پدر هیدروژئولوژی ایران گفت: خطر برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی به‌اندازه احداث سد در ایجاد بحران کم‌آبی مؤثر است.
کد خبر: ۱۸۵۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱ 22 February 2016
تابناک فارس به نقل از فارس:عزت‌الله رئیسی یک‌شنبه شب در برنامه نمایش و نقد و بررسی فیلم مستند مادرکشی با موضوع بحران آب اظهار داشت: هر نوع برداشت و بهره‌برداری از منابع زیرزمینی منجر به ایجاد فاجعه می‌شود.

وی بابیان اینکه در استان فارس بیش از 15 هزار چاه وجود دارد، افزود: طبق آمار سازمان آب منطقه‌ای فارس، 3 تا 4.5 میلیون مترمکعب آب توسط صاحبان این چاه‌ها برداشت می‌شود.

پدر هیدروژئولوژی ایران اضافه کرد: این در حالی است که در اطراف مناطقی مانند فسا، سروستان، کازرون، جهرم و ارسنجان که دچار بحران آب‌ شده‌اند، سدی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، حجم آب دریاچه بختگان از 2 میلیارد مترمکعب به یک‌میلیارد و 200 مترمکعب رسیده و این نشان می‌دهد که نگاه فراگیر در موضوع وجود نداشته است.

رئیسی بابیان اینکه مسئولان از راه دلسوزی برای کشاورزان تن به احداث چاه و سد داده‌اند، تصریح کرد: پژوهش‌گران با ارائه هشت گزارش اعلام کرده بودند که این کار به فاجعه منتهی می‌شود اما فشارها در طول 20 سال به حدی بود که کسی نمی‌توانست جلو آن را بگیرد.

وی 70 درصد زمین‌های کشاورزی این استان را زیر پنج هکتار دانست و افزود: کشاورز اجازه دارد از منابع آبی 10 لیتر بر ثانیه برداشت کند اما 15 لیتر در ثانیه برداشت می‌شود.

استاد بخش علوم دانشگاه شیراز با بیان اینکه معتقد هستم که از نظر فنی حل بحران آب عملی است اما تا زمانی که سیاست‌های جزیره‌ای وجود دارد، این کار انجام‌پذیر نخواهد بود، تأکید کرد: اگر 15 ارگان مربوط به موضوع آب با یکدیگر اتفاق‌نظر داشته باشند، می‌توان هرگونه تغذیه مصنوعی و پمپاژ آب را که موجب ایجاد بحران آب است، ممنوع کرد.

رئیسی بابیان اینکه تدوین طرح‌های توسعه در اتاق‌های دربسته کافی است، گفت: اعتقاد دارم که با نگاه همه‌جانبه به مسئله، می‌توان بحران آب در این استان را حل کرد.

همچنین در این برنامه مبتکر و مجری طرح آبخوان‌داری منطقه گربایگان فسا نیز گفت: فیلم مستند مادرکشی با تمام خوبی آن مانند این است که پزشکی به بیمار خود بگوید که چه مشکلی دارد اما درباره درمان با او حرفی به میان نیاورد.

آهنگ کوثر اظهار داشت: در این فیلم به امکانات کاریزها و قنات‌ها پرداخته نشده است که می‌توان با احیای آن‌ها و پخش سیلاب در 140 هزار کیلومتر مربع آبخوان‌داری کرد.

وی با یک نقل‌قول یادآوری کرد: در ایران 50 هزار رشته قنات وجود دارد که طول مجموع آن‌ها به‌اندازه فاصله زمین تا ماه است.

کوثر بابیان اینکه ایرانیان از قدیم هنر نگهداری آب در زیرزمین را می‌دانستند، خاطرنشان کرد: در کشور ما تبخیر آب بسیار اتفاق می‌افتد و اگر آب از زیرزمین عبور کند، این تبخیر انجام نمی‌شود.

وی تصریح کرد: اگر سازنده فیلم مادرکشی سری به گربایگان فسا و طرح آبخوان‌داری زده بود، می‌توانست نشان دهد که هنوز امیدی به حل بحران آب وجود دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار