مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: خشکسالی های سال های اخیر درختان بلوط منطقه رویشی زاگرس موجب زوال و خشکیدگی 18 میلیون اصله درخت بلوط در این ناحیه شده است.
کد خبر: ۱۹۶۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰ 12 March 2016

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: خشکسالی های سال های اخیر درختان بلوط منطقه رویشی زاگرس موجب زوال و خشکیدگی 18 میلیون اصله درخت بلوط در این ناحیه شده است.

به گزارش تابناک ایلام؛رضا احمدی روز شنبه در همایش عملی راهکارهای موثر در کاهش زوال و خشکیدگی بلوط در جنگل های زاگرس اظهار کرد: میزان خشکیدگی درختان بلوط به ترتیب وسعت خشکیدگی و آسیب در استان های ایلام، لرستان، کهکیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، همدان و خوزستان رخ داده است.
وی افزود: ایلام به خاطر شرایط و موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد بیشترین میزان خسارت و خشکیدیگی بلوط را در بین دیگر استان های ناحیه رویشی زاگرس داشته است و 104 هزار هکتار از اراضی جنگلی استان بین 75 تا 100 درصد خسارت دیده است.
وی اعلام کرد: تغییرات زیست محیطی، گرم تر شدن هوای زمین، استرس های محیطی، گرد و غبار، آلودگی، دخالت های عامل انسانی همچون چرای بیش از حد دام، زهکشی ضعیف و گازهای گلخانه ای از جمله مواردی است که موجب ضعف فیزیولژیکی و تغییر در ارگانیسم و متابولیسم طبیعی درختان بلوط در سال های اخیر و در نتیجه زوال بخش عمده ای از این درختان شده است.
احمدی تاکید کرد: خشکیدگی درختان بلوط به تدریج موجب کاهش تنوع زیستی، تهدید امنیت غذایی و سلامت جسمانی و روانی، کوچ اجباری عشایر و روستاییان حاشیه جنگل ها، تغییر درمنابع آب شیرین و شور و ... منطقه می شود.
وی پیشنهاد داد برای کاهش روند خشکیدگی درختان بلوط در مواقع خشکسالی و کم باران آب مورد نیاز این درختان به شیوه های مختلفی چون مدیریت هرز آب ها و افزایش سطوح آبگیر باران تامین شود، همچنین تولید بذر سالم و کاشت انواع گونه های مقاوم بومی و واریته های بلوط ، انجام عملیات های مختلف بهداشت و سلامت جنگل و نیز تدوین برنامه های راهبردی برای تعدیل و مدیریت عوامل مستعد کننده زوال درختان بلوط انجام گیرد.
دبیر اجرایی همایش نیز هدف از برگزاری این همایش را ارائه راهکارهای عملیاتی برای جلوگیری از خشکیدگی درختان، کنترل و مبارزه با عوامل تسریع در زوال درختان و تبدیل این همایش به یک گفتمان ملی ذکر کرد.
فرهاد امینی ترویج و ترغیب اقشار مختلف مردم در مشارکت برای اجرای برنامه های مرتبط با خشکیدگی درختان بلوط و درگیر کردن مردم و به نوعی فرهنگ سازی و ایجاد دغدغه برای داشتن درختانی سالم در بین آحاد مختلف جامعه از دیگر رویکردهای این همایش است.
وی بررسی میزان توسعه پدیده زوال و خشکیدگی جنگل های بلوط، بررسی عوامل شکل گیری این پدیده، بررسی اثرگذارترین روش های مدیریت پدیده خشکیدگی درختان، نقش بسیج و مشارکت مردمی در مدیریت جنگل های بلوط و توانمندسازی بهره برداران و جوامع محلی از جنگل ها را از مهمترین محورهای این همایش ذکر کرد و از تدوین سند همایش در مدت یک ماه و نیم آینده خبر داد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار