حنای طلای سرخ در بورس بی‌رنگ است
آخرین روز کاری هفته، تالار کشاورزی بورس کالا شاهد عرضه۲۰کیلوگرم زعفران رشته‌ای خراسان رضوی بود که متاسفانه طلای سرخ خراسان روی دستمان ماند!
کد خبر: ۳۵۱۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱ 14 May 2015

چرا زعفران در بورس بی‌مشتری بود!؟

به گزارش تابناک از خراسان ، براین اساس طلای سرخ در بورس کالا عرضه شد، اما فروش نرفت و این در حالیست که پیش از این برخی از کارشناسان اقتصادی عرضه طلای سرخ در بورس کالا را گامی در راستای کاهش واسطه‌گری این محصول عنوان کرده بودند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی درخصوص دلایل استقبال‌نشدن از عرضه زعفران در بورس، گفت: راحتی شرایط خریداری زعفران در بازار در کنار کاغذبازی خرید زعفران در بورس کالا موجب شده تا استقبال چندانی از عرضه طلای سرخ در بورس نشود.
غلامرضا میری ادامه داد: در بازار با یک تلفن می‌توان زعفران به هر میزان خریداری کرد، اما پیچیدگی مراحل خرید کالا در بورس موجب شده تا عرضه چندباره زعفران با استقبال روبه‌رو نشود.
 میری تصریح کرد: به‌دلیل اینکه کشاورزان پول زعفران خود را از طریق بازار راحت‌تر می‌توانند دریافت کنند، آن‌ها نیز تمایل کمتری برای عرضه زعفران در بورس دارند و این مسئله رونق عرضه طلای سرخ را در بورس کالا بیشتر تحت شعاع قرار می‌دهد.

خریدار ندیده پول نمی‌دهد
دبیر شورای ملی زعفران نیز درخصوص دلایل ناموفق‌بودن عرضه زعفران در بورس کالا گفت: در بورس خریداری بدون اینکه از قبل زعفران را رؤیت کرده باشد باید آن را خریداری کند در چنین شرایطی مشخص است که عرضه طلای سرخ در بورس کالا ناموفق باشد.
منوچهری افزود: در بازار رسم است که خریدار یا کارشناس معتمد او زعفران را قبل از خرید مشاهده و مورد آزمایش قرار دهد، چراکه کیفیت زعفران بسیار متفاوت است. ازآنجاکه چنین فرایندی در بورس کالا وجود ندارد افراد نیز نمی‌توانند از کیفیت صادراتی‌بودن زعفران عرضه شده مطمئن شوند، درنتیجه زعفران عرضه شده را خریداری نمی‌کنند.
وی ادامه داد: تا زمانی که طرح بهبود کیفیت زعفران اجرا نشود، عرضه طلای سرخ در بورس کالا ناموفق خواهد بود. با اجرای طرح بهبود کیفیت زعفران تفاوت زیادی که در طلای سرخ ایران ازنظر کیفیت وجود دارد، حذف شده و شاهد عرضه محصولات با کیفیت صادراتی پسند خواهیم بود، در چنین شرایطی عرضه زعفران در بورس موفق خواهد شد.

مشکل قیمت‌گذاری رفع شود
با این حال کارشناس بورس کالا درخصوص چرایی استقبال نکردن از عرضه زعفران در بورس کالا گفت: یکی از مشکلات بزرگ عرضه کالای کشاورزی و از جمله زعفران در بورس چگونگی قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی می‌باشد.
مظفری می‌افزاید: درواقع، ابهام در روش تعیین قیمت محصولات موجب شده تا خریدار و فروشنده چندان اعتمادی به سیستم قیمت‌گذاری بورس کالا نداشته باشند، به‌عنوان مثال چه فرایندی برای تعیین قیمت بین محصول کم‌کیفیت و باکیفیت وجود دارد و اینکه کیفیت استاندارد چیست؟

مقاومت دلال‌ها
با این حال عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، مقاومت دلال‌ها را از عوامل تاثیرگذار بر استقبال‌نشدن عرضه زعفران در بورس کالا عنوان کرد و گفت: عرضه زعفران با هدف کاهش واسطه‌گری و افزایش حاشیه سود کشاورزان صورت گرفته است اما در این میان واسطه‌ها با ایجاد شایعاتی مانند اینکه بورس کالا پول شما را به‌موقع نمی‌دهد، باعث کم رغبتی عرضه زعفران در بورس می‌شوند.
ابراهیمی افزود: درواقع، احساس خطر واسطه‌ها موجب شده تا این افراد فضایی را ایجاد کنند که صادرکنندگان ترجیح دهند زعفران مورد نیاز خود را از آن‌ها و نه بورس کالا خریداری کنند، چراکه این‌گونه به آن‌ها القا شده که تامین زعفران از بازار ریسک کمتری دارد.
 وی ادامه داد: این در حالی است که زعفران عرضه شده در بورس ازنظر کیفیت مورد بررسی قرار گرفته و مورد تایید کارشناسان بورس کالا می‌باشد.با این حال وی ضمن قبول برخی از ایرادات در بورس کالا، گفت: این مسئله را باید قبول کرد که طولانی‌بودن فرایند اداری باعث می‌شود تا افراد عرضه زعفران در بازار را بر بورس کالا ترجیح دهند. ازاین‌رو باید برای حل این مشکل اقدامات لازم انجام شود.
موسوی زاده
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار