مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پیام داد.
کد خبر: ۴۸۵۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵ 28 August 2017

به گزارش تابناک : در متن پیام فرزاد طالبی - مدیرکل دفتر موسیقی - آمده است: موسیقی ایرانی، فرصت ارزشمند بهره‌یابی از نتایج شگفت تلفیق زیبایی‌های فرهنگ و هنر این سرزمین و جلوه تمام ظرفیت‌های فکری و ظرافت‌های ذوق و منش و سلوک ایرانی است که همواره روزگار با زمان و زبان و زندگی ساکنان این خاک سربلند، زیستی شکوفا داشته است.

این زیست فرهنگی - اجتماعی هنر موسیقی ایرانی با فراز و فرود حیات تاریخی ایرانیان، این هنر را به یکی از شاخصه‌های اصلی بازشناسی و رصد تحولات مختلف در برهه‌های متنوع حیات این سرزمین تبدیل کرده است و از این روی، آنچه به نسل امروز جامعه موسیقی ما رسیده، گنجینه‌ای است که بی‌تردید جای بسیاری برای تحقیق، آموزش، تداوم و برداشت‌های نو دارد.

مجموعه‌ای کم‌نظیر از پرده‌ها و لحن‌هایی که همچون سروی سایه‌فکن، هم ریشه در کسوت و تجربه چهره‌هایی ارجمند و گران‌سنگ دارد و هم در هوای تازه نوگرایی و روزآمدی، شاخه می‌گستراند و باید و شاید که برگ و بارها و جوانه‌هایی دیگرگونه برآورد.

از این منظر، یازدهمین جشنوراه ملی موسیقی جوان به مثابه فرصتی مغتنم برای نمایش و مرور استعدادها و توانمندی‌های تازه و نیز برجسته‌تر شدن لزوم حمایت‌ها و هدایت‌های تخصصی و کاربردی می‌تواند محسوب گردد و توصیه موکد و بی‌تکرار به این جشنواره این‌که ضروری است تا جوانان هنرمند ما با درک و شناخت عمیق و دقیق زوایای موسیقی ملی و پیشنیه فرهنگی الحان بی‌بدیل رسیده تا امروز، لازمه هنری و نیاز اجتماعی جامعه کنونی را به درستی، تعریف کرده و متناسب با آن، نوآوری‌هایی بجا و گوش‌نواز ارائه دهند. این مهم، به وسعت و شایستگی، هم ازظرفیت‌های بی‌کرانه موسیقی ایران عزیز برمی‌آید و هم از جغرافیای توانمندی‌ها و ذوق زیباشناسی جوانان ما، بیرون نخواهد بود که گفت:

به تماشا سوگند

و به آغاز کلام

آفتابی لب ایوان شماست

که اگر در بگشایید، به رفتار شما می‌تابد!»


~.~.~.~.~.~.~.~

بیش از ۷۰ هنرمند از اهالی موسیقی، داوری مرحله نهایی یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان را برعهده دارند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی این جشنواره، در این دوره از جشنواره که شهریورماه در تالار رودکی برگزار می‌شود، هیئت‌های داوران در بخش موسیقی کلاسیک عبارتند از: داوود جعفری‌امید، کریم قربانی و محسن تویسرکانی (ویلنسل)؛ منوچهر صهبایی، اکبر محمدی، علی نعمتی و جاوید مجلسی (ابوا، کلارینت، ترومپت و هورن)؛ سیمون آیوازیان، علیرضا تفقدی، مهرداد پاکباز و پدرام فلسفی (گیتار)؛ آذین موحد، مجید سینکی و فیروزه نوایی (فلوت)؛ دلبر حکیم‌اوا، رافائل میناسکانیان، فریماه قوام‌صدری، گاگیک بابایان و آرپینه ایسرائیلیان (پیانو)؛ ابراهیم لطفی، سیاوش ظهیرالدینی و مرجان قنبری‌مهر (ویلن و ویولا).

هیئت‌های داوران در بخش موسیقی دستگاهی نیز شامل هنرمندانی مانند داوود گنجه‌ای، اردشیر کامکار، هادی منتظری، مهدی آذرسینا، علی‌اکبر شکارچی و محمد مقدسی (کمانچه)؛ رضا شفیعیان، مینا افتاده و مجید کیانی (سنتور)؛ ملیحه سعیدی، مینا افتاده و مجید کیانی (قانون)؛ سیامک بنایی، کامبیز گنجه‌ای، مهدی خاکساران، نوید افقه و پژمان حدادی (تنبک)؛ عبدالنقی افشارنیا، محمدعلی کیانی‌نژاد، جمشید عندلیبی و حسن ناهید (نی)؛ حسین علیزاده، داریوش پیرنیاکان و بهروز همتی (تار)؛ حسین علیزاده، داریوش پیرنیاکان، بهداد بابایی و مسعود شعاری (سه‌تار)؛ محمد فیروزی، نگار بوبان و سعید نایب‌محمدی (عود)؛ حمیدرضا نوربخش، علی‌اصغر شاه­زیدی، نصرالله ناصح‌پور، رامبد صدیف و مظفر شفیعی (آواز) است. همچنین داوری مرحله اول بخش ویژه موسیقی دستگاهی برعهده حمیدرضا نوربخش، بهروز همتی، سیامک جهانگیری، سیامک آقائی و رضا پرویززاده است و مرحله نهایی بخش ویژه موسیقی دستگاهی نیز توسط حسین علیزاده، مجید کیانی، داریوش پیرنیاکان، مینا افتاده و مهدی آذرسینا داوری خواهد شد.

در بخش موسیقی نواحی دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان نیز هنرمندانی مانند عبدالرحمن غوثی، سیدعطاءالله سلامیه و سیدعلاءالدین یاسینی (دف)؛ کیخسرو پورناظری، علیرضا فیض بشی‌پور و علی‌اکبر مرادی (تنبور)؛ شهریار صدیق، ایمران حیدری و جابر اطاعتی (آذربایجان)؛ ارسلان طیبی و ابوالحسن خوشرو (مازندران)؛ فرج علی‌پور، علی‌اکبر شکارچی و رضا پرویززاده (لرستان)؛ اسفندیار تخم‌کار، عزیز تنها، حسن سمندری و محمدفاروق درپور (شرق و جنوب خراسان)؛ علیرضا سلیمانی، سعید طهرانی‌زاده و بابک راحتی (شمال خراسان) در مقام داور حضور دارند. همچنین حمیدرضا اردلان به‌عنوان مشاور دبیر جشنواره و عضو هیئت داوران در بخش موسیقی نواحی حضور دارد.

یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و مشارکت استادان موسیقی کشور، با حضور ۵۰۰ نوازنده و خواننده جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری دفتر موسیقی و بنیاد رودکی، از ۸ تا  ۲۶ شهریورماه در تالار رودکی برگزار می‌شود. مراسم اختتامیه آن نیز ۲۷ شهریورماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد.






منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار