رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: در شرایط فعلی اختصاص یارانه برای صادرات سیب‎زمینی بهترین راهکار برای رفع معضلات این محصول است اما دولت باید در این زمینه ورود پیدا کرده و تصمیم لازم را بگیرد.
کد خبر: ۴۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۴ 14 February 2015
رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: در شرایط فعلی اختصاص یارانه برای صادرات سیب‎زمینی بهترین راهکار برای رفع معضلات این محصول است اما دولت باید در این زمینه ورود پیدا کرده و تصمیم لازم را بگیرد.

عیلرضا رنجبر ضرابی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: اینکه در برخی سال‌ها قیمت سیب‌زمینی بالا و پایین می‌شود به سبب حوادث غیرمترقبه در استان‌های جنوبی است که بسیار تاثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه امسال بخاطر آب و هوای مساعد در شهرهای جنوبی همچون جیرفت عملکرد تولید سیب‎زمینی در واحد سطح افزایش داشته است، گفت: تولید سیب‌زمینی در این مناطق افزایش یافته و سبب کاهش قیمت سیب‌زمینی شده است.

رنجبرضرابی با بیان اینکه هر سال در استان همدان دو مرحله برداشت سیب‌زمینی انجام می‎شود، تصریح کرد: در واقع در استان همدان یک مرحله کشت صورت می‌گیرد ولی زمان کشت در شهرستان‌ها متفاوت است.

وی با اعلام اینکه سالانه در استان همدان یک میلیون تن سیب‌زمینی برداشت می‎شود، عنوان کرد: ۴۵ درصد از این میزان مربوط به برداشت تابستانه که تمامی آن مصرف و نیاز استان در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور تامین می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تصریح بر اینکه سیب‎زمینی پاییزه بیشتر در انبارهای استان ذخیره می‌شود، بیان کرد: میزان برداشت سیب‎زمینی پاییزه برابر ۵۵۰ هزار تن است که از این میزان ۱۵۰ هزار تن برای بذر سال آینده ذخیره شده و مابقی نیز برای مصرف باقی می‎‏ماند.

رنجبر ضرابی با اشاره به اینکه بخشی از تولیدات سایر استان‌ها نیز در همدان ذخیره می‎شود، تاکید کرد: سیب‎زمینی پاییزه از آبان تا فرودین ماه سال آینده در بازار توزیع می‎شود.

وی اظهار داشت: در سال‌هایی که تولید سیب‌زمینی در مناطق جنوبی کشور به مشکل برخورد می‌کند بخاطر کمبود با افزایش قیمت سیب‌زمینی در استان همدان روبه‌رو هستیم و در مقابل نیز اگر این مناطق عملکرد بالایی در تولید سیب‎زمینی داشته باشن قیمت این محصول در بازار با کاهش مواجه می‎شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه تکرار این مشکلات نیازمند تدبیر در این زمینه است، عنوان کرد: یکی از تدبیرهای مهمی که باید در نظر داشت صادرات این محصول به بازارهای هدف همچون عراق، افغانستان، آذربایجان، روسیه و ترکمنستان است که البته مسئله صادرات به نیاز این کشورها نیز بستگی دارد.

وی تصریح کرد: یکی از مسائلی که بازار سیب‎‌زمینی استان همدان را تحت تاثیر قرار داد این بود کشورهایی که در سال‎های گذشته واردکننده سیب‎زمینی از استان همدان بودند امروز به تولیدکننده سیب‌زمینی تبدیل شده‎اند.

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان تاکید کرد: در حال حاضر حلال بسیاری از مشکلات محصول سیب‌زمینی با ایجاد ارزش‌افزوده از طریق استقرار صنایع تبدیلی مرتبط با این محصول برطرف می‎شود و از سوی دیگر صادرات محصولات صنایع تبدیلی دارای ثبات است.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۳۰۰ هزار تن سیب‌زمینی مازاد در انبارهای استان همدان موجود است، اظهار داشت: اگر بازار کشش تزریق ۸۰ هزار تن سیب‌زمینی در ماه را داشت با مشکل کاهش قیمت مواجه نمی‎شدیم ولی افزایش تولید در کشور وضعیت را متفاوت کرده است.

رنجبرضرابی بیان کرد: در شرایط فعلی اختصاص یارانه برای صادرات سیب‎زمینی بهترین راهکار برای رفع معضلات این محصول است اما دولت باید در این زمینه ورود پیدا کرده و تصمیم لازم را بگیرد.

وی با تصریح بر اینکه فرهنگ مصرف سیب‎زمینی باید در داخل استان افزایش یابد، تاکید کرد: یکی از مشکلات کشور مصرف پایین سیب‎زمینی است، به طوری که میانگین مصرف سیب‌زمینی در خانوارهای ایرانی ۵۰ کیلوگرم بوده ولی در کشورهای توسعه یافته بیش از ۱۰۰ کیلوگرم در سال است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار