بسته ویژه خبری تابناک گیلان؛
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.
کد خبر: ۱۶۷۵۳۸
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۴ 21 January 2016
روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان 
از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.



هشدار بمبی آمریکا به عربستان

وزیر خارجه آمریکا گفت: اگر عربستان سعودی از پاکستان بمب اتم بخرد باید منتظر تمام عواقب آن باشد.
خبرگزاری مهر: « جان کری» وزیر خارجه آمریکا گفـت: بعد از توافق هسته ای قدرت  های جهانی با ایران، نگرانی هایی وجود دارد که عربستان سعودی بخواهد از پاکستان بمب اتم خریداری کند.

وی در ادامه افزود: اگر عربستان سعودی از پاکستان بمب اتم بخرد باید منتظر تمام عواقب آن باشد.

یقیناً بمب اتمی نمی تواند باعث حفظ امنیت عربستان سعودی شود و رسیدن به آن نیز خیلی آسان نیست.

کری در ادامه گفت: ریاض باید به این موضوع آگاه باشد که برای دستیابی به انرژی هسته ای باید مراحل قانونی آن را طی کند.


خودکشی یک دانشجو در مقابل چشم استاد اقتصاد دانشگاه فرودسی مشهد/ دلیل؛ نمره مشروطی گرفته بود

جامعه > حوادث - روزنامه شهروند نوشت: نمره مشروطی دانشجوی رشته اقتصاد او را تا یک قدمی مرگ کشاند. وقتی استاد این دانشجو پس از ٣ ترم باز هم اعتراضات وی را قبول نکرد، با صحنه خودکشی این پسر جوان روبه رو شد.

ساعت ۱۱روز دوشنبه ٢٨ دی‌ماه یکی از دانشجویان رشته اقتصاد که سابقه سه ترم مشروطی داشت، به دلیل این‌که در یکی از دروس چهار واحده نمره‌ای پایین گرفته بود به دفتر استاد مربوطه مراجعه و از وی می‌خواهد که به او نمره قبولی دهد. با توجه به این‌که استاد مربوطه اعتراض وی را وارد نمی‌دانست، بنابراین نمره قبولی به این دانشجو نمی‌دهد که در اين حین دانشجو استاد را تهدید می‌کند که چنانچه نمره قبولی را ندهد با تیغی که به همراه دارد رگ دست خودش را خواهد زد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد در رابطه با این حادثه گفت: این دانشجو به استاد می‌گوید «باید به من نمره ١٠ بدهید». این درخواست در هیچ نظام آموزشی دنیا جایگاهی ندارد. در حقیقت درخواست این دانشجو این نبوده که برگه امتحانی وی مجدد تصحیح شود بلکه او خواسته بود نمره امتحانش ١٠ باشد.

ابراهیمی با بیان این‌که استاد نیز به وی می‌گوید «من می‌توانم نمره تک را ترمیم کنم» گفت: اما دانشجو همچنان بر کسب نمره قبولی اصرار داشت و تهدید می‌کرد که به خود آسیب خواهد زد. این استاد نیز زمانی که با این تهدید مواجه می‌شود، سراغ دیگر اساتید برای کمک گرفتن می‌رود. با یک آمبولانس دانشجو به بیمارستان فارابی منتقل و پس از درمان بعدازظهر همان روز مرخص می‌شود.

اعتراض دانشجویان

دانشجویان معترض مقابل دفتر استادی که یک دانشجو در اعتراض به نمره خود در مقابل آن اقدام به رگ زنی کرده بود، تعدادی پلاکارد با مفاهیم اعتراضی الصاق کردند که درنهایت این تجمع با حضور معاون آموزشی و رئیس دانشکده پایان یافت.

یکی از دانشجویان حاضر در این تجمع گفت: این دانشجو دو مرتبه این درس را با استاد مورد نظر انتخاب کرده و ترم اولی که با این استاد درس داشت، با من همکلاس بود. در آن ترم وی به دلیل نمره پایین از استاد خواسته بود که امکان رؤیت برگه امتحانی را برای وی فراهم کند، اما استاد از این مساله امتناع کرده بود. وی مدعی شد: این دانشجو به استاد گفته «نمره‌ام را از شما خواهم گرفت»؛ پس از این اتفاق به مدت دو ترم متوالی است که این دانشجو با نمره ٣ نمی‌تواند این درس را پاس کند. ما نیز از وی خواسته بودیم که برگه امتحانی را به ما نشان دهد اما این استاد از ما خواست وارد اتاق نشویم و گفت: «چنانچه وارد اتاق شوید، نمره همه صفر خواهد شد».

این دانشجو با بیان این‌که میانگین نمرات میان ترم ما حداقل پنج بود، مدعی شد: در طول سه ترم معدل کلاس یک مرتبه ٥، یک مرتبه ٤,٥ و یک مرتبه نیز ٨ بوده است. پس از یک مرتبه اعتراض که داشتیم این میانگین ١٠ شد. یعنی ٩٠‌درصد کلاس نتوانستند درس را بگذرانند و تنها سه دانشجو با نمره ١٨ قبول شدند. یکی دیگر از دانشجویان مدعی شد: این درس تنها با همین استاد ارایه می‌شود و این دانشجو مجبور بود تنها این درس را با این استاد پاس کند. مرتبه آخر از وی خواسته که برگه را نشان دهد و عنوان داشته «من مطمئنم نمره ١٥ را کسب می‌کنم» استاد گفته «نمره همانی است که در پرتال آمده است».

این دانشجوی معترض درخصوص آخرین وضع دانشجویی که اقدام به رگ‌زنی کرده است، اضافه کرد: درحال حاضر این دانشجو در بیمارستان بستری است. وی با تاکید بر این‌که حرکت این دانشجو مبنی بر رگ‌زدن مشکل دارد، اظهار کرد: در عین حال باید به این نکته نیز توجه داشت که چه فشار روانی روی وی در سه ترم متوالی آمده است.

عباس‌زاده، معاون آموزشی دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی با حضور در تجمع دانشجویان گفت: هر نوع اعتراضی به نمره روالی دارد؛ ابتدا دانشجو از طریق سیستم (پرتال) اعتراض خود را به استاد ارایه می‌کند، اگر دانشجو قانع نشد، می‌تواند اعتراض کتبی خود را به معاونت آموزشی دانشکده ارایه دهد.

وی ادامه داد: در این زمینه اوراق با کلید سوالات و محتوای تدریس گرفته شده و به مدیر گروه ارسال می‌شود؛ دو استاد که در آن زمینه از تبحر لازم برخوردارند، اوراق را بررسی خواهند کرد. این دانشجو این کار را نکرده و به اتاق استاد مراجعه داشته و جر و بحثی کرده و وقتی من رسیدم مشاهده کردم که وی رگ خود را زده است. فکر می‌کنم این کار غیرمنطقی است. در دانشگاه پیش‌بینی لازم برای این کار شده است.

عباس‌زاده در مورد پایین بودن میانگین نمرات کلاس این استاد گفت: اینگونه نیست و این ادعا صحت ندارد.

دکتر جوان جعفری، رئیس دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی نیز در پایان تجمع دانشجویان در مقابل کلاس این استاد حضور یافت و بیانیه‌ای که دانشجویان پای آن را امضا کرده بودند، مشاهده کرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ارزیابی خود از این حادثه عنوان کرد: من زمانی که این اتفاق رخ داد، حضور داشتم کار انتقال این دانشجو به بیمارستان را انجام دادم.

جوان جعفری ادامه داد: به‌هرحال این اعتراضی بوده و دانشجو هم حق اعتراض دارد و قابل بررسی خواهد بود. بر همین مبنا ادعاها و صحبت‌ها بررسی خواهد شد و طبق مقررات برخورد خواهد شد. البته برخوردی هم که از سوی دانشجو سر زده غیراستاندارد و غیرمتعارف بوده است.


رئیس‌جمهور: اگر اینطورست، نیاز به انتخابات نیست، همانها دوباره تشریف ببرند مجلس

حجت‌الاسلام حسن روحانی در دومین همایش استانداران و فرمانداران کشور حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

مهمترین محورهای سخنان رئیس‌جمهور به شرح ذیل است:

 در میان همه احزاب و گروه‌ها باید مردم بهترین‌ها را انتخاب کنند.

 این را باید بدانیم که معیار قانون است.

 هیچ مقامی بدون رای مستقیم و غیرمستقیم مردم مشروع نیست.

 بزرگ‌ترین کار سیاست داخلی دولت یازدهم در هفتم اسفندماه است.کارکرد سیاسی این دولت در هفتم اسفندماه مشخص می‌شود.

 همه تلاش کنیم و اجازه ندهیم مردم ناامید شوند.

 به عنوان دولت اعتدال دل‌مان می‌خواهد معتدلان بروند مجلس و این آرزوی ماست.

 به وزارتخانه‌های اطلاعات و کشور گفته‌ام تا باید با شورای نگهبان همکاری لازم را داشته باشند. به معاون اولم گفته‌ام که با شورای نگهبان وارد رایزنی شود.

 باید مر قانون باشد نه مر سلیقه.

 در قانون اساسی آمده که یهودی ها باید نماینده داشته باشند یا چقدر زرتشتی داریم، یا چقدر آشوری و ارمنی داریم، اگر جناحی در این کشور جمعیتش 7 یا 10 میلیون جمعیت دارد آنها هم باید نماینده داشته باشند،اسم مجلس خانه ملت است نه خانه یک جناح.

 کار بسیار بزرگی پیش رو داریم، بزرگترین کار سیاست داخلی دولت یازدهم در 7 اسفند امسال کارکرد سیاسی دولت مشخص می شود.

 امروز نمی خواهیم حرف تلخ بزنم

 همه باید بیایند پای صندوق،اگر کسی با نظام مسئله دارد او هم بیاید، همه باید پای صندوق بیایند اما زمانی که ما شور و حرارت ایجاد کنیم، اگر یک جناح هست خب نیاز به انتخابات نیست همان ها دوباره تشریف ببرند مجلس.
 باید تلاش کنیم انتخابات خوب و سالم برگزار شود البته من نمی دانم چند جناح داریم، امیدوارم همه جناح ها نمایندگان خود را به مجلس بفرستند.
احراز واقعی از آن ملت ایران است،

این ملت بزرگ است که پای صندوق می آید، او که بهتر و اصلح است را بر می گزیند.

همه جای دنیا سیستم نظارتی و فیلتر دارند اما از طریق احزاب است، دموکراسی بدون حزب خیلی نمی تواند قوی باشد.


قیمت خودرو پس از برجام

با اجرایی شدن برجام (توافق هسته‌ای) بازار خودرو کشور بیش از پیش به رکود رفت، اتفاقی که از قبل نیز به‌نوعی پیش‌بینی شده بود. در پی این اتفاق، قیمت برخی خودروهای داخلی افت کرد و این در حالی است که تندر-90 مسیری خلاف روند کلی بازار طی کرد و با افزایش قیمت مواجه شد.

روزنامه دنیای اقتصاد: با اجرایی شدن برجام (توافق هسته‌ای) بازار خودرو کشور بیش از پیش به رکود رفت، اتفاقی که از قبل نیز به‌نوعی پیش‌بینی شده بود. در پی این اتفاق، قیمت برخی خودروهای داخلی افت کرد و این در حالی است که تندر-90 مسیری خلاف روند کلی بازار طی کرد و با افزایش قیمت مواجه شد.

به گفته فعالان بازار، از آنجاکه لغو تحریم‌های بین‌المللی، امیدواری در میان مشتریان بازار خودرو را افزایش داده، بخشی از آنها (مشتریان) ترجیح می‌دهند فعلا خودرو نخریده و صبر کنند تا اولا محصولات جدید از راه برسند و ثانیا قیمت فعلی خودروها افت کند. به‌عبارت بهتر، انتظاری که مشتریان بابت آمدن خودروهای جدید و با کیفیت و روز دنیا و همچنین کاهش قیمت‌ها دارند، دلیل اصلی تشدید رکود بازار خودرو پس از برجام است.

آنها گمان می‌کنند که با لغو تحریم‌ها، خودروهای جدید جای قدیمی‌ها را خواهند گرفت و در کنار این اتفاق، خودروسازان داخلی نیز قیمت محصولات شان را پایین می‌آورند؛ بنابراین چون نمی‌خواهند متضرر شوند، فعلا خودرو نمی‌خرند. این در شرایطی است که اگرچه ورود خودروهای جدید به بازار، اتفاقی محتمل به شمار می‌رود، اما پروسه‌ای زمانبر است و بین یک سال و نیم تا دو سال طول خواهد کشید.

از طرفی، خودروسازان ظاهرا هیچ برنامه‌ای برای کاهش قیمت محصولات خود ندارند و تجربه نشان داده آنها در دوران رکود، به جای پایین آوردن قیمت، تولید را کم می‌کنند. با این حساب، انتظار کاهش قیمت خودرو به‌نظر بیهوده است و بعید به‌نظر می‌رسد قیمت خودروهای تولید داخل کاهش یابد.

افت‌و‌خیز قیمت‌ها

اما به بازار برویم و ببینیم این هفته قیمت‌ها چه تغییراتی را به خود دیده‌اند. آن طور که فعالان بازار روایت می‌کنند، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 37 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از کاهش قیمت 100 هزار تومانی خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. همچنین مدل صندوقدار 206 با نام V8 نیز که 100 هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده، در حال حاضر 37 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

 از سوی دیگر اما پژو 405 که این هفته نه ارزان شده و نه گران، در حال حاضر 29 میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد. تثبیت قیمت پژو 405 در حالی است که سمند این هفته 100 هزار تومان کاهش قیمت را به خود دیده و در حال حاضر 30 میلیون تومان به فروش می‌رود.

از بازار رانا هم خبر می‌رسد، این خودرو با توجه به تغییر قیمتش در هفته جاری، در حال حاضر 32 میلیون و 300 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، رانا طی هفته جاری 200 هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است. فعالان بازار اما در مورد دنا به ثبات قیمت آن اشاره کرده و می‌گویند این خودرو هم‌اکنون 43 میلیون و 200 هزار تومان قیمت دارد. از دنا که بگذریم، این هفته طبق معمول تغییری در قیمت تیبا رخ نداد، چه آنکه به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، تیبا در مدل صندوقدار خود هم‌اکنون 23 میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد.

 تیبا چند هفته است که با این قیمت خرید و فروش می‌شود و نوسان خاصی را به خود ندیده است. همچنین برای خرید پراید در مدل 131 نیز باید 19 میلیون و 900 هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از تثبیت قیمت خودرو موردنظر در هفته جاری حکایت می‌کند. برای خرید مدل 111 پراید نیز باید 20 میلیون و 500 هزار تومان هزینه کرد و این یعنی پراید 111 هم تغییری را در قیمت تجربه نکرده است.

اما از بازار سراتوهای مونتاژی سایپا نیز خبر می‌رسد که این خودروها تغییر قیمت خاصی طی هفته جاری نداشته‌اند. به گفته فعالان بازار، سراتوی اتومات با قیمتی برابر با 90 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و برای مدل دنده‌ای آن نیز باید 75 میلیون و 600 هزار تومان دست به جیب شد.

سری هم اما به خانواده تندر-90 بزنیم که اعضای آن طی این هفته خلاف جهت روند کلی بازار رفتار کرده و گران شده‌اند. به گفته فعالان بازار، قیمت تندر-90 در مدل پارس خودرویی و E2 آن 500 هزار تومان افزایش یافته و این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با 39 میلیون و 500 هزار تومان دارد. همچنین پارس تندر نیز که 700 هزار تومان افزایش قیمت را طی هفته جاری به خود دیده، در حال حاضر 40میلیون تومان به فروش می‌رسد. این خودرو به لحاظ کیفی و فنی تفاوت خاصی با دیگر مدل‌های معمولی تندر-90 ندارد و تنها ظاهر آن در بخش مربوط به صندوقش تغییر کرده است. اما از بازار تندر-90 مدل اتومات خبر می‌رسد که این خودرو افزایش قیمت را تجربه کرده و در حال حاضر برای خرید آن باید 46میلیون و 700 هزار تومان هزینه کرد.

به گفته فعالان بازار، تندر اتومات طی هفته جاری 200 هزار تومان افزایش قیمت را به خود دیده تا در کنار هم خانواده‌هایش هفته گرانی را سپری کند. به اعتقاد برخی از کارشناسان، کاهش عرضه تندر-90 به بازار در پی تحویل این محصول به ثبت‌نام‌کنندگان طرح فروش خودرو اقساطی (همان طرح معروف به تسهیلات 25 میلیون تومانی)، دلیل اصلی افزایش قیمت تندر-90 به شمار می‌رود. به گفته آنها، تحویل تندرهای اقساطی، عرضه این محصول را به بازار کاهش داده و این موضوع سبب بالا رفتن قیمت آن در بازار شده است.

 تندر-90 البته در کل به دلیل آنکه تیراژ چندان بالایی ندارد، معمولا تعادلی میان عرضه و تقاضای آن ایجاد نمی‌شود و باید منتظر ماند و دید حالا که تحریم‌ها لغو شده و رنوی فرانسه می‌تواند فعالیت‌هایش را در ایران گسترش دهد، این موضوع چه تغییری در روند تولید تندر شکل خواهد داد.

از تندر-90 که بگذریم، مدل‌هاچ بک این محصول نیز طی یکی چند هفته گذشته روانه بازار شده و اگرچه در ابتدا افزایش قیمت شدیدی را به خود دید، اما این هفته با کاهش قیمت مواجه شد. ساندرو که طبق قرارداد مربوطه (پلت فرم مشترک X90) قرار بود چند سال پیش روانه بازار خودرو کشور شود، با کلی تاخیر به ایران آمد و همین چندی پیش توسط پارس خودرویی‌ها پیش فروش شد و قر ار است رفته‌رفته به تیراژ آن اضافه شود.

این محصول پس از عرضه به بازار، روند معمول در بازار خودرو ایران را در پیش گرفت و قیمت آن در مقایسه با نرخ کارخانه افزایش یافت، تا جایی که اختلاف دو میلیون تومانی میان قیمت کارخانه و بازار این محصول به‌وجود آمد. این هفته اما با توجه به کاهش قیمت ساندرو، اختلاف نرخ کارخانه و بازار این محصول کمتر شد. به گفته فعالان بازار، ساندرو اتومات در حال حاضر قیمتی برابر 50میلیون و 500 هزار تومان در بازار دارد و مدل معمولی این محصول نیز 44 میلیون و 500هزار تومان خرید و فروش می‌شود. این در شرایطی است که ساندرو در مدل‌های اتومات و معمولی، به ترتیب قیمتی برابر با 48 میلیون و 900 و 42 میلیون و 900 هزار تومان دارد.


آیت‌الله موحدی‌کرمانی: سیدحسن خمینی دیگر نمی‌تواند شرکت کند!

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز گفت: همت و تصمیم‌ها این است که ان‌شاءالله اصولگرایان لیست واحد ارائه دهند.

فارس نوشت: آیت‌الله موحدی کرمانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا تصمیمی برای قرار گرفتن نام هاشمی رفسنجانی در لیست جامعتین صورت گرفته است، گفت: مذاکره شده است، اما هنوز تصمیمی اتخاذ نشده و وقتی رأی دهند مشخص می‌شود که نظر غالب چیست.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه نظر جامعتین درباره سیدحسن خمینی چیست، اظهار داشت: ظاهراً به وی گفته بودند که امتحان دهید و امتحان نداده است، بنابراین دیگر نمی‌تواند شرکت کند.

آیت‌الله موحدی کرمانی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا اصولگرایان لیست مشترک می‌دهند، تصریح کرد: همت و تصمیم‌ها این است که ان‌شاءالله لیست واحد بدهیم.

خطیب موقت نمازجمعه تهران در پاسخ به سؤال دیگری درباره رد صلاحیت‌ها و عملکرد شورای نگهبان اظهار داشت: شورای نگهبان عادل است و ما به این امر ایمان داریم که آنان براساس وظیفه دینی خود عمل، تحقیق و دقت می‌کنند و اگر کسی مسئله‌دار است، آن را تأیید نمی‌کنند.

آیت‌الله موحدی کرمانی در پایان در پاسخ به سؤال دیگری که رد صلاحیت‌ها در مشارکت‌ها تأثیر می‌گذارد یا خیر، اظهار داشت: ما باید ببینیم وظیفه خودمان چیست و آنها نیز به وظیفه خود عمل می‌کنند.


افزایش ۳۵درصدی حقوق کارکنان دولت    

بانکی دات آی آر: محمدباقر نوبخت در دومین همایش سراسری فرمانداران و استانداران سراسر کشور که عصر امروز (چهارشنبه) در سالن وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به مشکلات و روند بودجه‌ای کشور اظهار داشت: در ماه‌های اخیر با شدت بیشتری کشور با محدودیت منابع مواجه بود.

نوبخت با بیان "دو سال را با همه سختی‌ها سپری کرده‌ایم" گفت: استان‌ها در هزینه‌های رفاهی هرساله با مشکلات مواجه می‌شوند، اما سعی کردیم سقف پرداختی‌های پرسنلی بیش از سقف 100 درصد باشد تا جبران خدمت همکاران در استان‌ها صورت گرفته باشد.

وی با اعلام اینکه عمده تمرکز برای آینده است، گفت: سه روز گذشته همزمان با رفع تحریم‌ها بود و توانستیم بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه را در دو لایحه جداگانه به مجلس بدهیم.

وی ادامه داد: لایحه بودجه سال 95 کشور 953هزار میلیارد تومان است که 12.5 درصد نسبت به سال 94 رشد داشته است.

نوبخت با تأکید بر اینکه بین پرداخت‌های شاغلین و بازنشستگان نابرابری وجود دارد، خاطرنشان کرد: سیاست‌های دولت این است که در مرحله نخست نابرابری پرداخت‌ها و شکاف‌های موجود را رفع کنیم و در فاز بعد بتوانیم در برنامه ششم توسعه افزایش نیز داشته باشیم.

وی خطاب به استانداران حاضر در همایش گفت: ردیف متمرکز یک‌هزار و 100 میلیارد تومانی را برای معیشت همکارانمان در استان‌ها در نظر خواهیم گرفت.

نوبخت در پایان از افزایش 35درصدی حقوق کارکنان دولتی و حاکمیتی کشور در سال 95 خبر داد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار