کد خبر: ۳۵۰۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۶ 27 December 2016
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: باید در سیاست قلع و قمع در عرصه‌های منابع طبیعی بازنگری شود و این کار را نکنیم.

جعفر گوهرگانی در جمع مدیران و دست‌اندرکاران منابع طبیعی صحبت‌های متفاوتی داشت؛ او گفت که امسال باید انرژی و تمرکز اصلی‌امان را روی ترمیم چهره زخمی طبیعت بگذاریم.

منظور او این بود که جاهایی که از طبیعت در این چند سال دچار آتش‌سوزی شدند و یا از سوی برخی سودجویان دچار تخریب و تجاوز شدند، احیا و ترمیم شوند تا چهره طبیعت منحصر به فرد این استان زخمی و رنجور نباشد.

این نکته از آن‌جا حائز اهمیت است که هر ساله در هفته منابع طبیعی بخش زیادی از عرصه‌های مرتعی، جنگلی و فضای شهری درختکاری می‌شود ولی این کار بیشتر حالت فرهنگ‌سازی و نمادین دارد.

موضوعی که مسئول دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز به آن اشاره می‌کند و می‌گوید که بهتر است امسال نگاهی به درختکاری‌های چند سال قبل کنیم و ببینیم که آیا به نتیجه رسیدند و تبدیل به درخت شدند یا در همان مرحله نهال از بین رفتند؟!

اگر مردم یک درخت هم منفعت داشته باشند، خودشان منابع ملی را حفظ میکنند

به نظر می‌رسد، جعفر گوهرگانی که در رأس سازمان جهاد کشاورزی این استان، رصد عملکرد حوزه منابع طبیعی یکی از صدها وظیفه مهم آن است، رویکرد و نگاه جدیدی را در این حوزه آغاز کرده تا در صورت عملیاتی شدن، حفظ طبیعت بیش از گذشته جدی‌تر و عملی‌تر شود.

گوهرگانی می‌گوید که اگر هر فردی حتی به اندازه یک درخت در یک عرصه منفعت داشته باشد، بدون شک خودش پیش از مأموران منابع طبیعی، اجازه تخریب آنجا، برافروختن آتش و این خسارت‌ها را نمی‌دهد.

مقامات امسال به طبیعت ببایید و دست حافظان آن را بگیرید

باید مسئولان ارشد این استان، ائمه جمعه، فرمانداران، دانشگاهیان و نماینده ولی فقیه بیش از این درگیر موضوع منابع طبیعی شوند و در این ایام حداقل به طبیعت بیایند و دست حافان آن را بگیرند.

او پیشنهاد جالبی دیگری هم دارد؛ پیشنهادی که می‌تواند یک تغییر بنیادین در حفظ منابع طبیعی باشد.

مالک غاصب را حذف کنیم نه درخت را

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد معتقد است که باید در سیاست قلع و قمع در عرصه‌های منابع طبیعی بازنگری شود و این کار را نکنیم.

البته نه اینکه اجازه دهیم کسی که به عرصه‌های ملی تجاوز و تعدی کرده، مالک شود بلکه باید به جای آنکه درختان غرس شده در یک زمین منابع ملی را قطع کنیم، بیاییم و دست آن متخلف را از این درختان قطع کنیم وآن‌ها را به افراد مستحق و نیازمند واگذار کنیم.

او لازمه این کار را ورود قاطعانه اداره‌کل منابع طبیعی در بدو وقوع یک تخلف و قلع و قمع نهال تازه کاشت شده دانست و گفت: اگر در یک عرصه درختی غیرمجاز و غیرقانونی کاشته شد و به دلایل مختلف چند ساله شد، دیگر آن درخت را قلع و قمع نکنیم و ای سیاست جدید را در مرد آن اعمال کنیم.

متخلف حتی نباید زیر سایه درختی بنشیند که در زمین منابع ملی کاشته شده است/سیاست گفت و گو قبل از دادگاه

به نسبت جمعیت کهگیلویه و بویراحمد و عرصه‌های انبوه جنگلی و مرتعی باید اذعان کرد که سودجویان و متجاوزین بسیار معدود هستند ولی برای همین افراد متخلف و سودجو حتی نباید اجازه دهیم زیر سایه درختی بنشینند که آن را متجاوزانه و غیرعادلانه در یک زمینی که متعلق به همه هست، کاشتند.

گوهرگانی به مدیرکل منابع طبیعی گفت که این گونه تخلفات را شناسایی کنید و قبل از تکمیل پرونده‌های قضایی، با آن‌ها وارد مذاکره شوید تا این عرصه‌های تصرف شده و درختکاری شده را داوطلبانه تحویل دهند تا به افراد مستحق برای نگهداری تحویل دهیم.

شاید متولیان، خودشان نقش رسانه را نبینند

موضوعی که عزت‌الله بهشتی، مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد قول داد و گفت: در مواردی که خود افراد حاضرند عرصه‌های منابع ملی را تحویل دهند به همین شیوه عمل می‌کنیم و آخرین راه ما تشکیل پرونده قضایی و سیاست قلع و قمع خواهد بود.

گوهرگانی در پایان دیدارش با مدیران منابع طبیعی از نقش رسانه‌ها گفت و تأکید کرد: شاید خود ما که متولی مسائل هستیم به علت تکرار موضوعات به خوبی متوجه اثرات اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی‌های رسانه‌ها نباشیم ولی همه باید بدانیم که رسانه در همه موضوعات به ویژه مسائل مهم حوزه کشاورزی و منابع طبیعی راهگشا و نقش‌آفرین هستند و غفلت از ظرفیت رسانه‌ها، لطمات جبران‌ناپذیری به طبیعت و عملیاتی شدن سیاست‌های نظام در این بخش‌ها وارد خواهد کرد.

او که خودش را مدیون و قدردان رسانه‌ها خواند، این را هم از مدیرکل منابع طبیعی خواست تا بیشتر به نقش رسانه‌ها توجه کند.

کریم بنام-ریواس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار