عزیزالله مهدیان معاون بهسازی خانه های روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، در سفر به شهرستان ممسنی از مهمترین مناطق تحت تاثیر زلزله سال ۸۹ بازدید کرد.
کد خبر: ۳۶۷۷۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵ 27 January 2017
تابناک فارس به نقل از  نورآنلاین:در  سال ۸۹ زلزله ۶ ریشتری باعث خسارات زیادی به روستاهای تنگ للـه بویژه جویجان شده بود که به تصمیم دولت این روستا جابجا شد.

مهدیان معتقد بود : جابجایی روستای جویجان حتی قبل از زلزله به دلیل رانشی بودن زمین در دستور کار دولت بود و بخشی از عملیات اجرایی آن نیز انجام گرفته بود.

با این وجود با خدمات و تسهیلات مناسب بنیاد مسکن، این روستا جابجا شد. انتظار می رود مردم قسط های بانکی خود را پرداخت کنند و در مقابل دولت نیز اقدامات تکمیلی را حتما انجام دهد.

اهالی روستا عنوان می کردند که در این جابجایی به مساله تولیدات روستایی توجه نشده است و در واقع مردم به طور کامل از دامداری دست کشیده اند لذا تولیداتی ندارند و حتی برخی از مواد چون ماست، دوغ، نان و … را مجبورند از شهر تهیه کنند.

معاون  بنیاد مسکن در سفر به شهرستان ممسنی با پذیرش این مسائل گفت:  متاسفانه در زمان جابجایی روستا به این مساله مهم ، یعنی تولیدات و درآمدزایی روستانشینان از طریق دامداری و کشاورزی توجه نشده است و غافل بوده اند.

 وی افزود: جابجایی روستا باید بر اساس تولیدات آن صورت گیرد تا اهالی ابتدایی ترین نیازهای خود را تامین کنند. پیشنهاد می شود که مجتمع های دامداری در منطقه تعریف و راه اندازی شود.

مهدیان تصریح کرد: خوشبختانه وضعیت امنیت منطقه بسیار مناسب است و می توان به سمت مجتمع های دامداری حرکت کرد. روستا به محصولات و تولیدات خود زنده است که از این مساله در زمان طرح ریزی روستا غافل بوده اند.

وی در ادامه بیان اشت: خانه های نیمه تمام طرح مقاوم سازی نیز طبق جلسات متعددی که داشته ایم باید مورد حمایت قرار گیرند تا تکمیل گردند و دولت در این وضعیت اقتصادی منابع آن را تامین کرده و در سالهای پیش رو باید تمام خانه ها پایان کار بگیرند. امیدواریم خود مردم نیز دولت را یاری کنند تا بازسازی و مقاوم سازی سریعتر صورت گیرد.

گفتنی است مهدیان پیش از این گفته بود  بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از ابتدای سال ۱۳۸۴ تا کنون حدود یک میلیون واحد مسکن روستایی را نوسازی کرده است. تا قبل از سال ۱۳۸۴ حدود ۸-۷ درصد خانه‌های روستایی دارای سازه بودند یعنی اسکلت داشتند که هم‌اکنون این رقم به ۴۰ درصد رسیده است و تلاشمان این است که تا پایان سال ۱۴۰۵ بیش از ۷۵ درصد خانه‌های روستایی در برابر زلزله مقاوم باشند. منظور از مقاوم بودن این است که خانه با زلزله ۶-۷ ریشتر تخریب نشود.

سفر مهدیان معاون بنیاد مسکن به ممسنی

عطاءالله زمانی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان فارس نیز به خبرنگار ما گفت: در طرح مقاوم سازی خانه های روستایی خوشبختانه در بسیاری از مناطق شهرستان ممسنی از جمله تنگ لله، ماهور میلاتی و دشمن زیاری اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد : در زلزله سال ۸۹ بیش از ۱۸۰۰ واحد مورد ساماندهی قرار گرفت که از این تعداد ۱۴۰۰ واحد به پایان رسیده است و تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی و کمک های یک و نیم ملیونی بلاعوض به آنها پرداخت شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان فارس گفت: با این موجود حدود ۴۰۰ واحد دیگر باقی مانده که باید اقدام شود لذا به دلیل افزایش هزینه ها متاسفانه ساماندهی آنها صورت نگرفته است. هدف از سفر امروز مسئولان کشوری به این شهرستان، کمک به این مساله است تا بتوانیم در آینده ی نزدیک ساماندهی واحدهای باقی مانده را به پایان برسانیم.

زمانی افزود: بنیاد مسکن به دنبال ایجاد شرایط بهتر برای متقاظیان است تا روند رو به رشد مقاوم سازی ادامه داشته باشد. در این راستا از این پس، برای متقاضیان جدید همان طرح ضمانت زنجیره ای در نظر گرفته شده است و میزان وام نیز افزایش خواهد یافت.

زمانی در خصوص جابجایی روستای مشایخ گفتگویی با سایت دولتی ایرنا داشت که در آن مدعی شده بود که اهالی این روستا همکاری لازم را ندارند و در واقع مطرح شد که مردم روستای مشایخ خود را از دریافت "خدمات توسعه" محروم کرده اند که نسبت به این مساله واکنش نشان داد و گفت: متاسفانه توضیحات بنده در این زمینه به صورت نامناسبی انتشار و انعکاس یافت و مورد اعتراض برخی از افراد نیز قرار گرفت؛ من در آن گفتگو به سابقه مشایخ اشاره کردم و گفتم که حدود ۱۸ سال است مردم بلاتکلیف مانده اند. این مساله به دلیل آن بود که برخی از اهالی با جابجایی مخالف بودند و نوعی دوگانگی ایجاد شد که عملیات اجرایی این طرح را به تاخیر انداخت.

وی در پایان گفت: در یک و نیم سال گذشته نشست های متعددی با مسئولان و مردم داشته ایم که امیدواریم پس از بازدید مسئولین کشوری از این روستا گشایش ویژه ای حاصل شود و مساله روستای مشایخ حل گردد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار