گزارشی از حواشی روز خبرنگار
خانه مطبوعات و اهالی آن روزگار خوبی ندارند. و اگر به همین منوال ادامه داشته باشد به مرور حال و احوالش بدتر هم خواهد شد. ضروری است که چاره‌ای برای کار اندیشید و دوای درمان را پیدا کرد.
کد خبر: ۷۴۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۴ 10 August 2015

مراسم روز خبرنگار به صورت خودجوش برگزار می‌شود.» 15 مرداد بود که خبر روی تکلس خبرگزاری‌ها رفت. خود خبر به کنار اما خواننده و مخاطب در همان ابتدا به ساکن که با کلمه «خودجوش» برخورد می‌کرد به خوبی می‌توانست تخمین زند که مراسم امسال روز خبرنگار حکایت جالبی خواهد داشت. انگار رکن چهارم دموکراسی و خانواده‌اش حال روز خوبی نداشتند. بوی تفرقه به مشام می‌رسید. کسانی که ادعای صد من غاز داشتند و به قول خودمان الگوی جامعه بودند خود در حل یک مسئله ساده عاجز و درمانده بنظر می‌رسیدند. همه اهالی مطبوعات استان می‌دانند که درگیری و تفرقه از روز انتخابات خانه مطبوعات کلید خورده بود.

این دعوا و درگیری حتی جان شبکه‌های اجتماعی را نیز گرفته بود. در شبکه اجتماعی تلگرام گروهی ابتدا با نام مطبوعات استان راه‌اندازی شد و طولی نکشید که بحث ها دوباره گل کرد و بلاخره ختم به این شد که گروهی دیگر به نام صرفا مطبوعاتی ساخته شود. هر چه قدر تلاش می‌شد که این تفرقه‌ها تبدیل به وحدت و اتحاد شود اما نمی‌شد که نمی‌شد.

خبر برگزاری مراسم خودجوش واکنش‌هایی را در بر داشت. عده‌ای معتقد بودند که اگر انتخاب هئیت رئیسه خانه مطبوعات قابل بحث بود اما این جریان موازی به طرز قابل توجهی قابلیت بحث را داشت! بر اساس نظرات ثبت شده در سایت تابناک و پای این خبر عده‌ای مبنای انتخاب مهدوی به عنوان دبیر ستاد دائمی بزرگداشت را در چه می‌دانستند؟ خیلی‌ها دوست داشتند بدانند که هزینه این مراسم از کجا تامین می‌شود؟ هر چه قدر سوالات گنگ می‌ماند و جوابی نداشت گره‌ها زیاد و زیادتر می‌شد.

ظهر مراسم روز خبرنگاری خودجوش که به غروب نزدیک می‌شد مراسم دیگری به همین نام در حال آماده برای آغاز مراسم بود. غروب مراسمی، طلوع مراسم دیگری بود. آرم خانه مطبوعات بر پیشانی این مراسم حکایت از این داشت که مراسم به صورت قانونی در حال برگزاری است و نه به خودجوش.

حضور معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل، فرماندار اردبیل، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر، شهردار اردبیل، رئیس سازمان بسیج هنرمندان، مدیرعامل شرکت مخابرات، مدیران بانک مهر اقتصاد، بانک ملی، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و همچنین دیگر مسئولان و مدیران استانی حاضر در مراسم بر قانونی بودن این نشست و دور همی صحه می‌گذاشتند.

بعد از پایان مراسم شرکت‌کنندگان در سالن غذا خوری پیام شرکت مخابرات دور هم جمع شدند و اصحاب رسانه شبی ماندگار به یادگار گذاشتند.

هنوز پای دوستان رسانه‌ای و مطبوعات به خانه نرسیده بود که خبری در شبکه‌های اجتماعی من جمله در تلگرام باز جنجال آفرین شد. متن استعفای بابک آذری، محمد باقر نباتی، حمید رستمی و مهدی جهاندیده در نوع خود جالب بنظر می‌رسید. اولین واکنش به خبر تامل برانگیز بود. اگر رای‌گیری انتخابات خانه مطبوعات درست بوده آیا پشت کردن به رای دوستان در میانه راه کار شایسته‌ای است؟

خبر صبح روز بعد تکذیب شد.

خانه مطبوعات و اهالی آن روزگار خوبی ندارند. و اگر به همین منوال ادامه داشته باشد به مرور حال و احوالش بدتر هم خواهد شد. ضروری است که چاره‌ای برای کار اندیشید و دوای درمان را پیدا کرد. امیدواریم که به این زودی دوستان و اصحاب و رسانه بتوانند بر روی تخته سیاه این خانه جمله «این خانه امن است» را نوشته و تکرار کنند. به امید روزهای خوب.

گزارش: محسن پرستاری



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
حسین
|
United States
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
برگزاری مراسم توسط ستاد دائمی بزرگداشت روز خبرنگار توسط اصحاب رسانه نشان از استقلال این قشر و عدم غش آنها به سمت دولتی ها برای آگهی گیری و سهم خواهی بود. اما مراسم خانه مطبوعات خود خوانده غیر قانونی که با حضور کاندیداهای انتخاباتی و مسئولان دولتی بود، این مراسم را از مشروعیت انداخت چرا که این مراسم نه برای گرامیداشت روز خبرنگار بلکه برای معرفی و حمایت نامزدهای انتخاباتی بود. خانه مطبوعات خود خوانده و غیر قانونی بار دیگر ثابت کرد که دنبال مسائل صنفی نیست بلکه دنبال منافع برخی افراد خاص و البته حمایت از نامزدهای انتخابات و آگهی گیری است. اما ستاد دائمی بزرگداشت روز خبرنگار با برگزاری مراسم مستقل نشان داد که دنبال مسائل صنفی است و نه حمایت از نامزدهای انتخاباتی، غش کردن به سمت دستگاه های دولتی، فروش منافع اصحاب رسانه و قلم برای منافع عده ای قلیل.
rahimi
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
یک خبرنگار آوای اردبیل به مدیرمسئولی حافظفی فربهتر از این نمی تونه بنویسه!
اینکه چون فرماندار با کاندیداهای مورد علاقه اش تو مراسم خانه شرکت کرده قانونیه اونوقت اکثریت مطبوعاتی ها خودجوش و با حمایت سازمان فرهنگی شهرداری و منطقه آزاد و البته با پول خودشون مراسم برگزار کردند می شه غیرقانونی! به نظر حال شما هم زیاد خوش نیست!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
آقای رحیمی این گزارش در سایت ساوالان خبر نیز کار شده صرفا جهت اطلاع سری به ان سایت هن بزنین و نظرات دوستان رو هم بخونین. فک کنم اون موقع قانع خواهید شد که خیلی هم با پول خودتان مراسم را اداره نکردین. خیلی هم خودتان را مظلوم به مخاطبان نشان ندهید.
بهنام رزمجو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
محسن جان من کاری ندارم که این مقاله فکر خودت بوده و یا اینکه سفارشی کار کرده ای فارغ از اینکه در جایگاهی هم نیستم که به ضعیف و یا قوی بودن مقاله نظر بدم ولی سوالی که ازت دارم این که عزیزم
در انتخابات 88 اتفاقی افتاد که یکی از کاندیداها به روند انتخابات اعتراض کرد و همه گفتند باید اعتراض را از روند قانونی خویش بعنی شورای نگهبان پیگیری بکند و او نیز می پنداشت بیش از نصف اعضای محترم شورا دلشان در گرو پیروزی رقیبش دارند پس شکایت هیچکاری را پیش نخواهد برد.
عزیزم این مثال را زدم تا این سوالم ملموستر بشود. وقتی اعضای هیات مدیره فعلی با استفاده از تمامی ابزارها برای پیروزیشان از جمله تمدید چندباره زمان رای گیری، رای گیری از افراد غیر عضو خانه، دور زدن اساسنامه، عدم وجود رقابت در بین کاندیدها به جهت اینکه تعداد نامزدها هم اندازه تعداد هیات مدیره بود و چندین تخلف دیگر، اعضای معترض باید طبق قانون به ارشاد شکایت میکردند وقتی همه این موارد با چراغ سبز اداره ارشاد انجام گرفته بود و انتخابات از طریق اونها مهندسی شده بود باید چیکار میکردند؟
باید بنشینند و تماشا بکنند؟ چرا برگزاری یک مراسم این همه برخی دوستان را برآشفته کرده است؟ چرا اونجا اعتراض نکردین که چرا آن همه قرعه کشی اسامی هیچ یک از معترضین از صندوق قرعه بیرون نیومد حال آنکه اگر از علم آمار و احتمال بدانی خواهی دید این کار غیرممکن هست مگر اینکه اسم این دوستان را ننوشته باشند.
و اگر اینها استعفا داده اند نه بخاطر وحدت مابین خبرنگاران و اهالی رسانه هست و نه بخاطر اعتراضات دوستان برای چیز دیگری هست که به مرور زمان مشخص خواهد شد. بهتر خواهد بود دوستانی که مقاله مینویسند در این مورد حتما در جهت وحدت قلم بزنند نه خدای نکرده ایجاد شائبه
باسپاس
پاسخ ها
محسن پرستاری
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
بهنام جان این اولین بارمان نیست که در گزارش نویسی محکوم به سفارشی کار کردن و یا حتی به قول شما فکر خودمان است و یا نیست؟ محکومیم. فک کنم از شما بعید بود که چنین کلماتی را به کار ببندید. و در جواب سوالتان بهتر می دانم که رو در رو باهاتون صحبت کنم.
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
خانه مطبوعات با اساسنامه ارسالی وزارت ارشاد شیخ روحانی تشکیل شده چرا دارید می ترکید.
خداراشکر همه حضار مشتاق آمدند و مسرور رفتند جز امثال شما که عبوس آمدید و عصبانی رفتید
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
هزینه شما را غریبانی متحمل شد خود کاندیدا از اردبیل است رضا کریمی ویژه دعوت شد که کاندیدا از اردبیل است نظری سخنرانان بود که کاندیدا از خلخال است و باقی بماند مراسم خانه یک حرکت درست صنفی بود که تنها دو کاندیدای احتمالی مجلس سرداری و بدری آن هم بدون دعوت آمده بودند که این دو هم بنیانگذار تجلیل از خبرنگاران در شورا و شهرداری بودند بهتر است بیش از این ادای مظلومان را درنیاوریید
دوستان نزارید بگیم چه کسی مانیتور کامپیوترخانه مطبوعات را در زمان حضورش به عنوان هیات مد یره دزدیده
پاسخ ها
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
چه اظهار نظری!!!
غریبانی و کریمی و نظری کاندیدا هستند اونوقت سرداری و بدری کاندیدای احتمالی! تازه بدون دعوت!!!
داداش ما که می دونیم زنجانی تیمش و بسته و حتی از خدابخش و عباسی هم سر کاندیداهای خاص و محبوبش فاصله گرفته!!
نگو! نگو شیطون!
MOHSEN
|
United States
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
غریبانی نه خودش در مراسم بود و نه از اطرافیانش و نه اسمش بود و نه اسمی ازش بود، چطور چنین برداشتی کردی؟ راستی چرا تیم ... و ... اینقدر از اسم غریبانی وحشت دارند؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار