کد خبر: ۳۱۵۲۵۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۴ 21 October 2016
روزنامه جوان به اظهارات رئیس گمرک واکنش نشان داده است:‌ رئيس كل گمرك ايران كه اين روزها به دليل ورود حجم گسترده‌اي از كالاي قاچاق از گمركات تحت مديريتش تحت فشار است در حالي پيش‌بيني كرده قاچاق كالا و ارز به شكل ورودي‌اش در سال 95 نسبت به سال قبل 65 درصد كاهش يابد كه اين ادعا با گفته رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز كه «تلاش داريم تنها در سال 15درصد قاچاق را نسبت به سال قبل كاهش دهيم» در تناقض است.
به گزارش «جوان»، مسعود كرباسيان رئيس‌كل گمرك جمهوري اسلامي ايران در حاشيه هفتمين اجلاس رؤساي‌ كل گمركات عضو اكو گفت: 25 ميليارد دلاري كه ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز به عنوان حجم قاچاق در سال 92 اعلام كرده بود، اكنون طبق اعلام اين ستاد به 15 ميليارد دلار رسيده است و پيش‌بيني مي‌شود سال 95 واردات كالا به صورت قاچاق به 6ميليارد دلار برسد.
در حالي رئيس كل گمرك مدعي است قاچاق كالا به شكل ورود‌ي‌اش در سال جاري به 6ميليارد دلار نزول مي‌كند كه اين امر به معني نزول 65درصدي آمار قاچاق در سال 95 نسبت به سال قبل خواهد بود كه تحقق اين وعده بزرگ بسيار بعيد به نظر مي‌رسد و بيشتر به يك رؤياپردازي كرباسيان شبيه است.
گفتني است حبيب‌الله حقيقي، رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز در ابتداي مهر ماه سال 95 براساس برنامه‌ريزي صورت گرفته اين ستاد ابراز اميدواري كرده بود هرسال بتوانند حجم قاچاق را حداقل 15درصد كاهش دهند تا پس از يك دوره پنج ساله شاهد كاهش 75 درصدي حجم قاچاق در كشور باشيم.
حال در شرايطي كه به ادعاي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز سال 94 حجم قاچاق كالا و ارز به شكل ورودي‌اش حدود 15تا 16ميليارد دلار بوده است، چگونه به يكباره رئيس كل گمرك پيش‌بيني كرده است كه در سال 95 حدود 6 ميليارد دلار قاچاق خواهيم داشت كه اين امر به معني كاهش بيش از 65 درصدي قاچاق كالا و ارز به شكل ورودي‌اش است. در اين بين پيش‌بيني رئيس كل گمرك در عين حالي كه با سخنان رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز در تناقض است بلكه روند قاچاق كالاو ارز طي سال‌هاي اخير نشان مي‌دهد در هيچ سالي قاچاق به شكل ورودي‌اش چنين افتي را تجربه نكرده است.
از سوي ديگر به نظر مي‌رسد حال كه خود مقامات دولتي اظهار كرده‌اند گمرك ايران شاهراه ورود كالاهاي قاچاق به كشور است، رئيس كل گمرك تلاش دارد با اظهارات اميدواركننده در رابطه با افت حجم قاچاق به شكل ورودي فشارها را از روي خود برداشته يا كاهش دهد.
گفتني است چندي پيش جانشين فرمانده نيروي انتظامي مدعي شد بيش از ۷۰ درصد از كالاي قاچاق از مبادي رسمي وارد كشور مي‌شود، بدين ترتيب با توجه به آمار رسمي 15تا 16 ميليارد دلاري قاچاق كالا (به شكل ورودي) در سال 94 مي‌توان مدعي شد در اين سال حدود 10تا 11 ميليارد دلار كالاي قاچاق از گمركات ايران وارد كشور شده است.
با توجه به سخنان جانشين فرمانده نيروي انتظامي مبني بر اينكه بيش از ۷۰ درصد از كالاي قاچاق از مبادي رسمي وارد كشور مي‌شود، بايد گمرك را متهم اصلي بيكاري و بسته شدن در بنگاه‌هاي داخلي معرفي كرد. در اين بين قاچاقچيان نه تنها حقوق دولتي ورود اين حجم كالا را نداده‌اند بلكه با اين عمل بسياري از مشاغل از بين رفته و بي‌شك بازار رشوه‌بگيري و رشوه‌دهي هم داغ‌داغ بوده است.
به گزارش روزنامه «جوان»، گمرك هر كشوري محل ورود كالا به شكل قانوني است اما متأسفانه گمرك كشور در دولت يازدهم گويي علاوه بر ارائه خدمات براي ورود كالاي وارداتي به شكل قانوني به قاچاقچيان نيز براي وارد كردن كالاي قاچاق نيز سرويس و خدمات مي‌دهد. براساس آمارهاي رسمي سالانه حدود 55 تا 60هزار ميليارد تومان كالاي قاچاق وارد ايران مي‌شود كه عمده كالاي قاچاق از مبادي رسمي يعني گمرك جمهوري اسلامي ايران وارد مي‌شود. متأسفانه حجم قاچاق در كشور بالاست و قاچاقچيان به دليل كاهش بهاي اغلب كالاها در بازار جهاني، كالاي بيشتري را به ايران قاچاق مي‌كنند. در حالي قاچاق كالا و ارز در كشور جزو فعاليت‌هاي غيرقانوني سودآور به شمار مي‌رود كه نياز است با اين پديده شوم از طريق اصلاح ساختارها مبارزه شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار