگر کشورمان را با سنگاپور که در حد یکی از استان‌های ماست، مقایسه کنیم به خوبی در می‌یابیم که این کشور در 10 شاخص توسعه‌یافتگی رتبه‌های سوم تا دهم را دارد در حالی که ایران در مسیر جاده ابریشم و بهترین ظرفیت توسعه صادرات قرار دارد.

وی بیان کرد: دولت تمرکز خود را بر تأمین حقوق دو میلیون و 700 هزار کارمند گذاشته و از توجه دادن به توسعه صادرات و کارهای زیربنایی غفلت کرده در حالی که ما به جای تکیه بر منابع نفتی می‌توانیم از طریق واردات و صادرات بخش عظیمی از مشکلات جامعه را برطرف کرده و برای کشور ارزآوری خاصی را داشته باشیم.

پورسلیمان فرسودگی سیستم حمل و نقل‌، بالا بودن قیمت تمام شده محصول نهایی و عدم پذیرش هیئت‌های تجاری از کشورهای مختلف را در سال‌های گذشته از موانع و مشکلات توسعه تجارت اعلام کرد و ادامه داد: ما در هشت ماهه امسال تنها 23 میلیارد دلار صادرات داشتیم و حتی نتوانستیم این رقم را به 50 میلیارد دلار برسانیم در حالی که در کره جنوبی تنها در یک ماه به ارزش 50 میلیارد دلار صادرات انجام می‌شود.

وی کاهش صادرات چمدانی را تا 62 درصد و صادرات خارجی را تا 23 درصد یادآور شد و اضافه کرد: با کاهش میزان صادرات ما کشورهای دیگر نظیر ترکیه بازارهای منطقه را به دست گرفتند تا رقیب جدی برای ایران باشند.

پورسلیمان با بیان اینکه ما به شدت در امر توسعه صادرات از رقبایمان عقب ماندیم، گفت: ما به یک استراتژی و برنامه 20 ساله در حوزه صادرات نیاز داریم تا با فهم مشترک، همراهی دولت و فعالان بخش خصوصی بتوانیم کشور را از این وضعیت نجات دهیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل ضرورت تقویت راه‌اندازی شرکت‌ها و هولدینگ‌های صادراتی،‌ توجه به برندسازی و بسته‌بندی، آموزش نیروی انسانی و از همه مهمتر بها دادن به امر بازاریابی را ضروری اعلام کرد و افزود: همه به مشکلات حوزه صادرات و تجارت واقف هستند اما هیچ کس راه حلی برای کم کردن این مشکلات ارائه نمی‌کند که این خود جالب توجه است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار