رئیس سازمان بسیج جامعه مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: منابع طبیعی و کشاورزی در نقشه های علمی کشور جایگاه درست و تعریف شده ای ندارند در حالیکه همه برنامه ریزی های کشور باید بر مدار منابع طبیعی تدوین شود.
کد خبر: ۱۹۶۸۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰ 12 March 2016

رئیس سازمان بسیج جامعه مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: منابع طبیعی و کشاورزی در نقشه های علمی کشور جایگاه درست و تعریف شده ای ندارند در حالیکه همه برنامه ریزی های کشور باید بر مدار منابع طبیعی تدوین شود.

به گزارش تابناک ایلام؛محمدرضا جهان سوز روز شنبه در همایش عملی راهکارهای موثر در کاهش زوال و خشکیدگی بلوط در جنگل های زاگرس اظهار کرد: منابع طبیعی بستر حیات جامعه و دارای امنیت حیاتی بوده و کشاورزی نیز نشات گرفته از منابع طبیعی است ولی با این اوصاف این دو رکن اساسی در نقشه های علمی کشور از جایگاه مطلوبی برخودار نیستند.
وی یادآور شد: همه برنامه ریزی های پایدار و جامعه نگر باید بر مبنای منابع طبیعی، کشاورزی و آبخیزداری باشد و طرح های خارج از این حیطه منجر به شکست می شوند، چرا که منابع طبیعی محل زندگی و حیات تمام جوامع بشری، گیاهی و جانوری است.
وی افزود: منابع طبیعی اعم از جنگل، مراتع و بیایان را باید احیا کرده و از آنها همانند دیگر کشورهای جهان درآمد زایی کنیم در حالیکه در کشور ایران ما به جای بیایان زدایی به سمت بیابان زایی پیش می رویم.
جهانسوز تاکید کرد: یکی از مهم ترین موهبت های الهی در کشور ایران تنوع زیستی گیاهی و جانوری گسترده است و تاکنون از میان انواع گیاهان شناخته شده کشور یک هزار گونه آنرا گیاهان با خاصیت دارویی تشکیل داده است.
وی ادامه داد: صنایع تولید بذر سالم و اصلاح شده در تمام دنیا حرف اول را می زند اما این صنعت در کشور ما مغفول مانده است، در حالیکه ایران ظرفیت های خوبی در زمینه تولید بذور سالم و اصلاح شده دارد ولی از آن استفاده نمی شود.
رئیس سازمان بسیج جامع مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی کشور ابراز امیدواری کرد: تا قبل از پایان سال جاری طرح بسیج همگام با منابع طبیعی با مشارکت سازمان بسیج جامعه مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اجرایی شود.
وی اضافه کرد: مواردی چون کاداستر اراضی کشاورزی و ملی، الگوی کشت، آموزش مربیان، روستاییان و پایش روستاها در این طرح لحاظ شده است و بسیج با ارائه راهکارهای علمی و عملی در صد تلاش برای کاهش یا رفع مشکل خشکیدگی درختان بلوط است.
این همایش با حضور استان های ایلام، کرمانشاه، چهار محال و بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد در محل سالن اجتماعات مجتمع لاله سپاه استان با حضور اساتید و دانشجویان مرتبط با منابع طبیعی و کشاورزی، جمعی از پژوهشگرانی از این استان ها و تهران برگزار شد.
در ابتدای این همایش یاد و خاطره 19 شهید و 500 قرقبان جانبار کشور گرامی داشته شد./ف

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار