منطقه حفاظت شده کوه بافق با مساحت حدود 88 هزار هکتار در جنوب شهر بافق و در فاصله 120 کیلومتری شهر یزد واقع شده، تیپ غالب منطقه، کوهستانی و با جهت شمال غرب-جنوب شرق از نزدیکی شهر بافق شروع شده و تا مرز کرمان امتداد می یابد.
کد خبر: ۳۱۱۶۵۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷ 15 October 2016
به گزارش تابناک یزد،زیباترین چشم اندازهای کوهستانی استان به همراه اشکال زمین شناسی خاص را می توان در این منطقه مشاهده نمود، طیف ارتفاعی متنوع و اختلاف دما در قسمت های مختلف منطقه موجب شکل گیری تنوع مطلوبی از پوشش گیاهی در این منطقه شده است.
این عرصه به اعتبار پتانسیل رویشی نسبتا مناسب و پستی و بلندی های زیاد، پناه مناسبی را برای بسیاری از گونه های حیات وحش ایجاد نموده و از زیستگاههای شناخته شده یوزپلنگ آسیایی در ایران است اگر چه در چند سال اخیر به تدریج گونه ارزشمند پلنگ جای آن را گرفته است.
با توجه به جمعیت مناسب طعمه هایی همچون کل و بز، منطقه کوه بافق را می توان بهترین زیستگاه فعلی پلنگ ایرانی در استان یزد نام برد و علاوه بر این دو گربه سان بزرگ کاراکال، گربه وحشی و گربه پالاس از دیگر گربه سانان ارزشمند این منطقه حفاظت شده است.
علاوه بر این گربه سانان کمیاب، شاه روباه نیز از گونه های تیپیک کوه بافق محسوب می شود و کل و بز، قوچ و میش و جبیر سه گونه اصلی علف خوار وحشی منطقه بوده و تعیین کننده عمده غذای گربه سانان بزرگ منطقه هستند.
تنوع حیات وحش کوه بافق منحصر به پستانداران نیست بلکه پرندگانی همچون عقاب طلایی، جغد طلایی، هوبره و زاغ بور نیز که همگی گونه های کمیاب و و ارزشمندی هستند در دوربین گذاری اخیر مستند سازی شده اند.
منطقه حفاظت شده کوه بافق، نگین طبیعت خشک و سوزان بافق و تامین کننده حیات پایدار گونه های ارزشمند آن است که باید بیشتر در حفاظت از آن بکوشیم.
منطقه حفاظت شده کوه بافق از سال 1376 به عنوان منطقه شکار ممنوع تحت کنترل اداره محیط زیست استان قرار گرفت و در سال 1375 با تصویب شورای عالی حفاطت محیط زیست بعنوان منطقه حفاظت شده معرفی شد.
بافق با 40 هزار نفر جمعیت در فاصله 110 کیلومتری یزد قرار دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار