با اجرای طرح پیاده‌روسازی چهارباغ صورت می‌گیرد
تابناک: رئیس اداره باستان‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: بازسازی کاخ صفوی و کشف بخش‌های ضلع غربی و شرقی کاخ جهان‌نما مستلزم اجرای طرح پیاده‌روسازی چهارباغ از سوی مسئولان شهری است.
کد خبر: ۵۵۳۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸ 30 June 2015
به گزارش تابناک به نقل از فارس، علمدار علیان پیش از ظهر امروز در حاشیه بازدید از کاخ جهان‌نمای صفوی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبنی بر روند ادامه عملیات کشف بخش‌های دیگر کاخ جهان‌نما در اصفهان اظهار کرد: بازسازی کاخ جهان‌نما در ورودی چهارباغ، اتفاق مهمی است چرا که وجهه دیگری برای شهر به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه برای بازسازی کاخ صفوی باید مشکل بار ترافیکی شهر اصفهان در محور چهارباغ حل شود، افزود: بازسازی کاخ صفوی و کشف بخش‌های ضلع غربی و شرقی کاخ جهان‌نما مستلزم اجرای طرح پیاده‌رو سازی چهارباغ از سوی مسئولان شهری است.

رئیس اداره باستان‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: امیدواریم با بازسازی کاخ جهان‌نما، نخستین گام‌ها برای پیاده‌رو شدن چهارباغ برداشته شود.

وی بیان کرد: در طول 30 سال اخیر، کشف کاخ جهان‌نما به عنوان یکی از مهم‌ترین کشفیات اصفهان بوده چرا که از یک سو در محور دولتخانه صفوی قرار دارد و از طرفی در قلب شهر اصفهان جای گرفته است.

علیان عنوان کرد: طی آخرین جلسه‌ای که در رابطه با بحث بازسازی کاخ جهان‌نما برگزار شد، با موافقت اعضا و کارشناسان قرار مواجه شدیم بنابراین ضروری است تا ادامه حفاری‌ها نیز آغاز شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر حفاری کاخ جهان‌نما به نتایج آخر رسیده و اگر قرار بر بازسازی کاخ باشد، پیدا کردن انتهای ضلع شرقی و غربی کاخ باید در دستور کار قرار بگیرد تا چهارچوب کاخ به دست آید و همچنین تدابیر لازم نیز برای بازسازی کاخ انجام بگیرد.

رئیس اداره باستان‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: در این کاخ، پاشویه‌ و کف‌فرشی کشف شده که هنوز در مرحله مطالعات قرار دارد و طبق مطالعات به دست آمده، در کنار این کاخ چایخانه یا قهوه‌خانه‌ای وجود داشت که قدمت آن به زمان قاجار برمی‌گردد.

وی تصریح کرد: این قهوه‌خانه که در دوره پهلوی نیز کاربری داشته، طبق اسناد موجود در دوران پهلوی قرار بر تغییر کاربری آن به کتابخانه بود اما متاسفانه به دلیل اجرای پروژه‌های شهری بخش‌هایی از آن تخریب شد.

علیان در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر داده‌های به دست آمده از کاخ جهان‌نما عنوان کرد: در فصل‌های اول و دوم کشف کاخ جهان‌نما، سفالینه‌ها، کاشی‌های زمان صفوی، تزئینات روی گچ کاخ جهان‌نما، ظروف مربوط به زمان قاجار و قلیان‌‌هایی به دست آمد.

وی اضافه کرد: اگر عملیات کاوش ادامه یابد می‌توان لایه‌های پنهان دیگری از زوایای مختلف تاریخ تمدن در قرن‌های 11 و 12 هجری قمری نیز کشف می‌شود.

رئیس اداره باستان‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: در حال حاضر بحث تامین اعتبار برای ادامه فعالیت‌های کاوش در این بنای صفوی مطرح است که اعتبارات مربوط به سفت‌کاری آن را سازمان قطار شهری و اعتبارات مربوط به بخش نازک‌کاری آن را نیز سازمان میراث فرهنگی متقبل شده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :