تابناک ایلام گزارش می دهد
به مناسبت برگزاری مراسم تودیع ومعارفه ای که قرار است فردا (روزسه شنبه)دراداره فرهنگ وارشاد اسلامی درشهرستان چرداول اجرایی شود به این موضوع پرداختیم زیرا آنچه که درکارنامه مدیریتی وانتصاب مدیران این اداره درشهرستان چرداول مشهود است ،استفاده از ظرفیت مدیران مامور بعنوان مدیر این اداره بوده است.
کد خبر: ۷۱۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱ 03 August 2015
به گزارش تابناک ایلام، جمهوري اسلامي که رسالتش رسيدگي به امورات مادي و معنوي جامعه است، وجه فرهنگي اين نظام به گونه‌اي غالب است كه انقلاب اسلامي را انقلابی ارزشی و فرهنگی نامیده‌اند.
در ساختار نظام جمهوري اسلامي رسيدگي توأمان به امورات مادي و معنوي شده بدين جهت « حاكمیت » و به تبع آن « دولت » در نظام جمهوري اسلامي عهده دار هدف‌گذاری و كاركردهايي در بخش‌هاي مختلف گرديده است: نظير اقتصاد، بازرگاني، توليد، كشاورزي، صنعت، سياست، امور اجتماعي، فرهنگ و ... که بر اساس اهداف، وظايف و تكاليف قانوني و در چارچوب ساختار و تشكيلات مصوب به فعاليت مشغول هستند.
بنابراين انتظار مي‌رود «قوه مجريه » به واسطه جايگاه و اهميتي كه از نظر قانون اساسي دارا است، همچنين اختيارات، ‌امكانات و بودجه عظيمي كه به خود اختصاص مي‌دهد اقدامات مؤثري را انجام دهد چون تحقق اهداف كلان و كليدي حكومت‌ها عمدتاَ متوجه قوه مجريه است و اصولاَ بحث (‌كارآمدي ) نظام‌هاي سياسي به فعاليت اين قوه بر مي‌گردد.
در اینجا موضوع مهندسی فرهنگی و تهیه مدل فرهنگی جامعه موضوع نقش و جایگاه وظایف و اختیارات و کارکردهای هر یک از دستگاه‌های مسؤول در امر فرهنگ جامعه مطرح می‌شود که بایستی اين وزارتخانه متناسب با مبانی، اصول، اهداف و سیاست‌های کلان کشور به انجام اقدامات مقتضی مبادرت نمايد.
دربخش فرهنگي (صرف‌نظر از تمامي مباحث موجود، از لحاظ ماهوي و محتوايي ) اگر دولت جمهوري اسلامي مسؤوليت خود را در اين عرصه پذيرفته باشد، ‌عمده‌ترین دستگاه رسمي و دولتي تأثيرگذاري كه متكفل امور فرهنگي جامعه مي‌باشد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است كه داراي اهداف و وظايف مصوب و اختيارات قانوني بوده و بعنوان مهمترین سازمان متولی امور فرهنگی وهنری ومطبوعاتی کشورشناخته شده است.
با طرح این مقدمه وگریزی بروظایف عمده وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به این نکته نایل می آییم این وزارتخانه وادارات کل استانها وبه تبع آن ادارات شهرستانهای آن  دارای اهمیت مضاعفی درراستای ساماندهی وسازماندهی فعالیتهای فرهنگی ،هنری ومطبوعاتی وفرهنگسازی عمومی درسطح جامعه را عهده دارا هستند .
ساختار تعریف شده برای این وزارتخانه به نوعی با فرهنگ عمومی جامعه عجین شده است واز آنجاییکه که درنظام جمهوری اسلامی ایران به مقوله فرهنگسازی براساس آموزه های دینی ومذهبی بعنوان اصلی مهم نگریسته می شود بنابراین مدیریت این وزارتخانه وسازمانها وادارات تابعه آن قطعا باید مهم تلقی شود.
متاسفانه ازدهه گذشته این مهم  درامر انتصاب مدیران ادارات تابعه این وزارتخانه اثر گذار درسطح استان ایلام  وشهرستان های تابعه آن مغفول مانده ومورد بی مهری واقع شده است ،عمدتا پستهای مدیریتی در ادارات شهرستان ها به مدیران غیرمتخصص ومامور از سایر ادارات خصوصا اداره آموزش وپرورش واگذار می شود، وبا مشاهده این موضوع چنین وانمود می شود که یا واقعا درتربیت نیروی متخصص مدیریتی وفرهنگی درسطح اداره کل اهمال شده است واین اداره کل با قحطی رجال روبرو شده که مسئله ای فاجعه بار برای سازمانی خواهد بود که خود متولی انسان سازی وفرهنگ سازی جامعه تلقی می شود ویا انتصابات صورت گرفته دراین اداره کل متاثر از تصمیم سازیهای سیاسی است که به نوبه خود بسی فاجعه بارتراز علت قبلی محسوب می شود زیرا سیاسی شدن تصمیمات فرهنگساز دارای اثرات مخرب وفاجعه بارتری برای فرهنگ وهنر کشور درپی خواهد داشت.
به مناسبت برگزاری مراسم تودیع ومعارفه ای که قرار است فردا سه شنبه دراداره فرهنگ وارشاد اسلامی درشهرستان چرداول اجرایی شود  به این موضوع پرداختیم زیرا آنچه که درکارنامه مدیریتی وانتصاب مدیران این اداره درشهرستان چرداول مشهود است ،استفاده از ظرفیت مدیران مامور بعنوان مدیر این اداره بوده است.
با کمال احترامی که برای مدیران قبلی ومدیر جدید این اداره قایل هستیم ذکراین نکته مهم است که دردوره های قبلی که از دهه هشتاد آغاز شده است این اداره مدیریت چهار مدیر را تجربه نموده است که سه نفر ازآنان با شغل شریف معلمی وبا رشته های غیرمرتبط سکان مدیریت فرهنگی وهنری شهرستان را عهده دارشده اند.
واینک این اداره کل می رود تا جدیدترین تغییرات غیرتخصصی خود را عملیاتی نماید فردا سه شنبه مدیرقبلی شهرستان "ابراهیم بیگی " از ریاست اداره فرهنگی وارشاد اسلامی شهرستان چرداول تودیع و"علی پایبند "دبیرآموزش وپرورش بعنوان رییس جدید این اداره معارفه شود تا درعصری که امورات آن بر اساس تدبیر!می چرخد شاهد بی تدبیری از نوع دوران گذشته باشیم.
واین تغییرات عرفی دراداره فرهنگ وارشاد اسلامی چرداول بصورت خواسته یا ناخواسته به قانونی بدل شده است که نشان از قحطی رجال یا قحطی تصمیمات مدبرانه با خود به همراه دارد.....

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار