بخشدار سرفارياب از شناسايي و دستگيري هفت نفر حفار غيرمجاز كه در حال جستجو و بررسي منطقه براي كشف اشياي عتيقه و ميراث تاريخي مدفون در خاك در روستاي گوشه علياي دهستان زيلايي بودند، خبر داد.
کد خبر: ۲۰۸۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۰ 09 April 2016
به گزارش خبرنگار ايرنا، غلامحسن آتش سودا روز جمعه در جمع خبرنگاران افزود: اين افراد كه به نظر مي رسد سابقه طولايي در قاچاق اشياي تاريخي و قيمتي در مناطق مختلف دارند در عملياتي از سوي نيروهاي امنيتي و پاسگاه انتظامي سرفارياب ساعت دو بامداد پنجشنبه هفته جاري دستگير شدند.
وي بيان كرد: دو دستگاه فلزياب (گنج ياب) غيرمجاز، دو دستگاه دريل تخريب به همراه دو دستگاه خودرو از اين باند هفت نفره حفاري غيرمجاز كشف و ضبط شد.
آتش سودا اظهار كرد: اعضاي اين باند پس از تشكيل پرونده تحويل مقام هاي قضايي شهرستان چرام شدند.
وي عنوان كرد: اين منطقه همچنان تحت تعقيب و رصد اطلاعاتي و انتظامي نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي كهگيلويه و بويراحمد است.
آتش سودا به مردم منطقه و به ويژه جوانان روستا توصيه كرد فريب سودجويان براي ورود به حريم مواريث تاريخي و فرهنگي در روستاي باستاني خود را نخورند.
وي از بروز چند مورد حفاري غيرمجاز در طول سال هاي گذشته از جمله حرم امامزاده شاه رجب (ع) در اين روستاي تاريخي و باستاني خبر داد.
آتش سودا به مردم منطقه تاكيد كرد هرگونه موارد مشكوك در اين زمينه را در اسرع وقت به نهادهاي امنيتي و انتظامي در بخش سرفارياب و شهرستان چرام اطلاع دهند.
خردادماه 91 نيز حرم امامزاده شاه رجب (ع) اين روستا مورد دستبرد عده اي سارق و سودجو قرار گرفت و مقبره آن براي حفاري ‌هاي غيرمجاز تخريب شد.
هنگامي كه برخي از افراد روستا قصد زيارت از اين امامزاده را داشتند متوجه ‌شدند كه مقبره آن از جا كنده شده و سارق يا سارقان اقدام به حفاري غيرمجاز در زير مقبره كرده اند.
حرم امامزاده شاه رجب (ع) روستاي گوشه سرفارياب چرام در صورت ايجاد جاده ارتباطي مناسب و بازسازي مي تواند به يك قطب سياحتي و زيارتي تبديل شود.
اوج محروميت، مهجوريت و مظلوميت حرم اين امامزاده واجب التعظيم در حدود يك كيلومتري روستاي گوشه دل و ديده هر زائر را آزار مي دهد.
در حالي كه به لحاظ قرار گرفتن حرم امامزاده شاه رجب (ع) در ميان طبيعت بكر، انبوه درختان بلوط و جويبارهاي زيبا موقعيت سياحتي و زيارتي خاصي به اين روستا بخشيده است.
آتش سودا از مردم اين روستا و بخش سرفارياب خواست با گزارش هاي به موقع خود از هرگونه تخريب، تصرف، تجاوز، ساخت و ساز، حفاري غيرمجاز و يا قاچاق اشياي تاريخي به نهادهاي امنيتي و انتظامي و يا مسئولان اداره ميراث فرهنگي شهرستان چرام نسبت به حفظ مواريث فرهنگي و تاريخي منطقه سهيم باشند.
روستاي گوشه با جمعيت 22 خانواري و با داشتن حدود 20 هكتار انواع درختان ميوه به ويژه انار، انگور و انجير در 20 كيلومتري سرفارياب شهرستان چرام واقع شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار