این موضوع روال عادی خود را طی کرد تا هنگامیکه دو بندر دیگر استان علم رقابت برافراشته و پس از آنکه ماهها از پیگیری این طرح توسط نماینده بابلسر می گذشت ، اعلام گردید اگر قرار است منطقه آزادی در استان مورد تصویب قرار بگیرد این موضوع باید شامل حال دیگر بنادر نیز شود!
کد خبر: ۳۲۷۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹ 11 November 2016
به گزارش سلام ساری  بیش از یکسال است که از بحث اعلام منطقه آزاد تجاری در مرکز ثقل جمعیتی و گردشگری شهرستانهای بابلسر و فریدونکنار مازندران میگذرد.
 
طرحی که به گفته اسناد و مدارک ارائه شده از سوی مقداد نجف نژاد نماینده مجلس از مدتها پیش بدلیل برخی ملاحظات بصورت مخفیانه پیگیری شد اما زمانی موضوع برای همه آشکار گردید که نامه ۱۰ تن از نمایندگان استان به ریاست جمهور ارسال و امضا کنندگان از طرح ایجاد منطقه آزاد تجاری به مرکزیت بابلسر حمایت کردند.
 
 
 این موضوع روال عادی خود را طی کرد تا هنگامیکه دو بندر دیگر استان علم رقابت برافراشته و پس از آنکه ماهها از پیگیری این طرح توسط نماینده بابلسر می گذشت ، اعلام گردید اگر قرار است منطقه آزادی در استان مورد تصویب قرار بگیرد این موضوع باید شامل حال دیگر بنادر نیز شود!
 
 این ادعا در حالی مطرح شد که ۱۰ تن از نمایندگان استان حمایت کتبی خود را به ضمیمه درخواست نماینده بابلسر به دولت ارائه کرده بودند.
 
 برپایه این گزارش تحلیلی  با بروز اختلاف بوجود آمده در بین نمایندگان نوشهر و بهشهر با سایر نمایندگان استان و نظر به اهمیت فوق العاده موضوع برای مسئولین استانی در کسب این موقعیت ممتاز برای تحول و ترقی استان، استاندار مازندران طی نامه ای به مهندس ترکان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور درخواست بررسی کارشناسی موضوع را ارائه داد تا با در نظر گرفتن جمیع شرایط بندر امیر آباد در شرق ، بابلسر و بندر فریدونکنار در مرکز و بندر نوشهر در غرب مازندران، اصلح ترین گزینه برای منطقه آزاد تجاری انتخاب و به این سازمان اعلام شود.
 
این تیم کارشناسی متشکل از ٢۵ استاد برجسته دانشگاهی به مدت یکسال، ۴۰ آیتم را در بحث منطقه آزاد مورد واکاوی قرار داده و در پایان متفق القول ، بابلسر و فریدونکنار را به عنوان برترین و بهترین گزینه به این سازمان معرفی نمودند .
 
425329228_39658
 
این گزارش تصریح می کند از مهمترین دلایل انتخاب دو شهرستان مذکور به عنوان منطقه آزاد تجاری می توان به وجود دو شاهراه ارتباطی هراز و فیروزکوه و آزادراه تهران شمال در مرکز،پوشش جمعیتی مناسب در شعاع کمتر از ٣۰۰ کیلومتر، مرکز ثقل گردشگری استان که طی آمارهای سالانه بیشترین گردشگر را در سطح استان داراست ، در کنار صرف هزینه حداقلی مسافرت نسبت به مناطق آزاد کشور و از همه مهمتر اقبال شدید سرمایه گذاران بخش خصوصی جهت سرمایه گذاریه بالغ بر ۵۰۰۰ میلیارد تومانی در زیرساختها، صنعت ، هتلها ، مراکز خرید و مراکز تفریحی و گردشگری اشاره نمود که حتی سرمایه گذاران میزان سرمایه گذاری در صورت تصویب منطقه آزاد بابلسر را کتباً با ذکر نام و شماره تماس خود به رئیس جمهور اعلام نمودند.
 
پس از اعلام نظر کارشناسی مبنی بر گزینش شهرستانهای بابلسر و فریدونکنار برای تصویب منطقه آزاد تجاری،استاندار مازندران جناب آقای دکتر ربیع فلاح جلودار طی مکاتبه ای با مهندس ترکان دبیر مناطق آزاد کشور درخواست رسمی خود را مبنی بر اعلام بابلسر به عنوان منطقه آزاد ارسال نمود.
 
425333601_19723
 
    بازه زمانی اعلام نظر کارشناسی و سفر هیأت دولت به استان ، همگان را بر این باور رساند که در این سفر استان مازندران بزرگترین امتیاز تاریخ خود را از قبل تا بعد از انقلاب از این دولت دریافت خواهد کرد.
 
نظر به آنچه مطرح شد با پیگیریهای مستمر نماینده وقت تمامی درخواستها،اعلام حمایتها، مدارک کارشناسی، نامه سرمایه گذاران بخش خصوصی و آخرین در خواست استانداری،یک روز قبل و در آخرین جلسه هیئت دولت قبل از سفر به استان به این هیأت رسید و نامه تایید منطقه آزاد بابلسر از سوی رئیس جمهور و هیأت دولت امضاء و تحویل دکتر شریعتمداری ، معاون اجرایی رییس جمهور گردید تا وی در سخنرانی خود آنرا به صورت رسمی اعلام کنند اما متاسفانه به دلیل سوء مدیریت و وجود  چند صدایی در سطح مسئولین استانی ، به حسن روحانی اینگونه القاح شد که در صورت اعلام بابلسر به عنوان منطقه آزاد بیش از یک و نیم میلیون نفر از شما ناراحت و دلگیر خواهند شد و بهتر این است که در فرصت دیگری این موضوع اعلام گردد!
 
در تصدیق بی تدبیری و سهل انگاری نمایندگان مازندران در کسب این امتیاز بزرگ برای استان ، یادآوری می شود در جلسه مشترک نمایندگان و هیأت دولت ، مقداد نجف نژاد در سخنرانی خود ،یکبار دیگر این خواسته بحق مردم استان را اعلام و از حسن روحانی درخواست کرد تا در مصاحبه شبانه آنرا اعلام نماید ، اما بدلیل فشارهای وارده و اخبار نادرستی که به ایشان ابلاغ شد ، رئیس جمهور ترجیح دادند تا در فرصت دیگری این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد .
 
پس از پایان سفر استانی،پیگیریها از چند ناحیه ادامه یافت تا بالاخره این طرح در دستور کار هیأت دولت قرار گرفت و مقرر گردید پس از طرح در هیأت دولت و تصویب آن، برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی موضوع اعلام شود.
 
 با نزدیک شدن به انتخابات مجلس دهم کار برای پیگیری و حتی اعلام نظر سمت نمایندگان و هیأت دولت با دشواری همراه شد تا این موضوع به بعد از انتخابات مجلس دهم موکول گردد.
 
425424324_76172
 
قابل توجه است  انتخابات مجلس در حوزه بابلسر و فریدونکنار بدلیل بافت قومیتی در یکی از شهرهای این حوزه همواره با چالشها و حواشی مختلف برگزار می شود و این دوره نیز مستثنا نبود و  این روند تخریبی نماینده سابق تا اتهام طرح کذب منطقه آزاد و هزار و یک افتراء و اتهام دیگر موجب عدم توفیق مقداد نجف نژاد و انتخاب کاندیدای شهر رقیب شد!
 
    براساس پیگیری های به عمل آمده ، ولی اله نانواکناری که خود را نماینده منتخب حوزه انتخابیه می دید در اقدامی بحث برانگیز تمامی پیگیریها و اقدامات نماینده سابق را در جهت اعلام بابلسر و فریدونکنار به عنوان منطقه آزاد تجاری ، یک دروغ تبلیغاتی جهت پیروزی در انتخابات عنوان داشت حال آنکه مدارک و مستندات کاملاً واضح و مبرهن، نشان از تلاشها و پیگیریهای مستمر نماینده سابق داشت.
 
با اینگونه موضع گیری غیر مسئولانه و جهت گیری های نافرجام منتخب مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس دهم و با توجه به اینکه تنها مدت کوتاهی پس از پیروزی در انتخابات ، درحالی که هنوز دوره نهم مجلس به پایان نرسیده بود باعث شد تا دو شهر رقیب از این فرصت استفاده کرده و گوی رقابت را از بابلسر که تقریبا به پایان راه رسیده و مقرر شده بود تا در سفر استانی به عنوان منطقه آزاد تجاری اعلام شود ، ربوده شد تا جایی که در سفر اخیر معاون اول رئیس جمهور به استان ، ورق کاملا به سود بندر امیرآباد برگشت و با تلاش و پیگیری نماینده جدید بهشهر ، اکنون باید این شهر را گزینه اصلی و نزدیک برای اعلام منطقه آزاد تجاری دانست.
 
 حال نظر به آنچه که در این گزارش مطرح کردیم سوالی که اکنون باید از نانواکناری پرسید این است که آیا بهتر نبود در اظهار نظرها در مورد مسائل پیرامون حوزه انتخابیه کمی کیاست را در سیاست خود بخرج می دادید و مصالح گروهی و شهری را بر مطامع شخصی و فردی ترجیح ارجح می کردید؟
 
425713606_19964
 
    آیا بهتر نبود بدور از حب و بغض رقابتهای انتخاباتی ، با اندکی تدبیر مکاتبات و مراسلات را پیگیری کرده تا موضوعی به این روشنی که بقول معروف اظهرو من الشمس بود را کتمان نکنید و شهر را در واپسین گامهای کسب عنوان منطقه آزاد به عقب باز نگردانید؟؟
 
    آیا بهتر نبود بجای نفی عمل نماینده سابق که چندین ماه شبانه روز پیگیر این مصوبه بود شما هم آستین همت را بالا می زدید و موضوعی که یک مطالبه عمومی بود و تحولی در زندگی و معیشت مردم منطقه ایجاد می کرد را پی گرفته و بدلیل خصومت شخصی که ساخته ذهن اطرافیانتان نسبت به نماینده سابق بود آنرا بالکل کان لم یکن معرفی نمی کردید؟
 
اینگونه است که اکنون روزهایی را سپری می کنیم که دیگر مردم ما از احتمال وقوع یک اتفاق بزرگ در امر معیشتشان در شوق و شعف نیستند و همه اقدامات گذشته را برای یک جهش بزرگ رو بجلو برباد رفته می پندارند.
 

 
آقای نانواکناری زمانی را می گذرانمی که مانند کودکی که قایق اسباب بازیش را در بین رودی روان رها می کند و آب قایق را دورتر و دورتر می برد و کودک با چشمی گریان قایقش را می بیند که از دست میرود، به کنتری نشسته ایم و افسار پیشرفت شهرمان را بدست باد سپرده ایم و بحال زار به آن می نگریم.
 
در پایان باید گفت که تا کی باید بنشینیم و ببینیم که فرصتهایمان، امتیازاتمان و بطور اخص عمرمان بفرموده امام علی (ع) همچون سحاب میگذرد و ما همچنان، اندر خم دعواها و نزاعهای بی معنی و ساختگی، روزگار سپری می کنیم.
 
    آیا این آرزو برای ما دست یافتنی ست روزی را ببینیم که همهء مردم و مسئولین، با عقاید و آراء متفاوت ، بر سر منافع شهری ، شهرستانی ، استانی و کشوری  یکصدا و یکدل باشند؟ به واقع آیا این شدنیست؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار