گزارش تابناک کردستان از نشست استاندار با انجمن‌های معلولین کردستان
نشست هم‌اندیشی استاندار کردستان با انجمن‌ها و تشکل‌های معلولین استان فرصتی برای «مرادنیا» بود تا اندکی از دنیای سیاست فاصله بگیرد و با انسان‌هایی از جنس سخاوت و امید به آینده بنشیند، بشنود و بگوید؛ معلولان، امروز، هم تقدیر کردند و هم با جسارت لب به انتقاد گشودند؛ همه خواسته معلولان اجرای قانون بود و بس!
کد خبر: ۶۸۴۷۶۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۶ 27 November 2018

به گزارش تابناک کردستان، نشست هم‌اندیشی استاندار کردستان با انجمن‌ها و تشکل‌های معلولین استان امروز در سالن شهدای دولت استانداری با شعرخوانی بانوی روشندل کردستانی آغاز شد و دعوت او برای نزدیک کردن دستانمان به هم برای ساختن جامعه‌ای بهتر؛ دعوتی که استاندار کردستان به خاطر سپرد و در ابتدای سخنانش به آن اشاره و توصیه کرد؛ ابیاتی که از دل پرمهر «ئه‌وین» برآمد به دل نشست و تحسین حضار را برانگیخت.

نوبت به مدیرکل بهزیستی کردستان رسید که به نوعی گزارش عملکرد بدهد؛ سیدصباح قریشی آنقدر با عجله سخن گفت که اسباب زحمت خبرنگاران برای نقل سخنانش را فراهم کرد! البته این گزارش دادن‌ها هم، دیگر اهمیتی ندارد؛ مهم رضایت جامعه هدف و تحت پوشش یک دستگاه دولتی است که تقدیر قدرشناسانه معلولان از مدیر و کارکنان زحمت‌‌کش بهزیستی کردستان گویای بخشی از واقعیت‌ها بود؛ هرچند نقدهایی هم در جلسه نسبت به عملکرد بهزیستی بیان شد تا شائبه انتخاب گزینشی سخنرانان از میان برود.

تقدیر از انتصاب یک مددجوی سابق به عنوان مشاور استاندار در امور معلولین، درخواست برای مناسب‌سازی محیط برای معلولان، درخواست برای اجرای کامل قانون حمایت از معلولان، واگذاری زمین رایگان به تعاونی‌های مسکن معلولان، ضرورت توجه به معلولان در مباحث گردشگری، اختصاص سهم سه درصدی اشتغال دستگاه‌های اجرایی به معلولان، فراهم کردن امکانات ورزشی برای معلولان و فعال کردن سامانه پیامکی برای تماس‌های اضطراری ناشنوایان از جمله مهمترین مباحث مطرح شده در جلسه امروز بود.

بیشترین انتقادهای معلولان هم متوجه فرمانداران، شهرداری‌ها و اداره کل ورزش و جوانان بود و تندترین نقدها هم به سوی صدا و سیما و دانشگاه علوم پزشکی کردستان روانه شد؛ البته عدم حضور مدیرکل امور اجتماعی استانداری در جلسه هم از چشم معلولان پنهان نماند و از این امر انتقاد شد.

در جلسه امروز، نوبت که به استاندار کردستان رسید، وی سخنانش را با ابیات مشهور شیخ اجل علیه‌الرحمه آغاز کرد؛ با همان لحن آرام همیشگی و صدایی که گاهی به زحمت به گوش مخاطب می‌رسد... «بنی آدم اعضای یکدیگرند/که در آفرینش ز یک گوهرند؛ چو عضوی به درد آورد روزگار/دگر عضوها را نماند قرار؛ تو کز محنت دیگران بی‌غمی/نشاید که نامت نهند آدمی»؛ و چه بجا بود نقل این اشعار در چنین محفلی...

بهمن مرادنیا گفت: اگر همین ابیات سعدی مبنای عمل ما باشد شاید بسیاری از مشکلات و بعضاً بی‌تفاوتی‌هایی که به آنها اشاره شد دیگر وجود نداشته باشد؛ شاید ریشه بخشی از مشکلات جامعه در این باشد که لطافت روحی‌مان نسبت به همدیگر کمتر شده و به تعبیر بانوی روشندل حاضر در جلسه، دستانمان از یکدیگر دور شده و لازم است دست‌هایمان را بیش از پیش به همدیگر نزدیک کنیم.

اما استاندار کردستان به نکته‌ای قابل تأمل هم اشاره کرد و افزود «بسیار علاقمند هستم بتوانم آنچه را انسانیت برای معلولان حکم می‌کند، دنبال کنم»؛ و این گفته «مرادنیا» همان گمشده جامعه امروز ماست؛ «آنچه انسانیت حکم می‌کند»، چیزی فراتر و جامع‌تر از همه قوانین موجود.

راستی، جلسه امروز تقدیر هم داشت؛ استاندار کردستان به معلولان شاخه گل داد و شماری از معلولان هم به «مرادنیا» هدیه دادند؛ از هدایای کادوپیچ شده‌ای که ندیدیم تا تابلوخطی که با دستان پرتوان معلول خوش‌ذوق کردستانی خلق شده بود.

استاندار کردستان وعده داد در جشن هفته آینده معلولان هم شرکت کند و این یعنی همه بداخلاقی‌ها و نامهربانی‌هایی که عده‌ای به بهانه سفر هفته جاری «مرادنیا» به سقز و دلجویی‌اش از کودکان بی‌سرپرست در حقش روا داشتند ذره‌ای کارگر نیافتاده و او، راه خودش را می‌رود و شاید بهتر باشد آنهایی که به دنبال تخریب استاندار هستند راهی دیگر پیش بگیرند چرا که «مرادنیا» در هر حوزه‌ای شایسته نقد باشد در حوزه مسائل اخلاقی قابل نقد و تخریب نیست.

آنچه در ادامه می‌خوانید بخشی از مباحث مطرح شده در نشست امروز هم‌اندیشی استاندار کردستان با انجمن‌ها و تشکل‌های معلولین استان است.

سخنان مطالبه‌گرانه معلولان کردستانی که بویی از ترحم‌خواهی نمی‌داد!/استاندار کردستان و دو بیت شعری که مبنای اظهاراتش بود/مناسب‌سازی محیط ترجیع‌بند مطالبات معلولان از «مرادنیا»/تقدیر سخاوتمندانه معلولان از استاندار و تمجید گرم نماینده عالی دولت در کردستان از مدیرکل بهزیستی + تصاویر

بهمن مرادنیا، استاندار کردستان در این جلسه با بیان اینکه بسیار علاقمند است بتواند آنچه را انسانیت حکم می‌کند برای معلولان دنبال کند، اظهار کرد: امیدوارم بتوانم قانونی را که برای حمایت از معلولان جامعه مصوب شده، به خوبی در کردستان اجرایی کنم.

وی با تمجید از عملکرد مدیرکل بهزیستی استان کردستان گفت: در مناسبت‌های مختلف و در شرایط عادی شاهد بوده‌ام که مدیرکل بهزیستی کردستان و همکاران‌شان در این مجموعه، واقعاً با دلسوزی تمام، مسائل را دنبال کرده‌ا‌ند و بی‌تفاوتی به امور، در عملکرد آنها وجود ندارد.

استاندار کردستان با بیان اینکه بخشی از مشکلات که در برخی مجموعه‌ها مشاهده می‌شود ناشی از بی‌تفاوتی است، تصریح کرد: باید این بی‌تفاوتی‌ها را کنار زد تا بر مشکلات غلبه کرد.

وی با اشاره به ضرورت افزایش نشاط و امید در میان معلولان جامعه گفت: نگاه ترحم‌آمیز به جامعه معلولان ندارم و نخواهم داشت؛ در میان افراد معلول استعدادها و توانایی‌های بالقوه فراوانی وجود دارد که با تلاش خود معلولان و حمایت ما، باید بالفعل شوند.

مرادنیا افزود: باور دارم اگر خداوند عضوی از اعضای بدن یک انسان را مانند سایر انسان‌ها خلق نکرده، استعداد دیگری را در وجود آن انسان خلق کرده تا کمبود عضو دیگر، جبران شود و این لازمه عدالت الهی است و به همین دلیل است که نگاه ترحم‌آمیز به یک انسان معنایی نخواهد داشت.

وی به انتصاب مشاور استاندار در امور معلولان اشاره و خاطر نشان کرد: مشاور با دقت انتخاب شده چرا که بار مسئولیت وی بسیار سنگین است.

استاندار کردستان با اذعان به وجود برخی مشکلات در جامعه و نبود وقت کافی برای پرداختن مطلوب به آن، گفت: در همین جا وعده می‌دهم در برنامه‌های کاری آینده خود، وقت بیشتری به این برنامه‌ها اختصاص دهم چرا که باور دارم جمعیت 50 هزار نفری معلولان کردستان عدد کمی نیست و حتماً باید برنامه‌هایی مناسب برای این قشر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه لازم است بخش خصوصی را درگیر مسائل معلولان جامعه کرد، افزود: موضوع مسکن معلولان را با دقت بیشتری دنبال خواهم کرد و مسکن و شهرسازی را مأمور می‌کنم اقدامات لازم برای تأمین مسکن این عزیزان را در دستور کار قرار دهد.

مرادنیا تصریح کرد: در سخنان نمایندگان جامعه معلولان استان موضوعی که تقریباً همه به آن اشاره کردند بحث مناسب‌سازی محیط بود که ما این مسئله را با فرمانداران مطرح خواهیم کرد تا موضوع را با جدیت پیگیری کنند.

وی گفت: اداره کل ورزش و جوانان استان هم از این به بعد باید مسائل مربوط به معلولان را با دقت نظر بیشتری دنبال کند تا مشکلات این قشر در این حوزه کاهش یابد.

استاندار کردستان به بحث اشتغال پایدار روستایی برای معلولان اشاره کرد و افزود: اگر واقعاً می‌توانید از این تسهیلات استفاده کنید ما هیچ محدودیتی برای پرداخت نخواهیم داشت.

سخنان مطالبه‌گرانه معلولان کردستانی که بویی از ترحم‌خواهی نمی‌داد!/استاندار کردستان و دو بیت شعری که مبنای اظهاراتش بود/مناسب‌سازی محیط ترجیع‌بند مطالبات معلولان از «مرادنیا»/تقدیر سخاوتمندانه معلولان از استاندار و تمجید گرم نماینده عالی دولت در کردستان از مدیرکل بهزیستی + تصاویر

سیدصباح قریشی، مدیرکل بهزیستی استان کردستان هم در این جلسه با تقدیر از استاندار کردستان به دلیل اختصاص بخشی از وقت خود در روزهای هفته جاری برای رسیدگی به امور جامعه تحت پوشش بهزیستی استان اظهار کرد: 10 تا 15 درصد کل جمعیت جهان را معلولان تشکیل می‌دهند و در استان کردستان هم 50 هزار نفر معلول، تحت پوشش خدمات بهزیستی هستند.

وی گفت: هرچند تاکنون نتوانسته‌ایم به همه خواسته‌های معلولان استان پاسخ بدهیم ولی همه همکاران ما در بهزیستی تمام توان خود را به کار گرفته‌اند تا از ظرفیت‌های موجود برای حل مشکلات بهترین استفاده را ببرند.

قریشی افزود: هدف از برگزاری جلسه امروز نه تمجید از عملکرد مجموعه بهزیستی بلکه استماع کاستی‌ها و مسائل احتمالی و حل مشکلات قابل حل است.

وی خاطر نشان کرد: یکی از بندهای قانون حمایت از معلولان که اخیراً در مجلس به تصویب رسید مناسب‌سازی محیط برای معلولان است که در اظهارات همه عزیزان مورد اشاره قرار گرفت؛ خواسته معلولان از ما آن نیست که دست‌شان را بگیریم، مطالبه جامعه معلولان آن است که راه را برای فعالیت آنها هموار کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان کردستان گفت: مطالبات معلولان در حوزه مسکن و اشتغال همان مواردی است که قانون مشخص کرده و باید اجرا شود.

وی با اشاره به فعالیت 43 مرکز توانبخشی در استان و ارائه خدمات به 1700 نفر افزود: بهزیستی 300 دانشجوی معلول را تحت پوشش دارد و صددرصد شهریه تحصیل معلولان در دانشگاه آزاد را پرداخت می‌کند.

قریشی با اشاره به اینکه معلولان ضایعات نخاعی نیازمند بیشترین کمک هستند، تصریح کرد: معلولان ورزشکار و سالمندان تحت پوشش بهزیستی نیازمند حمایت و کمک ویژه هستند و امیدواریم نیازهای عزیزان در این حوزه برطرف شود.  

وی با اشاره به برنامه‌ریزی دفتر استاندار کردستان برای چند برنامه در نخستین ساعات کاری صبح امروز گفت: از اینکه با نظر جناب آقای مرادنیا و با وجود مشغله کاری فراوان این وقت به جامعه معلولان کردستان اختصاص پیدا کرد سپاسگزار هستیم.

سخنان مطالبه‌گرانه معلولان کردستانی که بویی از ترحم‌خواهی نمی‌داد!/استاندار کردستان و دو بیت شعری که مبنای اظهاراتش بود/مناسب‌سازی محیط ترجیع‌بند مطالبات معلولان از «مرادنیا»/تقدیر سخاوتمندانه معلولان از استاندار و تمجید گرم نماینده عالی دولت در کردستان از مدیرکل بهزیستی + تصاویر

صادق حسین‌زاده، به نمایندگی از معلولان شهرستان قروه هم در این جلسه گفت: امروز دیگر درخواست معلولان سبد غذایی و مباحث معیشتی نیست و خواسته ما در قالب مطالبات اجتماعی است، معلولان خواستار حضور پررنگ تر در جامعه و ایفای نقش در تصمیم‌گیری‌ها هستند.

وی افزود: در استان کردستان محیط شهری و فضای اداری برای معلولان مناسب‌سازی نشده و مقصر این امر، مسئولان هستند.

نماینده معلولان شهرستان قروه تصریح کرد: درخواست ما در بحث مناسب‌سازی محیط فقط اجرای قانون است چرا که عدم اجرای قانون مانع حضور معلولان در جامعه شده است.

وی گفت: به دلیل عدم مناسب‌سازی محیط شهری در قروه، همزمان با روز جهانی معلولان شکایت از شهردار قروه را به مراجع قضایی ارائه خواهیم کرد تا دستگاه قضا درباره موضوع تصمیم‌گیری کند؛ ما وقتی از مراجع دولتی ناامید می‌شویم مجبوریم دست به چنین اقداماتی بزنیم.

حسین‌زاده به موضوع مسکن معلولین اشاره کرد و افزود: قانون در این باره ظرفیت خوبی دارد با این وجود زمین رایگان در اختیار تعاونی‌های مسکن معلولان قرار نمی‌گیرد.

سخنان مطالبه‌گرانه معلولان کردستانی که بویی از ترحم‌خواهی نمی‌داد!/استاندار کردستان و دو بیت شعری که مبنای اظهاراتش بود/مناسب‌سازی محیط ترجیع‌بند مطالبات معلولان از «مرادنیا»/تقدیر سخاوتمندانه معلولان از استاندار و تمجید گرم نماینده عالی دولت در کردستان از مدیرکل بهزیستی + تصاویر

ایرج گیلاسی، نماینده معلولان شهرستان کامیاران هم در این جلسه گفت: بیشتر معلولان به دلیل عدم وجود زیرساخت مناسب در محیط، در منازل زندانی هستند و به همین دلیل خواسته اصلی این قشر مناسب‌سازی محیط است.

وی گفت: این شائبه وجود دارد که اکثر فرمانداران منصوب دولت در استان اطلاع کافی از موضوع مناسب‌سازی محیط ندارند.

نماینده معلولان شهرستان کامیاران با اشاره به فراهم نبودن زیرساخت‌ها برای استفاده معلولان در حوزه گردشگری تصریح کرد: برای نمونه در منطقه گردشگری «پالنگان» حتی یک رمپ برای استفاده معلولان وجود ندارد.

وی گفت: در بحث توسعه اشتغال پایدار روستایی هم انتظار داریم دولت معلولان را به صورت ویژه ببیند تا این افراد بتوانند در روستای محل اقامت‌شان شغلی برای خود دست و پا کرده و از مهاجرت به شهرها پرهیز کنند.

سخنان مطالبه‌گرانه معلولان کردستانی که بویی از ترحم‌خواهی نمی‌داد!/استاندار کردستان و دو بیت شعری که مبنای اظهاراتش بود/مناسب‌سازی محیط ترجیع‌بند مطالبات معلولان از «مرادنیا»/تقدیر سخاوتمندانه معلولان از استاندار و تمجید گرم نماینده عالی دولت در کردستان از مدیرکل بهزیستی + تصاویر

مهدی فردیان، نماینده معلولان شهرستان بانه هم در این جلسه گفت: متأسفانه در استان کردستان تنها افرادی می‌توانند از فضاهای اداری استفاده کنند که سالم باشند و این امر به علاوه عدم مناسب‌سازی محیط شهری باعث شده معلولان خانه‌نشین شده و از حقوق‌شان محروم شوند.

وی با انتقاد از عدم توجه صدا و سیمای مرکز کردستان به معلولان افزود: صدا و سیما اصلاً وارد حوزه معلولان نمی‌شود، دریغ از ساخت یک کلیپ ساده برای این قشر در رسانه ملی، صدا و سیمای مرکز کردستان خودش را از مباحث مربوط به معلولان کنار کشیده است!

نماینده معلولان شهرستان بانه به ضرورت راه‌اندازی سامانه پیامکی برای استفاده ناشنوایان جهت تماس با مراکز اضطراری اشاره و تصریح کرد: برای مثال اگر منزل یک ناشنوا دچار آتش‌سوزی شود او نمی‌تواند با آتش‌نشانی تماس بگیرد و لازم است این مشکل در اسرع وقت حل شود.

وی با انتقاد از بهزیستی کردستان به دلیل عدم استعدادیابی ورزشی در میان معلولان گفت: مسئله اختصاص 3 درصد از سهم اشتغال به معلولان را قانون مشخص کرده اما با این حال این قانون حتی در بهزیستی هم اجرا نمی‌شود.

خالد مدنی‌فرد، نماینده معلولان شهرستان مریوان هم در این جلسه گفت: در شهرستان مریوان 4 مرکز فعال توانبخشی وجود دارد و بودجه عمرانی بهزیستی مریوان هم به 5 برابر میزان فعلی افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: استاندار سابق کردستان به همه شهرداران دستور داد که مشاور در امور معلولان داشته باشند اما این دستور هیچگاه اجرایی نشد و یکی از خواسته‌های ما اجرایی شدن آن دستور است.

سخنان مطالبه‌گرانه معلولان کردستانی که بویی از ترحم‌خواهی نمی‌داد!/استاندار کردستان و دو بیت شعری که مبنای اظهاراتش بود/مناسب‌سازی محیط ترجیع‌بند مطالبات معلولان از «مرادنیا»/تقدیر سخاوتمندانه معلولان از استاندار و تمجید گرم نماینده عالی دولت در کردستان از مدیرکل بهزیستی + تصاویر

سینا کریمی‌کردستانی، مدیرعامل انجمن ضایعات نخاعی کردستان هم در این جلسه با تقدیر از توجه ویژه استاندار کردستان به معلولان گفت: همین که نماینده عالی دولت در استان وقت خود را برای برگزاری جلسه‌ای با معلولان اختصاص می‌دهد به ما این احساس منتقل می‌شود که در جامعه حضور داریم.

وی با اشاره به اینکه برخی معلولین برای فرار از مشکلات گاهی به راه‌هایی چون اعتیاد و حتی خودکشی فکر می‌کنند افزود: حوزه ورزش در کردستان جولانگاه مسائل سیاسی شده و معلولان استان هیچگونه امکانات ورزشی ندارند؛ هیئت جانبازان و معلولان استان فقط نامی را یدک می‌کشد.

مدیرعامل انجمن ضایعات نخاعی کردستان به مشکلات ناوگان حمل و نقل استان برای معلولان اشاره و تصریح کرد: برای نمونه 36 خانواده دارای معلول در نایسر سنندج وجود دارند که یکی از مهم‌ترین درخواست‌های آنان از مسئولان حل مشکلات حمل و نقل معلولان است.

وی به مشکلات معلولان استان در حوزه درمان اشاره کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی کردستان در بحث درمان از معلولان حمایت نمی‌کند؛ در بحث سامانه و نوبت‌دهی و بسیاری مسائل متأسفانه دانشگاه علوم پزشکی کردستان در حق معلولان کوتاهی می‌کند؛ یک معلول به دلیل مشکلاتی که دارد قادر نیست وارد پروسه نوبت سه روزه شود؛ در آزمایشگاه، سونوگرافی، رادیولوژی و حوزه‌های تشخیصی مناسب‌سازی برای معلولان وجود ندارد؛ بیمارستان‌ها کار معلولان را انجام نمی‌دهند.

کریمی‌کردستانی افزود: با توجه به مشکلات معلولان و کمبود توانایی مالی در میان این قشر از آموزش و پرورش هم انتظار داریم زمینه تحصیل رایگان معلولان در همه مقاطع تحصیلی را فراهم کند.

وی با تقدیر از همراهی برخی رسانه‌های استان با جامعه معلولان تصریح کرد: متأسفانه برخی فعالان حوزه رسانه در استان با معلولان همدل نیستند و در مسیر تحقق مطالبات این قشر سنگ‌اندازی می‌کنند.

سخنان مطالبه‌گرانه معلولان کردستانی که بویی از ترحم‌خواهی نمی‌داد!/استاندار کردستان و دو بیت شعری که مبنای اظهاراتش بود/مناسب‌سازی محیط ترجیع‌بند مطالبات معلولان از «مرادنیا»/تقدیر سخاوتمندانه معلولان از استاندار و تمجید گرم نماینده عالی دولت در کردستان از مدیرکل بهزیستی + تصاویر

فرزانه مرادنیا، به نمایندگی از معلولان شهرستان بیجار هم در این جلسه گفت: برای رسیدن به مطالبات به حق معلولان در جامعه نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم.

وی که خود دانشجوی دکترای شیمی آلی است افزود: با حمایت خانواده، برای خود بنده معلولیت محدودیت نشده ولی با این حال مجبورم برای اشتغال و ادامه فعالیت به خارج از کشور مهاجرت کنم.

نماینده معلولان شهرستان بیجار تصریح کرد: سهم اشتغال 3 درصد معلولان در ادارات دولتی، روی کاغذ مانده است و ما امیدواریم خروجی این جلسه در راستای بهبود وضعیت اشتغال معلولان باشد، چرا که اتفاقاً درخواست ما استخدام در ادارات دولتی مطابق حقی است که قانون برای ما پیش‌بینی کرده است.

هوشنگ شریعتی، رئیس هیئت ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان کردستان هم در این جلسه گفت: با وجود مشکلات مالی که در استان وجود دارد پیشبرد برنامه‌های ورزشی معلولان بسیار مشکل است.

وی افزود: اعتبارات اختصاص یافته به حوزه ورزش معلولان محدود است با این حال اداره کل ورزش و جوانان در حد امکان به این حوزه کمک کرده و یک سالن هم در اختیار هیئت نابینایان و کم‌بینایان قرار داده است.

رئیس هیئت ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان کردستان تصریح کرد: اداره کل ورزش و جوانان استان کردستان به لحاظ فنی، حوزه ورزش معلولان را آنطور که باید ندیده است و کارشناسی در حوزه ورزش معلولان در این اداره کل نداریم.

جمال اصلانی، به نمایندگی از طرف معلولان ناشنوا و کم‌شنوای استان کردستان هم در این جلسه گفت: 90 درصد مشکلات مختص به قشر ناشنوای جامعه با وجود مترجم حل می‌شود.

وی افزود: وقتی ناشنوایی به بیمارستانی در کردستان مراجعه می کند با مشکل مواجه می‌شود بنابراین درخواست ما آن است حداقل در اتاق تریاژ بیمارستان‌ها و نیز برنامه‌های صدا و سیما یک مترجم برای کمک به ناشنوایان بکارگیری شود.

نماینده معلولان ناشنوا و کم‌شنوای استان کردستان تصریح کرد: 6 نفر از معلولان ناشنوای استان اخیراً در «واحد تولیدی پنجره آرتا» مشغول بکار شده‌اند که این امر شایسته تقدیر است.

سخنان مطالبه‌گرانه معلولان کردستانی که بویی از ترحم‌خواهی نمی‌داد!/استاندار کردستان و دو بیت شعری که مبنای اظهاراتش بود/مناسب‌سازی محیط ترجیع‌بند مطالبات معلولان از «مرادنیا»/تقدیر سخاوتمندانه معلولان از استاندار و تمجید گرم نماینده عالی دولت در کردستان از مدیرکل بهزیستی + تصاویر

سخنان مطالبه‌گرانه معلولان کردستانی که بویی از ترحم‌خواهی نمی‌داد!/استاندار کردستان و دو بیت شعری که مبنای اظهاراتش بود/مناسب‌سازی محیط ترجیع‌بند مطالبات معلولان از «مرادنیا»/تقدیر سخاوتمندانه معلولان از استاندار و تمجید گرم نماینده عالی دولت در کردستان از مدیرکل بهزیستی + تصاویر

سخنان مطالبه‌گرانه معلولان کردستانی که بویی از ترحم‌خواهی نمی‌داد!/استاندار کردستان و دو بیت شعری که مبنای اظهاراتش بود/مناسب‌سازی محیط ترجیع‌بند مطالبات معلولان از «مرادنیا»/تقدیر سخاوتمندانه معلولان از استاندار و تمجید گرم نماینده عالی دولت در کردستان از مدیرکل بهزیستی + تصاویر

سخنان مطالبه‌گرانه معلولان کردستانی که بویی از ترحم‌خواهی نمی‌داد!/استاندار کردستان و دو بیت شعری که مبنای اظهاراتش بود/مناسب‌سازی محیط ترجیع‌بند مطالبات معلولان از «مرادنیا»/تقدیر سخاوتمندانه معلولان از استاندار و تمجید گرم نماینده عالی دولت در کردستان از مدیرکل بهزیستی + تصاویر

سخنان مطالبه‌گرانه معلولان کردستانی که بویی از ترحم‌خواهی نمی‌داد!/استاندار کردستان و دو بیت شعری که مبنای اظهاراتش بود/مناسب‌سازی محیط ترجیع‌بند مطالبات معلولان از «مرادنیا»/تقدیر سخاوتمندانه معلولان از استاندار و تمجید گرم نماینده عالی دولت در کردستان از مدیرکل بهزیستی + تصاویر

سخنان مطالبه‌گرانه معلولان کردستانی که بویی از ترحم‌خواهی نمی‌داد!/استاندار کردستان و دو بیت شعری که مبنای اظهاراتش بود/مناسب‌سازی محیط ترجیع‌بند مطالبات معلولان از «مرادنیا»/تقدیر سخاوتمندانه معلولان از استاندار و تمجید گرم نماینده عالی دولت در کردستان از مدیرکل بهزیستی + تصاویر

سخنان مطالبه‌گرانه معلولان کردستانی که بویی از ترحم‌خواهی نمی‌داد!/استاندار کردستان و دو بیت شعری که مبنای اظهاراتش بود/مناسب‌سازی محیط ترجیع‌بند مطالبات معلولان از «مرادنیا»/تقدیر سخاوتمندانه معلولان از استاندار و تمجید گرم نماینده عالی دولت در کردستان از مدیرکل بهزیستی + تصاویر

سخنان مطالبه‌گرانه معلولان کردستانی که بویی از ترحم‌خواهی نمی‌داد!/استاندار کردستان و دو بیت شعری که مبنای اظهاراتش بود/مناسب‌سازی محیط ترجیع‌بند مطالبات معلولان از «مرادنیا»/تقدیر سخاوتمندانه معلولان از استاندار و تمجید گرم نماینده عالی دولت در کردستان از مدیرکل بهزیستی + تصاویر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار