مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان این که اهمیت احیای این دریاچه برای مردم و جامعه از نان شب هم واحب تر است، گفت:براساس اصل 138 قانون اساسی، تصمیمات ستاد احیا می تواند همپای تصمیمات هیات دولت باشد؛ بنابراین تصمیماتی که گرفته می شود بسیار مهم است.
کد خبر: ۶۵۹۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰ 26 September 2018

 

 

به گزارش تابناک آذربایجان غربی مسعود تجریشی در کارگاه اموزشی آب و محیط زیست که کرسی یونسکو در دانشگاه شریف برگزار کرد، افزود: پیش از ایجاد ستاد احیای دریاچه ارومیه حتی یک جمع بندی صحیح از بارش در منطقه نداشتیم. 
وی اظهار داشت: ستاد احیا در مدت ٥ ماه با فعالیت ٧٥٠ نفر که ٥٠ نفر از انها خارج از کشور بودند به یک جمع بندی اطلاعاتی رسیدند و بر اساس آن نقشه راه و طرح های احیا شکل گرفت. 
وی گفت: یکی از تصمیات ستاد احیا عدم توسعه کساورزی در حوصه ابریز بود که برخلاف آن اتفاق افتاد و گزارش ان را به شورای عالی امنیت فرستادیم تا در جریان امور قرار گیرند.
تجریشی افزود: ستاد احیای دریاچه ارومیه به عنوان یک دستگاه نطارتی بر عملکرد دستگاه های اجرایی بودجه مورد نیاز را از سازمان برنامه و بودجه درخواست و آن را به دستگاه های اجرایی اختصاص می دهد. 
وی تاکید کرد: بعد از این مرحله دانشگاه های منطقه موظف به پایش عملکرد دستگاه های اجرایی هستند تا اثربخشی آنها مشخص شود و بعد از آن در قالب گزارش و به صورت ادواری به مسئولان ارائه می شود، سالانه یک گزارش به رئیس جمهوری و گهگاه ماهانه سه گزارش به اسحاق جهانگیری، رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه ارائه می شود.
تجریشی با اشاره به وظیفه دستگاه‌های مختلف در احیای دریاچه ارومیه گفت: وزارت جهاد کشاورزی در زمینه کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب و کنترل گرد و غبارها در منطقه وظیفه دارد البته در زمینه‌ پایش‌های گرد و غبار سازمان هواشناسی نیز تکالیفی بر عهده دارد. به‌طور کلی ستاد احیای دریاچه ارومیه، هماهنگ کننده کلیه فعالیت‌های مربوط به احیای این دریاچه است.
مدیردفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در ادامه اظهارکرد: انتظار داریم رسانه‌ها صرفا از ستاد احیای دریاچه ارومیه پرسشگری نکنند زیر نمایندگان مجلس و دستگاه‌های اجرایی مختلف در زمینه احیای دریاچه ارومیه تکالیفی برعهده دارند و باید پرسشگری از این بخش‌ها نیز صورت گیرد.
تجریشی تصریح کرد: مشکلی که اکنون در دریاچه ارومیه با آن دست به گریبان هستیم، نتیجه عملکرد خودمان است. بنابراین باید خود نیز این مشکل را برطرف کنیم و در این زمینه تجربه موفق جهانی زیادی وجود دارد. 
وی گفت: به اعتقاد کارشناسان جهانی باید 85 درصد آب حوزه آبریز دریاچه ارومیه به بستر آن بریزد؛ در حالی که نرم جهانی 25 درصد است و این عدد نشان می دهد احیای دریاچه کار سختی است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار