معاون منابع طبیعی استان زنجان گفت: سال قبل طرح نگهداری و توسعه ذخیره‌گاه جنگلی در حدود ۲۹۵ هکتار از جنگلهای زنجان، طارم و ماهنشان اجرایی شد.
کد خبر: ۲۱۰۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳ 11 April 2016
بهروز گنج‌خانلو در گفت‌وگو با تسنیم در زنجان اظهار داشت: بخش جنگل اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان به منظور توسعه فضای سبز انواع نهالهای تولید شده در نهالستان این دستگاه را در اختیار شهرداری‌ها و مردم قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: سال قبل 201 هزار و 145 اصله انواع نهال سبز ون، اقاقیا، داغداغان، عرعر، افرا، بادام، سنجد، سرو خمره‌ای، سرو نقره‌ای و پسته در استان زنجان توزیع شده است.

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان میزان نهال سبز تولید و توزیع شده در سال 92 را 57 هزار و 400 با 9 گونه درختی اعلام کرد و گفت: سال 93 نیز 9 گونه نهال سبز به میزان 71 هزار و 400 اصله نهال در استان زنجان توزیع شده است.

وی عنوان کرد: با این اوصاف سال قبل در بخش تولید و توزیع نهال سبز نسبت به سالهای 92 و 93 به ترتیب شاهد رشد 4 و 3 برابری این مهم هستیم.

گنج‌خانلو تولید نهال جنگلی را از دیگر اقدامات معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی در بخش جنگل دانست و خاطرنشان کرد: در راستای اجرای این اهداف و به منظور غنی‌سازی و توسعه جنگلها کشت گونه اٌرس، بنه، زالزالک و بادام کوهی در دستور کار اداره کل منابع طبیعی استان زنجان قرار داشته است.

اجرای طرح توسعه جنگل به مساحت 150 هکتار

وی افزود: سال قبل عملیات توسعه جنگل به سطح 150 هکتار (100 هکتار در منطقه «خانچایی» زنجان و 50 هکتار در منطقه «هزاررود» طارم اجرایی شده است.

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان ابراز کرد: به منظور نگهداری مناطق احیا شده و قرق آنها در محلهای زادآوری طرحهای قرق اراضی هدف به سطح 400 هکتار انجام گرفته است.

وی با اشاره به اجرای عملیات نگهداری و مراقبتهای جنگلی به مساحت یک هزار و 100 هکتار در سال قبل خاطرنشان کرد: علاوه بر آن همه ساله طرح نگهداری و توسعه ذخیره‌گاه در حدود 295 هکتار از جنگلهای زنجان، طارم و ماهنشان همه ساله انجام می‌گیرد که سال 94 هم اجرایی شد.

گنج‌خانلو تصریح کرد: اداره‌کل منابع طبیعی به منظور استفاده از چوب و میوه درختان توسط بهره‌برداران طرح تولید نهال چندمنظوره با کشت گونه سنجد و بادام را در نهالستان اجرایی می‌کند.

وی با بیان اینکه توسعه زراعت چوب (کشت نهال صنوبر) در استان سبب شده تا زنجان به عنوان قطب تولید صنوبر کشور محسوب شود، عنوان کرد: سالانه درصد بالایی از تولیدات چوب گونه صنوبر به منظور استفاده در کارخانجات چوب از زنجان به استانهای شمالی کشور صادر می‌شود.

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان خاطرنشان کرد: به طور متوسط بیش از 90 هزار هکتار از جنگلهای استان مربوط به جنگلهای طبیعی و خودرو بوده که عمدتا در شهرستانهای زنجان، طارم و ماهنشان واقع شده است.

وی گفت: علاوه بر آن در چند سال گذشته و با تولید نهال صنوبر حدود 17 هزار هکتار به جنگلهای موجود استان زنجان اعم از دست کاشت افزوده شده است.

گنج‌خانلو ابراز کرد: وضعیت جنگلهای طبیعی استان زنجان در مقایسه با جنگلهای ایران و سایر کشورهای جهان وضعیت مناسبی ندارد.

وی با اشاره به اینکه میانگین سرانه فضای سبز دنیا 6 هزار مترمربع اعلام شده است، گفت: میانگین سرانه فضای سبز در کشور و استان زنجان به ترتیب حدود 2 هزار و یک هزار و 200 مترمربع است.

افزایش سرانه فضای سبز زنجان

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان بر لزوم ایجاد فضای سبز و توسعه و غنی سازی جنگلهای استان تاکید کرد و از سازمان متبوع خواست تا نسبت به عملیاتی شدن پروژه‌های مربوطه در این حوزه اعتبارات لازم را تخصیص دهد.

وی با اشاره به افزایش 0.6 تا 0.8 میانگین دمای هوا در استان زنجان خاطرنشان کرد: این موضوع و کاهش میزان بارندگی و تغییر نوع بارشها بارزترین علامت کمبود فضای سبز در استان زنجان است.

گنج‌خانلو با اشاره به تولید یک میلیون و 400 هزار اصله نهال زنده در نهالستان منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان تصریح کرد: از این میزان 350 هزار اصله نهال توزیع شده است.

وی ابراز کرد: در صورت تخصیص اعتبار و با توجه به توان و ظرفیت موجود از لحاظ نیروی انسانی، آب و سایر موجود در نهالستان منابع طبیعی استان زنجان امکان تولید نهال تا سقف 5 برابر هم وجود دارد.

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه وجود جنگل برای تامین آب رودخانه‌های پایین دست بسیار موثر است، افزود: مدت زمان لازم برای نفوذ یک لیتر آب در جنگلهای طبیعی پهن برگ 7 دقیقه و 40 ثانیه، در زمین کشاورزی 46 دقیقه و در زمین معمولی و عادی 4 ساعت و 46 دقیقه گزارش شده است در نتیجه ضروری است تا نسبت به اهمیت جنگلها و توسعه فضاهای جنگلی اقدام کرد.

وی گفت: با این اوصاف نقش جنگلها در جلوگیری از به وجود آمدن سیل و فرسایش خاک و جلوگیری از بیابانی شدن مناطق بسیار مهم است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار