بخشدار زند ملایر یکی از مشکلات بخش منابع طبیعی این منطقه را ورود زودهنگام عشایر به این بخش دانست و گفت: باید برای ورود عشایر به این بخش برنامه‌ریزی ویژه‌ای انجام شود.
کد خبر: ۱۹۵۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳ 11 March 2016

بخشدار زند ملایر یکی از مشکلات بخش منابع طبیعی این منطقه را ورود زودهنگام عشایر به این بخش دانست و گفت: باید برای ورود عشایر به این بخش برنامه‌ریزی ویژه‌ای انجام شود.

به گزارش فارس، هاشم جهانگیری در همایش آبخیزداران، مرتع‌داران و همیاران منابع طبیعی در بخش زند با بیان اینکه حفظ و حراست از منابع طبیعی وظیفه مردم و مسئولان است، اظهار کرد: باید منابع امروز را برای نسل‌های آینده حفظ کرد.

وی با اشاره به اینکه بخش زند یکی از بخش‌های سرسبز و دارای منابع و اراضی ملی بالا در شهرستان است، گفت: 26 هزار و 450 هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در این بخش وجود دارد.

بخشدار زند یکی از مشکلات بخش منابع طبیعی این منطقه را ورود زودهنگام عشایر به این بخش دانست و تصریح کرد: باید برای ورود عشایر به منابع و اراضی ملی این بخش برنامه‌ریزی ویژه‌ای انجام شود.

وی افزود: ورود عشایر به این بخش نیازمند ساماندهی و زمانبندی است تا باعث از بین رفتن مراتع این بخش نشود.

جهانگیری یکی از ویژگی‌های اراضی این بخش را استعداد خوب برای کاشت بادام دیم دانست و گفت: این اقدام می‌تواند در جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، ایجاد اشتغال برای جوانان، بالا بردن بردن پوشش گیاهی منطقه و جلوگیری از فرسایش خاک نقش مهمی را ایفا کند.

در ادامه رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملایر نیز با اشاره به اینکه از 170 هزار هکتار اراضی ملی 138 هزار هکتار آن را مرتع تشکیل می‌دهد، گفت: این شهرستان دارای دو سامانه عرفی عشایری و 208 سامانه عرفی مناطق روستایی است.

علیمروت امیری قلعه آقابیک و علیآباد را دو نقطه ییلاق در مراتع برای عشایر معرفی کرد و اظهار داشت: محل عبور بقیه عشایر از شهرستان ملایر بوده و ییلاق خود را در کوه‌های الوند و در شهرستان تویسرکان و همدان سپری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 5 هزار و 712 هزار هکتار جنگل در شهرستان ملایر وجود دارد، گفت: 667 هکتار از این جنگل‌ها دست‏‏کاشت است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملایر یکی دیگر از مشکلات را تعداد بالای دام در مراتع خواند و تصریح کرد: ظرفیت مراتع شهرستان حدود 125 هزار واحد دامی است که سه برابر واحد دام از این مراتع استفاده می‌شود.

وی با اشاره به حوزه آبخیزداری روستای بیغش در ملایر افزود: طرح مدیریت جامع این حوزه در قالب 5 هزار هکتار از سال گذشته آغاز شده است.

امیری از فعالیت‌های بیولوژیکی و علمی در این حوزه خبر داد و گفت: در سال‌های گذشته بیش از یکمیلیارد تومان برای این حوزه هزینه شده است.

در پایان از همیاران نمونه طبیعت، کارمندان نمونه منابع طبیعی ملایر مرتعداران و آبخیزداران نمونه و حافظان طبیعت در این شهرستان تجلیل شد


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار