نشریه 'جنت سرا ' در شماره جدید خود در مطلبی با عنوان 'غفلت مسئولین از توجه به زیرساخت های گردشگری استان به مشکلات این محور مهم از توسعه استان اردبیل پرداخته است .
کد خبر: ۲۶۸۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵ 23 April 2015

به گزارش ایرنا، توجه به زیرساخت های گردشگری استان از مهمترین مسائلی است که باید مورد توجه مسئولین قرار بگیرد.

از زمان استان شدن اردبیل در همه حال و در همه جا مسئولین بحث گردشگری را بعنوان یکی از مهمترین محورهای توسعه استان قلمداد کرده ودر مقاطع مختلف در ارتباط با ویژگی های گردشگری ، لزوم توجه به آن و تلاش برای جذب گردشگر بیشتر سخن ها گفته شده و راه حل ها ارائه گردیده ولی آنچه آشکار و برهمگان روشن است عدم توجه کافی به این مقوله بوده است.

معمولا در ایام و روزهای گردشگر پذیر مسئولین با ترتیب دادن مصاحبه ها و ارائه آمارهای آنچنانی خود را دلگرم می کنند اما در عمل برای رفع کمبودها وکاستی ها اقدام موثر وجدی بعمل نمی آورند هنوز در ذهن مردم منطقه است که در سال گذشته و درمقطعی حضور تعدادکثیری از هموطنان در استان ضعف وکمبودهای منطقه از بابت پذیرایی از میهمانان را آشکار ساخته و کارتا به آنجا رسیدکه مسئولین از میهمانان وگردشگران عذرخواهی نمودند ولی این سئوال رامی توان مطرح کرد که از آن تاریخ تاکنون برای از بین بردن مشکلاتی که در آن موقع چهره خود را نشان دادند چه اقداماتی انجام پذیرفته و اگر در تابستان سال جاری نیز استان باچنین استقبالی مواجه گردد آیا کمبودی احساس نخواهد شد؟

اینگونه عمل کردن ها مسلما می تواند درمیزان گردشگر استان تاثیر منفی بگذارد. گردشگری که برای استراحت و تفریح استان اردبیل را انتخاب می کند اگر نتواند به هدف وخواسته خود برسدمسلما ضمن اینکه خود برای باردوم تمایل سفر به این منطقه را نخواهد داشت می تواند با تبلیغ منفی در ارتباط با حضور دوستان و آشنایان خود در اردبیل تاثیر منفی بگذارد. اگر اعتقاد برآن داریم که اردبیل جز پنج استان کشور از بابت دارا بودن ظرفیت ها و جاذبه های متنوع گردشگری می باشد وظیفه مسئولین است که برای بهره برداری بهینه از این نعمات برنامه ریزی نمایند و خود را با آمارها و بازگویی ویژگی های گردشگری اردبیل مشغول نکنند.

در ایام عید آمارهای مختلفی از بابت آمار حضور گردشگران در اردبیل ارائه شد. در نهایت دبیرستاد اجرایی خدمات سفر استان در آخرین مصاحبه خود گفته است که در تعطیلات نوروز اقامت مسافران و گردشگران دراین استان به مرز 300هزارنفر رسیده است.

وضعیت ظاهری شهر اردبیل و سرعین در طول تعطیلات نشان می دادکه امسال در ایام تعطیلات نوروزی گردشگران چندان از مسافرت به استان استقبال نکرده بودند و بیشتر مسافران ورودی نیز بخصوص از دروازه تبریز مسافران عبوری بودندکه برای استراحت چند ساعته در اردبیل و یا سرعین توقف می کردند.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که گردشگری اردبیل با آن مواجه می باشد شناخته نشدن همه ظرفیت های گردشگری این استان می باشد . به جرئت می توان گفت که حتی افراد بومی نیز با همه ظرفیت های گردشگری استان آشنایی ندارند. به عبارت دیگر می توان ادعا کرد که درحال حاضر صنعت گردشگری استان تک بعدی است . مقصد اصلی اکثریت مسافرینی که به استان اردبیل مسافرت می کنند شهر گردشگری سرعین است و تعداد اندک و محدودی از آنها فرصت پیدا می کنند تا به چند نقطه دیدنی دراردبیل و به ندرت درمشگین شهر نیز سر بزنند. ولی به عقید اکثر کارشناسان حوزه گردشگری تک بعدی بودن گردشگری ، تهدیدی جدی برای توسعه این صنعت در آینده به شمار می رود.

آنهایی که دست اندرکاران امور گردشگری استان هستند باید برای شناساندن و معرفی کردن جاذبه های گردشگری استان تلاش کنند . آیا حیف نیست که ظرفیت های جاذبه گردشگری نا شناخته بمانند. آیا حیف نیست که ظرفیت های مناطقی چون شورابیل، کوه سبلان، جنگل فندقلو وشهرستان هایی چون خلخال و مشگین شهر به درستی معرفی نشوند و برای جذب گردشگر سرمایه گذاری های لازم انجام نپذیرد.

افزایش ماندگاری

یکی از دغدغه های بزرگ مسئولین در امر گردشگری افزایش مدت ماندگاری گردشگران در اردبیل است . دراین ارتباط نیز مسئولین درطول سال های گذشته حرف های زیاد و قشنگی زدند ولی آمارهایی که ارائه می شود نشان دهنده آن است که استان در این مورد تاکنون به نقطه ایده آل دست نیافته است. ترغیب و تشویق مسافران برای اقامت بیشتر در اردبیل فقط با حرف زدن و وعده دادن که محقق نمی شود باید کار کرد و برنامه ریزی نمود. بدون آماده نبودن زیرساخت های استان برای پذیرایی مطلوب از مسافران نمی توان به مسئله افزایش ماندگاری گردشگران در اردبیل امیدوار شد.

بحث آماده نبودن زیرساخت های گردشگری بخصوص در بخش گردشگران خارجی کاملا چشمگیر است. حضور مسافران آذربایجانی ودر مقاطعی افزایش آمار آنها که بیشتر به عنوان استفاده از مراکز درمانی به استان مسافرت می کنند نباید ما را به بیراهه بکشد و آن را موفقیتی بزرگ درحوزه گردشگری به حساب آوریم . همچنین در ایام عید دیده شد گردشگران خارجی که از سمت تبریز و به توسط برخی از تورها به اردبیل آمدند توقفی چند ساعته داشته و بعداز بازدید از برخی مراکز چون مجموعه بقعه شیخ صفی الدین به سرعت اردبیل را ترک کردند. چراکه مسئولین تور معتقدبودندکه اردبیل امکانات مورد نیاز برای اقامت و پذیرایی از گردشگران خارجی را ندارد.

باا ین همه ضعف و کمبودها جای تاسف زیادی خواهد داشت که بیاییم و ادعاهای افزایش گردشگران خارجی را فقط با تکیه بر ورود مسافران آذری از کمرگ بیله سوار داشته باشیم و برخی از حقایق و ضعف در تبلیغات را ندیده بگیریم.

بحث گردشگری استان اردبیل سال هاست که با ضعف در تبلیغات مواجه است. معرفی ویژگی های استان در فضای مجازی ، رسانه های مکتوب و بروشورها و صدا و سیما می تواند درجذب هرچه بیشتر گردشگر سهم قابل توجهی داشته باشند. در فضای مجازی معرفی استان به زبان های مختلف و به روز کردن مداوم و مستمر آنها و برقراری ارتباط با مسئولین تورها و در نظرگرفتن امتیازاتی خاص برای آنها آیا نمی تواند در توسعه گردشگری استان نقش فعالی داشته باشد؟

صدا و سیمای اردبیل بعنوان یکی از بازوهای توانا برای تبلیغ ویژگی های گردشگری استان تاکنون چه نقشی ایفاء کرده است؟ اصلا در طول تعطیلات نوروزی و یاحتی روزها و هفته ها قبل از آن برای این منظور چگونه برنامه ریزی کردند؟ در طول تعطیلات چند برنامه در ارتباط با معرفی مکان ها و ظرفیت های گردشگری استان تهیه و پخش کردند؟ و آیا سیمای مرکز استان کدام برنامه های زنده و سرگرم کننده را پخش کرد؟

آیا نقشی راکه صدا و سیمای استان های گردشگرپذیری چون مازندران ، خراسان رضوی ، اصفهان، شیراز، گیلان و کرمانشاه در توسعه این صنعت در استان خود دارند مرکز اردبیل نیز چون آنها عمل کرده است؟

یکی از مشکلاتی که بعضا مسئولین صدا و سیما مطرح می نمایند بحث مشارکت بخش خصوصی در برنامه هاست و مسلما اگر درایام تعطیل و روزهای خاص برنامه های جالب ، تماشاگر پسند و پرمحتوی تهیه شود بخش خصوصی نیز برای استفاده از این فضا جهت تبلیغ تولیدات خود پیشقدم خواهند شد.

سرمایه گذاری تک بعدی

یکی از ضعف های عمده سرمایه گذاری در بخش گردشگری استان توجه به آب درمانی ها و احداث هتل و مراکز اقامتی در شهر سرعین بوده است. به جرئت می توان گفت که سرعین از بابت مجموعه های آب درمانی و هتل و مراکز اقامتی به اشباع رسیده و متاسفانه در کنار آن نسبت به احداث مراکز تفریحی از قبیل باغ و پارک ها، شهر بازی ، سالن های تئاتر و به طور کلی مراکزی که بتواند در پرکردن اوقات فراغت کمک حال باشند اقدامی صورت نگرفته است.

گردشگری که به سرعین وارد می شود پس از استفاده از آب های گرم به دلیل همین کمبودها دیگر انگیزه ای برای ماندن در سرعین احساس نمی کند . در حالیکه مقصد بیشتر گردشگرانی که وارد اردبیل می شوند شهر گردشگری سرعین می باشد کمبود این گونه امکانات موجبات نارضایتی مسافرین را فراهم کرده و بالاجبار آنها ترک زود هنگام منطقه را در دستور کار خود قرار می دهند.

اهمیت آموزش

عدم آشنایی کافی کارکنان مراکز خدماتی و اطلاعات ومهارت های آنان در برخورد با گردشگران و بخصوص گردشگران خارجی یکی دیگر از معضلات بخش گردشگری استان می باشد.

این ضعف حتی در مورد گردشگران داخلی نیز در برخی از مراکز کاملا قابل مشاهده بوده و می تواند یکی از عمده ترین دلایل عدم مراجعه دوباره مسافران به منطقه به شمار آید. این کار نیاز به برگزاری کلاس های متعدد آموزشی و دقت در انتخاب کارکنان هتل و مراکز آموزشی دارد.

بهرحال اگر معتقد به نقش مثبت صنعت گردشگری در توسعه استان می باشیم واین صنعت را در ایجاد اشتغال و کارآفرینی موثر می دانیم پس لازم است در این ارتباط به خوبی عمل نماییم و برای رضایت خلق و خدا از اندازه حرف زدن و سخن گفتن بکاهیم و برمیزان عمل بیفزاییم تا بتوانیم شاهد گسترش و توسعه روز افزون صنعت گردشگری استان باشیم.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار