مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) اعتقاد دارد كه متأسفانه متأسفانه استقبال آقایان از فعالیت‌های قرآنی در كشور كم است و اكثر مؤسسات قرآنی ما در بخش بانوان فعال هستند.
کد خبر: ۴۷۱۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۰ 02 August 2017
تابناک فارس به نقل از ایکنا:همزمان با ایام تابستان و فرا رسیدن اوقات فراغت كودكان و نوجوانان، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا شاهسونی، مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) به عنوان یكی از فعالان برجسته قرآنی كشورمان در برنامه حرف حساب شبكه یك سیما حضور پیدا كرد و به تشریح برنامه‌های این مؤسسه درباره پر كردن اوقات فراغت فرزندان مطالبی را بیان كرد.

اشاره به دلایل نامگذاری مؤسسه

وی در این مصاحبه كه به‌همت خبرگزاری ایكنا پیاده و تنظیم شده است، ابتدا به ارائه توضیحی درباره اینكه چرا نام بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) برای این مؤسسه انتخاب شده است،‌ پرداخت و گفت: بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) دارای سابقه تاریخی است و آن جریاناتی كه در صدر اسلام به خاطر خلافت و ولایت حضرت علی(ع) وجود داشت، حضرت زهرا(س) برای اعلام موضع اقدامات مختلفی را انجام دادند كه یكی از كارهایی كه انجام شد،‌ ایجاد بیت‌الاحزان و مخفی شدن قبر حضرت زهرا(س) بود.

توجه به سیاست حضرت زهرا(س) مغفول مانده است

شاهسونی ادامه داد: این سئوال در طول تاریخ برای همه مسلمانان باقی ماند كه چرا حضرت زهرایی كه نزدیك‌ترین شخص به رسول‌الله(ص) بودند هیچ نشانی از ایشان نیست و به جای اینكه قبر و زیارتگاهی از ایشان باشد بیت‌الاحزان است و این سیاستی از حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) بوده كه متأسفانه مقداری مغفول مانده است در صورتی كه بسیار می‌تواند آگاهی‌بخش باشد.

مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در ادامه با اشاره به فعالیت‌های این مؤسسه گفت: ما مراكز زیر مجموعه موسسه بیت‌الاحزان داریم مثل مراكز پیش دبستانی كه به نام یاس نبی و یاس مشهور هستند و البته هر كدام از مدارس شبانه‌روزی موسسه نیز به نام‌های ائمه اطهار(ع) نامگذاری شده‌اند.

وی یادآور شد: مؤسسه بیت‌الاحزان یك مجموعه قرآنی است كه حدود ۲۱ سال قبل با حداقل امكانات از روستای محمدآباد دهستان خیر شهرستان استهبان استان فارس شروع به فعالیت كرد اما اكنون به یكی از مراكز خوب و قوی قرآنی در سطح كشور تبدیل شده است.

مشاركت ۱۵۰۰ نفر در طرح ملی رحله ۳

شاهسونی با بیان اینكه موسسه بیت‌الاحزان ۱۶۰ شعبه و ۱۰ مدرسه شبانه‌روزی حفظ و تدبر قرآن در سطح كشور دارد، گفت: این مؤسسه مجری طرح‌های ملی مثل «رحله» برای پر كردن اوقات فراغت تابستان است كه در سال جاری حدود یك هزار و ۵۰۰ نفر را در مدارس شبانه‌روزی خود جذب كرده است.

عضو بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن با یادآوری اینكه طرح ملی «رحله» یك دوره ۲ ماهه تابستان است، افزود: معمولاً هر ساله ثبت‌نام این طرح از اردیبهشت‌‌ماه آغاز می‌شود و مصاحبه‌ها و آزمون‌های ورودی آن نیز پایان خرداد و تیرماه برگزار شده و اواسط تیر نیز دوره‌ آن آغاز شده و تا اواسط شهریور ادامه دارد.

طرح ملی رحله،‌ غنی‌سازی اوقات فراغت است نه پر كردن آن

وی همچنین بر این نكته تأكید كرد كه طرح ملی «رحله» تنها پر كردن اوقات فراغت نیست، بلكه غنی‌سازی اوقات فراغت است و ادامه داد: حفظ قرآن كریم همراه با آموزش ترجمه، مفاهیم و سبك زندگی قرآنی اسلامی كه مقام معظم رهبری بر روی آن تأكید فراوانی دارند و همچنین برگزاری اردوهای مختلف تفریحی و آموزشی از جمله برنامه‌هایی است كه در طرح ملی رحله برای شركت‌كنندگان در نظر گرفته شده است.

اشاره به هزینه‌های طرح

شاهسونی با بیان اینكه در این طرح قرآن‌آموزان در طی دو ماه حفظ جزء ۳۰ و سوره مباركه بقره انجام می‌دهند، گفت: شهریه‌ای كه برای این دوره دریافت می‌كنیم با توجه به اینكه این طرح شبانه‌روزی است و دارای هزینه‌های اسكان،‌ تغذیه، پذیرایی، اردو و غیره است، خیلی گران نیست و به طور متوسط در شهرهای بزرگ بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان و در شهرهای كوچك بین ۲۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان شهریه دریافت می‌كنیم.

استقبال خوبی از طرح ملی رحله می‌شود

وی در ادامه استقبال از طرح ملی رحله را خوب توصیف كرد و گفت: با توجه به اینكه انصافاً این طرح سنگینی است و حفظ ۴ جزء در طول دو ماه آسان نیست اما چون همراه با برنامه‌های متنوع تفریحی و ورزشی و معرفی است، استقبال از دوره خوب بوده است.

استقبال آقایان از فعالیت‌های قرآنی در كشور كم است

شاهسونی همچنین این نكته را یادآور شد كه این طرح برای نوجوانان پسر اجرا می‌شود و ادامه داد: متأسفانه استقبال آقایان از فعالیت‌های قرآنی در كشور كم است و اكثر مؤسسات قرآنی ما در بخش بانوان فعال هستند و در مؤسسه بیت‌الاحزان هم بانوان بسیار فعال هستند لذا طرح ملی رحله را برای آقایان برگزار می‌كنیم كه استقبال خوب بوده است.

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی كشور، برگزاری اردوی یك هزار و ۵۰۰ نفری توسط یك مؤسسه مردمی به همراه حدود ۳۰۰ نفر كادر اعم از اساتید،‌ بازرسان و نیروهای ستادی را كاری بزرگ و سنگین توصیف كرد و گفت: طرح رحله بسیار قابل گسترش است و می‌توان روی آن كار كرد به طوری كه در تابستان سال‌های آینده بتواند در حد۵۰ یا ۱۰۰ هزار نفر را تحت پوشش این طرح قرار داد.

برشمردن بركات اجرای طرح ملی رحله

وی با بیان اینكه طرح ملی رحله بركات زیادی دارد، گفت: طبق رصدی كه از قرآن‌آموزانی كه در این طرح شركت كرده‌اند، انجام دادیم، مشاهده كردیم بسیاری از كسانی كه در این طرح‌ها شركت می‌كنند وقتی به محیط مدرسه خود باز می‌گردند تبدیل به یك چهره قرآنی می‌شوند و دانش‌آموزان دیگر را در مدرسه، مسجد، كانون‌ها و غیره دور خود جمع می‌كنند.

شاهسونی یادآور شد: به عنوان مثال در سال گذشته در رودبار جنوب یكی از معلمان آموزش و پرورش در طرح ملی رحله شركت كرد و امسال همراه با ۸۰ نفر از شاگردان خود دوباره در این طرح برای حفظ جزء‌های دیگر شركت كرده است.

اهمیت حمایت بیشتر خیران و مسئولان از طرح رحله

وی، خواستار حمایت خیران و مسئولان از طرح ملی رحله شد و گفت: اگر می‌توانستیم این طرح را با حمایت خیران و مسئولان قوی‌تر برگزار كنیم قطعاً آثار و بركات مادی و معنوی فراوانی در جامعه خواهد داشت.

عضو اتحادیه تشكل‌های قرآن و عترت كشور با یادآوری اینكه طرح هزینه‌ها زیادی دارد، گفت: اگر برای هر نفر تقریباً برای دو ماه حدود یك و نیم تا دو میلیون هزینه در نظر بگیریم كل هزینه طرح می‌شود ۲ یا ۳ میلیارد تومان كه البته بخش عمده‌ای از این هزینه‌ها را خیران تأمین می‌كنند اما باز هم از خیران برای مساعدت بیشتر درخواست همكاری داریم.

شاهسونی در پایان ضمن قدردانی از حمایت‌های معاونت قرآن وزارت ارشاد، مركز قرآنی سازمان اوقاف و اتحادیه تشكل‌های قرآن و عترت در اجرای طرح ملی رحله گفت: بهترین راه و كانال ارتباطی ما با متقاضیان سایت مؤسسه به آدرس www.beytolahzan.ir است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار