رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد از اجرای طرح غربالگری ابتلا به شپش در مدارس استان یزد خبر داد.
کد خبر: ۵۸۸۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵ 10 April 2018

سید احمد حسینی تبار در خصوص کنترل و غربالگری پدیکلوزیس (شپش) در مدارس استان یزد، گفت: به‌منظور کنترل و پیشگیری از شیوع پدیکلوزیس در جامعه با همکاری دستگاه‌های مسئول برنامه‌های متنوع آموزشی، بهداشتی و درمانی در سطوح مختلف جامعه انجام می‌شود که یکی از آن‌ها غربالگری پدیکلوزیس سر دانش آموزان در مدارس است.

وی با اشاره به اینکه معمولاً برای شناسایی موارد ابتلا به بیماری‌ها، برنامه کنترل نفربه‌نفر (غربالگری) در جامعه‌ی هدف انجام می‌شود، افزود: در رابطه با این موضوع در بین دانش آموزان نیز جهت شناسایی و ارجاع موارد آلوده به مراکز بهداشتی و درمانی علاوه بر برنامه‌های آموزشی و کنترلی در طول سال تحصیلی همه‌ساله در سه نوبت آغاز سال تحصیلی (مهرماه)، ابتدای فصل زمستان (دی‌ماه) و ابتدای فصل بهار (فروردین) انجام می‌شود.

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد اظهار داشت: طرح ویژه غربالگری با مشارکت مراقبین سلامت مدارس و کارشناسان مراکز بهداشت شهری و روستایی اجرا و بر اساس آن کلیه دانش آموزان با اولویت مدارس ابتدایی مورد معاینه و بررسی قرار می‌گیرند و در صورت مشاهده آلودگی و یا مشکوک بودن بر اساس فرم‌های ویژه به مراکز درمانی جهت معاینه تکمیلی، پیگیری روند درمان و بررسی محل زندگی و احتمال آلودگی سایر اعضای خانواده ارجاع می‌شوند.

به گفته‌ی حسینی تبار این فرایند شناسایی و ارجاع و درمان موارد ابتلا به شپش را تحت عنوان غربالگری در مدارس می‌شناسند که همانند بسیاری از معضلات اجتماعی و مسائل بهداشتی و بیماری‌ها در این زمینه نیز پیشگیری و رعایت اصول بهداشتی اولین و مهم‌ترین اقدام محسوب می‌شود.

این مقام مسئول بهترین راه کنترل آلودگی به پدیکلوزیس را رعایت اصول بهداشتی به‌ویژه بهداشت فردی دانست و تصریح کرد: در صورت آلودگی مراجعه به مراکز درمانی (شهری و روستایی) و دریافت شامپوی مخصوص و درمان تحت نظر کارشناسان بهداشتی است و درصورتی‌که بر اساس توصیه کارشناسان بهداشتی موارد پیشگیرانه رعایت و اصول بهداشتی انجام و از شامپوی مذکور استفاده شود، آلودگی برطرف می‌شود.

وی اضافه کرد: نکته مهم در این فرایند پاک‌سازی وسایل شخصی، محل زندگی و کار است که خانواده‌ها در صورت مشاهده و یا اطلاع از آلودگی فرزندانشان در اسرع وقت به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه و نسبت به رفع مشکل اقدام نمایند.

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد بابیان اینکه شپش به‌عنوان یک موجود زنده همواره همراه و مهمان انسان بوده است و در اکثر مراکز جمعیتی در سراسر دنیا وجود دارد، عنوان کرد: شپش حتی امروزه در بعضی از کشورهای توسعه‌یافته نیز به‌عنوان یک معضل اجتماعی محسوب می‌شود.

حسینی تبار اذعان داشت: در مراکز عمومی و محل‌های تجمع افراد نظیر هتل‌ها، سالن‌های ورزشی، استخرها، مدارس و امثال این‌ها به علت رفت‌وآمد افراد مختلف و احتمال عدم رعایت بهداشت و غیره احتمال انتقال آن در بین سایر افراد و شیوع و گسترش آن وجود دارد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در مدارس به‌عنوان یک مرکز تجمع احتمال انتقال و گسترش آن بیشتر است؛ لذا با تمهیدات و سیاست‌های مدون با غربالگری و بررسی تک‌تک دانش آموزان نسبت به شناسایی و درمان آنان اقدام می‌شود و شاید یکی از دلایل اینکه عامه مردم مدارس را آلوده می‌شناسند، کنترل و بررسی شدید موضوع توسط مراقبین سلامت و شناسایی افراد آلوده است که این امر در سایر مراکز جمعیتی و حتی خانواده‌ها کمتر اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه در مدارس باهدف کنترل و پیشگیری از اپیدمی آن و ارتقای بهداشت و سلامت و آرامش روانی دانش آموزان معمولاً بعد از تعطیلات کار غربالگری با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود، اضافه کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته موارد شناسایی در مهرماه و فروردین‌ماه بیشتر است و این دلیلی بر آلودگی افراد بیرون از فضای مدرسه است که در ایام تعطیلات به سایر مرکز جمعیتی و نقاط آلوده سفر می‌کنند.

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد یادآور شد: خانواده‌ها در صورت رعایت اصول بهداشتی نباید نگران آلوده شدن فرزندان خود در مدارس باشند؛ زیرا مراقبین سلامت و اولیاء مدارس با تمهید برنامه‌های مختلف از شیوع آن در مدرسه جلوگیری می‌نمایند و در صورت آلودگی بعضی از دانش آموزان با همکاری و هماهنگی صورت گرفته با مراکز بهداشتی در اسرع وقت نسبت به درمان اقدام و بلافاصله به مدرسه مراجعه می‌نمایند.

حسینی تبار در پایان با اشاره به اینکه دانش آموزان می‌توانند با رعایت اصول بهداشت فردی، عدم استفاده از وسایل (کلاه، شال، روسری، لباس و غیره) یکدیگر، پرهیز از رفتن به نقاط آلوده و غیره از آلودگی به شپش پیشگیری نمایند، ابراز داشت: در صورت آلودگی نیز در اسرع وقت به مرکز بهداشت مراجعه نموده و با عمل به توصیه‌های پزشکان و کارشناسان بهداشت و استفاده از شامپوی مخصوص پس از مدت کوتاهی به مدرسه و کلاس بازمی‌گردند که البته در صورت عدم رعایت موارد بالا طبق دستورالعمل تا زمان بهبود کامل اجازه حضور در مدرسه را ندارند و حضور آنان در مدرسه منوط به گواهی صحت از طرف مرکز بهداشت است؛ لذا امکان اینکه برای چند روز از کلاس و درس بازبمانند وجود دارد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار