تحولات ساختمان و سخت افزار در فضاهای درمانی اردبیل طی سال‌های اخیر شتاب گرفته است. موضوعی که شورای اسلامی این شهر نسبت به چند و چون آن نظرات مغایر با مسئولان حوزه درمان دارد.
کد خبر: ۶۲۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹ 16 July 2015

به گزارش خبرنگار مهر، شورای شهر اردبیل شامگاه چهارشنبه در حالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل را برای پاسخگویی و ایراد ابعاد طرح تغییر کاربری پنج مرکز درمانی به جمع خود فراخواند، که در پاسخ به این درخواست نظرات مخالف و موافق به ضرورت بازنگری در جانمایی مراکز درمانی سطح شهر اردبیل تاکید کردند.

در این جلسه علوم پزشکی استان خواستار اعلام نظر مساعد شورای شهر مبنی بر تغییر کاربری بیمارستان های بوعلی و علوی، دانشکده پرستاری و مرکز بهداشت سابق، ستاد مرکزی سابق دانشگاه و زمینی در مسیر نیار شد.

درخواستی که هر چند به تعبیر مسئولان علوم پزشکی استان با مطالعه دقیق و همه جانبه طرح اعلام شده است، اما در مقابل شورایی ها نظراتی ارائه کردند که بر اساس گلایه ها و پیشنهادات شهروندان تنظیم شده بود و نمایندگان پارلمان محلی ضرورت توجه به این دغدغه ها را خواستار شدند.

هر چند ایجاد ۸۹۰ تخت به عنوان یکی از ضرورت ها از سوی رئیس علوم پزشکی استان مطرح شد، سید غنی فروزان عضو شورا به ضرورت تکریم ارباب رجوع در مراکز درمانی و حتی برگزاری دوره های آموزشی ویژه کارکنان در این خصوص تاکید کرد.

وی گفت: علاوه بر این تغییر کاربری های مد نظر علوم پزشکی نیازمند لحاظ کردن پارکینگ های طبقاتی است و بهتر است فکری هم به حال سرچشمه و محل تجمع پزشکان شود.

این عضو شورا با بیان اینکه تجمع پزشکان در سرچشمه بحرانی در شهر به وجود آورده است، اضافه کرد: شهروندان از شلوغی و ترافیک این محدوده بارها به شورا گلایه کرده اند.

در عین حال اسفندیار هوشیار دیگر عضو شورا نیز در مقایسه بیمارستان های اردبیل و شیراز گفت: آیا اگر گروه بازرسی از بیمارستان های ما بازدید کند به همان میزان شیراز مورد تائید خواهد بود؟

در حالی که سوال هوشیار از سوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان یادداشت می شد این عضو شورا به ضرورت مشخص سازی نحوه دسترسی بیماران صعب العلاج به داروهای کمیاب شد.

وی افزود: بنده چند مورد سراغ دارم که در شهرهای دیگر می توانند دارو تهیه کنند اما در خود استان نتوانسته اند دارو را تهیه کنند.

بعد از مقایسه های غیر مرتبط هوشیار با دستور جلسه وی به موضوع اصلی پرداخت و تغییر کاربری های درخواستی علوم پزشکی را منوط به تعریف سیستم های داخل شهر و انطباق با نیاز مردم دانست.

این عضو شورا گفت: مردم به وضعیت خاصی عادت کرده اند و این تغییرات با توزیع عادلانه مراکز درمانی همخوانی ندارد و باید مشخص شود بعد از تغییرات دسترسی مردم به مراکز درمانی به چه شکلی خواهد بود.

وی با طرح این سوال که آیا علوم پزشکی فرایند توزیع مراکز درمانی را تعریف کرده است، سوال دیگری به لیست رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اضافه کرد و تریبون را به عضو دیگر شورا حسین افسانه داد.

افسانه در ابتدای صحبت های خود به دستاوردهای مطلوب و محسوس نظام سلامت اشاره کرد و گفت: رضایت مردم افزایش یافته و دولت در قالب این طرح به نیاز اصلی مردم توجه نشان داده است.

عضو شورای شهر اردبیل در اعلام دلایل مخالفت خود با همتای خود در شورا تصریح کرد: این مراکز درمانی حتی اگر تغییر کاربری نداشته باشند به نوسازی نیاز دارند.

وی تغییر کاربری ها را به نوعی جذب سرمایه دانست و خواستار بررسی این طرح مورد به مورد از سوی علوم پزشکی شد.

افسانه با تاکید به وضعیت و مکان نامطلوب بیمارستان آرتا به ضرورت بازنگری در محل قرار گیری آن نیز تاکید کرد.

در ادامه دبیر اول شورای شهر اردبیل با نگاهی متفاوت از رشد مراکز درمانی جزیره ای در سطح شهر ابراز نگرانی کرد و گفت: تغییر کاربری ها هر چند مشکل است اما باید مشارکت بخش خصوصی جذب شود و بار دولت کاهش یابد و مراکز درمانی جزیره ای به بیمارستان تبدیل شوند.

سلامت صفری با تاکید به اینکه تغییر کاربری ها ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند افزود: باید ترافیک، هزینه های تحمیل شده به مردم و پراکنش مراکز درمانی مورد ارزیابی قرار گیرد.

نایب رئیس شورا در حالی تریبون را از دبیر اول گرفت که با تاکید به تاثیرات طرح تحول نظام سلامت این طرح را مایه افتخار حوزه سلامت نام نهاد.

سالار شاکر با تاکید به اینکه حوزه سلامت یکی از دغدغه های اصلی است، گفت: با افتتاح مرکز پزشکان که یکی از مجهز ترین مراکز درمانی در کشور است از ترافیک هسته مرکزی شهر کاسته شده است.

وی در خصوص نظرات انتقادی همکاران خود در شورا مبنی بر انتقال مطب پزشکان از سرچشمه اضافه کرد: این انتقال به صورت قطعی ممکن نیست و نه شورا و نه دستگاه های دیگر نمی توانند این مهم را به اجرا درآورند.

شاکر به ضرورت توزیع مراکز درمانی اشاره کرد و افزود: برای کاهش ترافیک باید توزیع ترافیک را اجرا کرد که این امر با توزیع مراکز درمانی شدنی است.

علیرضا سلیمانی عضو دیگر شورا با اعلام نظرات تخصصی حوزه عمران به ضرورت مطالعه پیش امکان سنجی طرح درخواستی علوم پزشکی تاکید کرد.

وی گفت: فاز صفر و یک طرح به ما ارائه شود تا شورا بداند در کاربری جدید چه چیزی قرار است ساخته شود از طرفی شورا خود مشتری بیمارستان بوعلی است که در آنجا شهرداری پارکینگ احداث کند.

سلیمانی به ضرورت بررسی این درخواست در کارگروه تخصصی و نه یک جلسه علنی و عمومی تاکید کرد و در تائید این نظر وی رحیم آقازاده عضو شورا به ضرورت مطالعه پیش امکان سنجی طرح و استفاده از نظرات مشاوران تاکید کرد.

اینبار نوبت رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بود که به سوالات و گلایه های یادداشت شده پاسخ دهد و فرهاد پورفرضی در ابتدای صحبت خود حجت را تمام کرد و گفت: ما به پزشک پروانه طبابت که خارج از سیستم و کلینیک ما کار کند نمی دهیم.

وی افزود: ما مشکل سرچشمه را در میدان یحیوی تکرار کردیم و در حالی که در این میدان مطبی وجود ندارد یک تعداد سرمایه گذار اقدام به تجارت و خرید و فروش می کنند و مشخص نیست ساختمان ها پارکینگ دارند یانه.

پورفرضی در مقایسه بیمارستان های شیراز و اردبیل گفت: خیرین در ساخت بیمارستان نماز این شهر مشارکت دارند و مگر خیرین ما چقدر در ساخت مراکز درمانی ما مشارکت کرده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با تاکید به اینکه توزیع مکانی بیمارستان ها اندیشیده شده است، اضافه کرد: در دنیا ساخت بیمارستان ۱۰۰ یا ۲۰۰ تخت خوابی منسوخ است و بیمارستان ها به سمت ۵۰۰ تخت خوابی می روند و بنا به همین استاندارد در محل بوعلی نمی توان بیمارستان جدید ساخت.

این مسئول با تاکید به اینکه علوم پزشکی استان از تغییر کاربری ها قصد تجارت ندارد، گفت: هدف ما فروش امکانی که تغییر کاربری دارند نیست و اگر وضع اعتباریمان خوب باشد نمی فروشیم.

پورفرضی تصریح کرد: هر کدام از پیشنهادات تغییر کاربری نقشه تیپ دارد و مشخص شده قرار است به چه چیزی تبدیل شود و ما انتظار داریم شورا با ما همکاری کند.

در پایان این جلسه مقرر شد طرح درخواستی علوم پزشکی به صورت جزئی تر و تخصصی تر مورد بررسی قرار گیرد و در جلسات بعد نسبت به آن تصمیم گیری شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار