منطقه شکار ممنوع آریز بافق نقش بسیار مهمی بعنوان کریدور مهاجرتی یوزپلنگ ایفا می کند.
کد خبر: ۱۷۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳ 31 March 2015
پیرترین پلنگ ایران در کوه های بافقبه گزارش تابناک یزد، منطقه شکار ممنوع آریز بافق با وسعت 131330هکتار در شهرستان بافق واقع شده و از تاریخ اول اردیبهشت 1378 به عنوان منطقه شکار ممنوع  معرفی شده است. عمده ترین مسیر های دسترسی به این منطقه جاده ای فرعی است که با گذشتن از سنگ آهان مرکزی به سمت چادر ملو امتداد می یابد. فاصله منطقه  شکار ممنوع آریز تا شهر بافق حدود 15 کیلومتر است، خط آهن بافق مشهد هم نیز از مرز منطقه عبور می کند.
با توجه به قرار گرفتن این منطقه مابین منطقه حفاظت شده کوه بافق و پناهگاه حیات وحش دره انجیر که هردو از زیستگاه های اصلی یوزپلنگ آسیایی به شمار می روند، منطقه شکار ممنوع آریز بافق نقش بسیار مهمی بعنوان کریدور مهاجرتی یوزپلنگ مابین مناطق مذکور ایفا می کند.
از مهمترین مشکلات و تعارضات منطقه آریز روند توسعه اکتشاف و بهره برداری از معادن و دام می باشد و تلاش ها و پیگیری های این اداره کل جهت ارتقاء آن به یکی از مناطق چهارگانه محیط زیست بدلیل وجود همین ذخایر معدنی تاکنون بی نتیجه مانده است.
فعالیت های معدنی آریز
مهمترین معادن شامل معدن سنگ آهن چاه گز (فعال)و فعالیت های سازمان انرژی اتمی برای اکتشاف اورانیوم است.حدود 5دامدار دارای پروانه چرا در منطقه حضور دارند و علاوه بر آن حدود 1000نفر شتر در این منطقه چرا می کنند. به طور کلی منطقه شکار ممنوع آریز پشتوانه مناسبی برای مناطق حفاظت شده کوه بافق، کالمند، پناه گاه حیات وحش دره انجیر و حتی مناطق آزاد بهاباد محسوب می شود.                            
با توجه به توپوگرافی منطقه و همچنین وجود جمعیت مناسب از طعمه های یوز شامل کل و بز، قوچ و میش، جبیر و خرگوش، منطقه شکار ممنوع آریز بافق یکی از زیستگاه های مناسب و مستعد برای زیست این گونه می باشد به طوری که بیشترین مشاهده یوز در سال 91 در این منطقه به ثبت رسیده است.
پلنگ - یوزپلنگ - کل و بز - جبیر - قوچ و میش - کاراکال - گربه وحشی - کفتار - روباه معمولی - شغال - تشی - خارپشت ایرانی - جرد ایرانی - پامسواکی بزرگ - ول حفار - دوپای کوچک - جربیل - کبک - تیهو - سارگپه - زاغ بور- هوبره - عقاب - شاه بوف - جغد کوچک - مار شاخدار - بزمجه بیابانی و ...
حداقل 11 پلنگ و 3 یوزپلنگ در این منطقه زندگی می کند که توسط دوربین های تله ای انجمن یوزپلنگ ایرانی ثبت شده است. هم چنین پیرترین پلنگ ایران در کوه بافق زندگی می کند.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار