درحالی که ناله مدیر آبفا استان فارس از چمن‌کاری در اوج خشکسالی بلند است، نائب‌رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر شیراز می‌گوید باید چمن بکاریم تا شور و اشتیاق به شهر بازگردد!
کد خبر: ۶۴۴۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵ 18 August 2018

تابناک فارس به نقل از فارس:با گذشت بیش از یک دهه خشکسالی در کشور، بسیاری از شهرداری‌ها بویژه در استان‌های جنوبی به این نتیجه رسیده‌اند که برای سبز کردن سیما و منظر شهری به سمت کاشت گیاهان جایگزین چمن بروند؛ چراکه کاشت چمن با توجه به آب‌بر بودن و بحران ‌کم‌آبی دیگر توجیه علمی ندارد.

در شرایطی که منابع آب کشور درگیر چالش‌های متعددی است ما نیازمند آن هستیم که در حوزه‌های مختلف مصرف آب بازنگری کنیم و روش‌های خود را با شرایط منابعی که در اختیار داریم سازگار کنیم. یکی از این سازگاری‌ها و جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب ممنوعیت کشت چمن باتوجه به خشکسالی‌های اخیر و افزایش دما است. موضوعی که حتی در آخرین مصوبه کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی هم به آن اشاره شد تا شهرداری‌ها به‌عنوان یکی از متولیان امر فضای سبزی شهری بتوانند با کشت‌های جایگزین چمن و روش‌های آبیاری صحیح، منابع آبی را با بیش از پیش با بحران مواجه نکنند.

ادامه روش‌های نادرست فعلی، ممنوع

زهرایی دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی سوم مردادماه سال جاری گفته بود: یکی از این حوزه‌ها بحث مصرف آب در فضای سبز شهرها به‌ویژه کلان‌شهرهایی نظیر تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز و ... است. بدین منظور لازم است نوع فضای سبز و نوع آبیاری خود را سازگار کنیم و نمی‌توانیم به روش‌های نادرست فعلی خود ادامه دهیم.

وی این را هم گفته بود که این تنها نقطه آغاز است و شهرداری‌ها به‌عنوان متولیان فضای سبز شهری موظف شده‌اند در مدت دو ماه برنامه عملیاتی خود را در خصوص کاهش ۳۰ درصدی آب مصرفی فضای سبز و خدمات شهری نسبت به سال گذشته ارائه کنند.

در شیراز: بکارید آقا؛ بکارید!

این صحبت‌ها و هشدارها در حالی است که عضو شورای شهر شیراز کاشت چمن را اقدامی در راستای بازگرداندن شورواشتیاق به شهر دانسته است.

قاسم مقیمی که پزشک عمومی است و جستجو در گوگل نشان می‌دهد پیش از عضویت در شورای شهر شیراز در حوزه‌هایی همچون کاشت مو، پوست و زیبایی، لیزر موهای زائد(خانم‌ها و آقایان)، بوتاکس، چال گونه، تزریق چربی، لیفت صورت، ماساژ درمانی و حجامت فعالیت داشته، در گفتگو با خبرگزاری ایسنا گفته است: «باید با کاشت چمن، گل‌های متنوع و زیباسازی فضاهای شهری حال و هوا مردم شهر را عوض کرد تا شور و اشتیاقِ شیراز قدیم مجدداً به شهر بازگردد.»

 

 

مقیمی که از قضا عنوان نائب‌رئیس کمیسیون محیط‌ زیست شورای شهر شیراز را هم یدک می‌کشد، همچنین خواستار افزایش کیفیت و سرانه فضای سبز شهری شده و تأکید کرده است: «باید برای تأمین سرانه فضای سبز شهری در معابر عمومی تلاش بیشتری کرد.»

در تهران: نکارید؛ ممنوع است

در حالی این عضو لیست انتخاباتی امید در شیراز کاشت چمن در اوج خشکسالی را پیشنهاد داده که عضو شورای شهر تهران از ممنوعیت کاشت چمن در تهران خبر داده است. حجت نظری با اشاره به صدور بخشنامه‌ای جدید از سوی سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران از ممنوعیت کاشت چمن در تهران خبر داد و از شهروندان خواست تخلفات را از طریق سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ اطلاع‌رسانی کنند.

این عضو شورای شهر تهران گفته است: نحوه آبیاری فضای سبز تهران و گیاهانی که برای کاشت انتخاب می‌شوند همواره انتقادات بسیاری را از سوی کارشناسان و شهروندان برانگیخته‌ و تعداد زیادی از کارشناسان و شهروندان نسبت به این مسئله اعتراض دارند. در همین راستا از همان روزهای اولیه تابستان در این خصوص به مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای شهر تهران تذکر دادیم تا در مورد کاشتِ گیاهانِ نامتناسب با اقلیم تهران به‌ویژه چمن تجدیدنظر شود و آبیاری این فضاها نیز در زمان‌های مناسبی صورت گیرد.

نظری با اشاره به بندهای دیگر این بخشنامه ادامه داده است: بر اساس این بخشنامه کاشتِ چمن در سطحِ شهر ممنوع و تأکید شده که از گیاهان متناسب با اقلیم تهران استفاده شود و دیگر در تهران چمن کاشته نشود.

گیاهی که 195 روز در سال آب می‌خواهد

شهردار سابق شیراز در سال 95 گفته بود ۲۲۵ هکتار چمن در شیراز وجود دارد و هر مترمربع چمن، ۱۲ لیتر آب در روز نیاز دارد. علیرضا پاک‌فطرت این را هم گفته بود که چمن به‌طور متوسط ۱۹۵ روز در سال نیاز به آبیاری دارد.

به گزارش فارس، مدیر شرکت آب و فاضلاب استان فارس روز چهارشنبه هفدهم مردادماه یکی از راهکارهای صرفه‌جویی در مصرف آب را جایگزینی چمن با گیاهان کم‌آب عنوان کرده و گفته بود: چمن گیاه سازگار با محیط ما نیست، اما بدون توجه به اقلیم فارس چمن‌کاری صورت گرفته و با آب شرب نیز آبیاری می‌شود. این در حالی است که آبیاری فضای سبز بخش عمده‌ای از آب را صرف می‌کند که نباید برای این کار از آب شرب استفاده کرد و این اقدام باید به ساعات خنک و شب‌ها منتقل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار