کتاب «به سوی میمک» در حوزه هنری ایلام رونمایی شد.
کد خبر: ۱۷۰۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸ 27 January 2016
 کتاب «به سوی میمک» در حوزه هنری ایلام رونمایی شد.

به گزارش تابناک ایلام؛محمدعلی قاسمی – رییس حوزه هنری ایلام در این مراسم اظهار کرد: حوزه‌ی هنری به انعکاس خاطرات ایثارگران در محافل مختلف اهتمام ویژه‌ای دارد و استقبال از این نوع نگاه مایه‌ی افتخار برای سازمان تبلیغات است.

وی با بیان اینکه ره‌اورد مجلس امروز رونمایی از کتابی است که بیانگر تلاش طلایه‌داران عرصه‌ی دفاع مقدس است، تصریح کرد: استان ایلام در نگارش آن حماسه‌ها در عصر حاضر غایب است و در عرصه‌ی ملی توجهی که به دیگر نقاط می‌شود به ایلام نمی‌شود.

قاسمی ادامه داد: ما به نوعی دچار غفلت درون‌تباری و فراگیری برون‌اقلیمی هستیم. یعنی متاسفانه در برخی جهات به داشته‌های خودمان ایمان نداریم یا سطحی از کنار آنها می‌گذریم و در سطح ملی هم کار شایسته‌ای برای ایلام انجام نشده است که از نگاه مدیریت کلان ناشی می‌شود که باید عوض شود.

رییس حوزه هنری ایلام با تاکید بر اینکه حوزه هنری همواره پذیرای رزمندگان و فرماندهانی بوده که سینه‌ی آنها گنج رشادت‌های دفاع مقدس است، تصریح کرد: کتاب «به سوی میمک» یادآور مقاومت مردم و عشایر در کنار هوانیروز در برابر دشمن تا بن دندان مسلح بود که در میمک اولین فتح بزرگ تاریخ جنگ را رقم ردند که از منظر تحلیلی بسیار ارزشمند است.

مولف «نام تمام کشتگان یحیاست» با طرح این سوال که چرا نقش مردم ایلام آن‌گونه که باید دیده‌ نمی‌شود؟ تصریح کرد: نگارش تاریخ شفاهی نیازمند آموزش عالمانه است چون تاریخ شفاهی رشته‌ای تخصصی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است.

وی از برگزاری دوره‌های آموزشی تاریخ شفاهی در حوزه‌ی هنری ایلام در اسفندماه خبر داد.

«علی‌کرم محمدیان» - نویسنده‌ی کتاب «به سوی میمک» نیز با بیان اینکه مردم ایران وقتیبا انقلاب اسلامی خواستند بر سرنوشت خود حاکمشوند استکبار جهانی در نقشه‌های مختلف خواست با آنها مقابله کند، با کمک به صدام در پی ناکام کردن انقلاب برآمدند که موفق نشدند.

وی ادامه داد: در این زمان سپاه هنوز موقعیت خود را پیدا نکرده بود و ارتش هم ساماندهی خود را از دست داده بود و پاسگاه‌های مرزی خالی بودند که صدام در این شرایط میمک را سیف سعد نامید و در آنجا جشن پیروزی گرفت.

این رزمنده دوران دفاع مقدس ادامه داد: در چنین شرایطی 27 نفر از ایل خزل به یاری سربازان مستقر در منطقه آمدند و در شناسایی و پیروزی‌های بعدی به خوبی نقش‌آفرینی کردند.

وی شکست طلسم شکست ناپذیری ارتش عراق، باورکردن نیروهای عشایری توسط ارتش و زمینه‌سازی برای پیروزی‌های دیگر را از نتایج عملیات میمک نام برد و تصریح کرد: «به سوی میمک» شروع کار بزرگی‌ است که متخصصان ، دانشمندان و نویسندگان باید آن را ادامه دهند.

«اکبر امیدی» مدیر فرهنگ و ارشاد شهرستان ایلام نیز ضمن قدردانی از زحمات رییس حوزه هنری ایلام گفت: این کتاب بیانگر زوایای مهمی از عملیات میمک است.

«علی‌ حیدربیگی» - معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد استان ایلام نیز در این برنامه ضمن قدردانی از زحمات حوزه هنری استاناز آن به عنوان نهادی الهام‌بخش، پیشگام و پیشرو نام برد و گفت: پرداختن به ادبیات بومی و آئینی ،ضبط وتدوینمنابع دست اول در حوزه یدفاع مقدس و اجرای برنامه های بزرگداشت هنرمندان استان از جمله برنامه‌های فاخر این نهاد بوده است.

وی ادامه داد: در کشور ما به دلیل تمرکز سیاست در پایتخت،عمده ی آثر علمی و پژوهشی که در خصوص تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی کشور به رشته ی تحلیل در می آید عمدتاً بر محور تحولات این مرکزیت گرایی است و به گونه ای آشکار این پدیده را در حجم آثاری که در خصوصوقایعی مانند مشروطه، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دیده می شود تا جایی که می توان گفتکمتر به مناطق پیرامونی توجه شده و در این زمینه با خلاء و فقر منابع علمی وپژوهشیروبرو هستیم.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد استان ایلام ادامه داد: به عنوان نمونه در بحث انقلاب اسلامیدر حالیکه بر اساس خاطرات پیشگامان نهضت اسلامیعلما و مبارزین استان از ابتدایامر همگام با مراکزی مانندنجف، مشهد، و قم در کوشش و تلاش بوده اند اما به این سهم و نقش در آثار مکتوب کمترین اشاره ای دیده نمی شود تا جائیکه ناخودآگاه به نسلهایی که پس از انقلاب به دنیا آمده اند این نکته منتقل می شود که اساساً در استان خبری نبوده است.بنابراین ضروری است که با نوشتنو تدوینآثار و منابع دست اول شامل تاریخ شفاهی وکتابهای خاطرات راه را برای تولید و انتشار آثار تحلیلی و علمی تر باز کنیم.

حیدربیگی با انتقاد از کم کاری و کم توجهی به مکتوب کردنتاریخ تحولات سیاسی و اجتماعیخصوصاً دفاع مقدس گفت: یکی دیگر از نقاط ضعف ما سلطه ی فرهنگ شفاهی وکم توجهی به آثار مکتوب است که دستگاههای فرهنگی و دانشگاه ها با حرکت در این مسیر و انتشار آثار مکتوب در حوزه‌ی عمومی این حماسه‌ها را تشریح کرد تا برای آیندگان بماند چون در غیر این صورت تحریف شده و یا به فراموشی سپردهخواهند شد.

وی راهیان‌نور را ظرفیتی دیگر برای معرفی نقش‌آفرینی ایلام در دوران دفاع مقدس عنوان و تصریح کرد: چرا نباید مهران، میمک و دهلران و دیگر نقاط استان در تمام سالهای دفاع مقدس صحنه و عرصه ی پایمردی و مقاومت مردم ایلام و ایران بوده در بحث راهیان نور کمتر مورد توجه باشند. همانطوری کهامسال شاهد بودیمرسانه ی ملی در اربعینامسال آن گونه که باید مهمان‌نوازی مردم ایلام از زائران اربعین را وجهه‌ی همت خود قرار نداد؟ البته ناگفته نباید گذاشت که در چنین شرایطیبار مسئولیت ما چند برابرمی شود.

وی با قدردانی از زحمات مولف کتاب به سوی میمک گفت: محمدیان در کتاب به سوی میمک در قالب شش فصل خاطرات خود را از دوران، دبستان، دبیرستان و دانشجویی ،انقلاب و بعد از آن اشغال میمک توسط عراق و فتح آن به رشته ی تحریر درآورده است و مخاطب در این اثر از زبان نویسنده با چگونگی ساخته شدن شخصیت وی و همچنین نقش آفرینی نویسنده در برخی رویدادها آشنا می‌شود.

حیدربیگی گفت: اما در این قبیل آثار اگر چه بحث در قالب تاریخ شفاهی طرح شده است اما ارائه اسناد معتبر به اهمیت و اعتبار اثر می افزاید و به نظر می رسد که شایسته است در چاپ های بعدی و همچنین تدوین آثاری از این دست به این مهم توجه شود./م



منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار