مدیرگروه مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت قم با تاکید بر اینکه مردم مراقب گزش توسط حیوانات اهلی و وحشی باشند، گفت: احتمال ابتلا به بیماری هاری، در صورت گزش با حیوانات اهلی و وحشی وجود دارد.
کد خبر: ۴۵۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۶ 08 June 2015
به گزارش تابناک قم به نقل از روابط عمومی مرکز بهداشت قم، محمد نیک پور در این زمینه افزود: بیماری هاری یک بیماری عفونی حاد و کشنده ویروسی است؛ در صورت هرگونه گزش و ایجاد جراحت و حتی خراش سطحی پوست توسط پستانداران خونگرم، جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری هاری باید نکاتی را مدنظر قرار داد.

وی اضافه کرد: شستشوی محل جراحت صرفنظر از عمق و وسعت جراحت(حتی خراش سطحی) با آب و صابون و سپس آب، به طوری که در محل جراحت هیچ کف صابونی باقی نماند، ضدعفونی محل جراحت، مراجعه فوری به مرکز درمان پیشگیری هاری و تزریق به موقع تمامی نوبت های واکسیناسیون از جمله نکات مهمی است که باید در نظر داشت.

وی تماس با مایعات بدن بیمار هار از جمله بزاق، ادرار و خون راه های تماس با مایعات بدن از طریق کوچکترین خراش یا زخم در پوست، نسوج مخاطی از جمله لب، چشم و بینی، جفت و دستگاه گوارش، وسایل آلوده و همچنین تنفس ذرات معلق در هوا را از راه های سرایت بیماری هاری عنوان کرد.

نیک پور؛ گازگرفتن، لیسیدن و پنجه کشیدن حیوانات را از متداول ترین علل سرایت هاری عنوان کرد و گفت: سگ ها و گربه های به ظاهر سالم که در اواخر دوره نهفتگی بیماری هاری هستند و هنوز علایم بالینی هاری در آنها ظاهر نشده است، از طریق لیسیدن لب، چشم و بینی کودکانی که با آن ها بازی می کنند، بیماری هاری را منتقل می کنند.

وی با بیان اینکه پنجه های آغشته به بزاق حاوی ویروس نیز بیماری را منتقل می کند، ادامه داد: در گربه و گربه سانان(گربه وحشی، یوزپلنگ و ببر) به دلیل عادت این حیوانات به لیسیدن مداوم پنجه ها و آلوده شدن پنجه ها به بزاق، کشیدن پنجه نیز می تواند آلوده کننده باشد.

وی با اشاره به علائم ابتلا به بیماری هاری، گفت: پس از دوره کمون، بروز علائم در انسان با تب، سوزش و گزگز یا درد در محل زخم و ضعف شروع می شود و نهایتا بیمار یا پرخاشگر یا فلج شده و به علت نارسایی قلبی عروقی خواهد مرد.

مدیرگروه مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت قم افزود:علائم در حیوانات شامل تغییر در رفتار و عادت های حیوان است، به طوری که یا پرخاشگر می شود یا بیش از اندازه به صاحب خود انس و الفت می گیرد.

وی به راه های پیشگیری از ابتلا به هاری در حیوانات اشاره و بیان کرد: احتمال کنترل بیماری در وحوش ضعیف است و در حیوانات اهلی قطع ارتباط آنها با وحوش از طریق قلاده گذاری و بستن و واکسیناسیون حیوانات اهلی امکانپذیر است.

وی گفت: پیشگیری از بروز حیوان گزیدگی و شستشوی زخم و واکسیناسیون پس از حیوان گزیدگی نیز از راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری هاری در انسان است.

نیک پور ادامه داد: عدم نگهداری حیوانات غیرضروری در محل سکونت، نزدیک نشدن به حیوانات غریبه، عدم آزار و اذیت و تحریک حیوانات اهلی از جمله شوخی کردن، پرتاب سنگ، سعی در گرفتن بچه حیوان از جمله اقدامات پیشگیرانه ای است که احتمال حیوان گزدیگی در انسان را کاهش می دهد.

وی در پایان با اشاره به نکاتی در خصوص سگها، به شهروندان توصیه کرد: جلوی سگ ها ندوید، به چشمان سگ خیره نشوید، به سگ های آبستن و شیرده نزدیک نشوید، از طرفی موتورسواران هنگام عبور از جاده دقت لازم جهت فاصله از سگ های کنار جاده را داشته باشند و از افزایش سرعت در مقابل سگ پرهیز کنند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار