رئیس مرکز جنگل های خارج از شمال؛
پدیده خشکیدگی جنگل های بلوط از سال 87 از طریق دو اداره کل ایلام و فارس به سازمان جنگل ها و مراتع ابلاغ و اعلام شد که حدود یک میلیون و 100 هزار هکتار از جنگل های بلوط غرب در اثر آلودگی و خشکیدگی باعث هجوم سوسک های چوب خوار و بیماری زغالی بلوط شده است.
کد خبر: ۱۴۳۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۳ 14 December 2015
به گزارش تابناک ایلام، رئیس مرکز جنگل های خارج از شمال گفت: برای مبارزه با پدیده خشکیدگی و کنترل آفاتی که در جنگل های زاگرس وارد شده، حدود 25 میلیارد تومان اختصاص داده شده است.
دکتر فریبرز غیبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: پدیده خشکیدگی جنگل های بلوط از سال 87 از طریق دو اداره کل ایلام و فارس به سازمان جنگل ها و مراتع ابلاغ و اعلام شد که حدود یک میلیون و 100 هزار هکتار از جنگل های بلوط غرب در اثر آلودگی و خشکیدگی باعث هجوم سوسک های چوب خوار و بیماری زغالی بلوط شده است.
وی افزود: سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری با اختصاص حدود 25 میلیارد تومان اعتبار اقداماتی مانند مانند ایجاد سامانه های آبگیر ، قطع بهداشتی و حذف پایه های آلوده و از بین بردن عواملی که باعث خشکیدگی شده است و تولید نهال و جنگلکاری در این جنگل ها با مشارکت مردمی انجام داده است.
رئیس مرکز جنگل های خارج از شمال کشور ادامه داد: خوشبختانه با توجه به وضعیت بارندگی که در این جنگل ها رخ داد ضمن کنترل آفت ، خشکیدگی در یک میلیون و یکصد هزار هکتار قابل کنترل است و امسال عملیاتی در قالب طرح کنترل ، ساماندهی و پیشگیری از خشکیدگی جنگل های بلوط می توانیم این جنگل ها را مدیریت کنیم.

*کرم خراطی ، بلای جان جنگلهای زاگرس

وی با اشاره به وجود آفتی به نام کرم خراطی در جنگلهای زاگرس افزود:مجموعه ای از عوامل طبیعی مانند ریزگردها،گرم شدن کره زمین ، تغییر اقلیم ، فعالیت های عمرانی و عوامل انسانی از جمله وجود دام ، قطع سرشاخه زنی درختان باعث خشکیدگی جنگل های غرب کشور شد که این جنگل ها هر روز ضعیف و ضعیف تر شده است و در نهایت سوسک های چوبخوار که لارو آن ها به صورت کرم خراطی به درختان زغالی حمله می کند این درختان را خشک کرده است.
غیبی خاطر نشان کرد : با شناسایی پایه های آلوده ، آنها را از محل یقه قطع می کنیم و در همان محل می سوزانیم تا جمعیت آفت را کنترل کنیم./پ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار