استان مازندران تنها استان در کشور است که زنجیره کامل صنعت طیور را در اختیار دارد. این استان با داشتن بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ واحد مرغداری ، سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می کند که معادل حدود ۱۱ درصد از نیاز کشور است.
کد خبر: ۸۴۰۲۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۶ 18 April 2020

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه مازندران با اعلام این که جوجه یک‌روزه در این استان معدوم نشده ، گفت که جوجه ریزان مازندرانی عمدتا بر اساس نیاز مرغداری‌ها جوجه تولید کردند و احتمالا بخشی از تخم مرغ‌های اضافی را در آستانه جوجه شدن معدوم نمودند.

تصاویری از معدوم سازی تعداد زیادی جوجه یکروزه در نقطه نامعلومی از کشور از چند روز گذشته در فضای مجازی دست به دست می چرخد که حربه جدیدی را از سوی برخی منتقدین برای حمله به دولت در روزهایی شده است که دولتمردان سرگرم کنترل ویروس کرونا و حمایت از حوزه های اقتصادی و اجتماعی هستند.

صرفنظر از آن ، انتشار این تصاویر انگشت اتهام را بعضا متوجه برخی از استان های پیشرو در تولید جوجه یکروزه از جمله استان مازندران کرده است که حدود ۴۰ درصد از نیاز کشور به جوجه یکروزه را تامین می کند.

محمد کریم فکوری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : توصیه ما به تولیدکنندگان جوجه یکروزه در استان مازندران ، پیش فروش برای جلوگیری از افزایش میزان تولید بود ، ضمن این که اعلام کردیم چنانچه نتوانستند پیش فروش داشته باشند، تخم مرغ ها را در مرحله " ستر " و پیش از تبدیل شدن به جوجه ، معدوم کنند.
وی توضیح داد : تخم مرغ برای تبدیل به جوجه حدود ۱۸ روز دوره ستر را طی کند و سه روز هم در وضعیت " هچر " قرار داده می شود تا جوجه سر از تخم بیرون بیاورد. توصیه انجمن جوجه یکروزه مازندران به تولیدکنندگان این بود که چنانچه در مرحله ستر پیش فروش نداشتند، از مرحله هچر صرفنظر کنند و تخم ها را در مرحله پیش از تبدیل به جوجه به عنوان ضایعات معدوم نمایند.

دوره ستر در جوجه کشی از زمان قرار دادن تخم مرغ داخل ماشین جوجه کشی شروع می شود. در این مرحله تخم نطفه دار نیاز به دما و رطوبت و چرخش مخصوص به خود دارد. پس از این مرحله که زمان آن تا ۱۸ روز به درازا می کشد ، مرحله هچر شروع می شود که طول دوره آن سه روز است. در مرحله هچر نطفه در داخل تخم به اندازه کافی رشد کرده و به جوجه تبدیل می شود . در واقع در این مرحله جوجه آماده شکستن پوسته و خروج از تخم می شود. در این مرحله از جوجه کشی دیگر نیاز به چرخش تخم نیست و دما هم اندکی از دمای مرحله ستر کمتر است در حالی که به رطوبت بیشتری نیاز دارد.

فکوری با اعلام این که مازندران به طور متناوب بین ۳۰ تا ۴۰ درصد جوجه یکروزه مورد نیاز کشور را تامین می کند ، گفت : با کاهش میزان تولید گوشت مرغ ، تولیدکنندگان جوجه یکروزه استان در کنار تولید کنندگان متحمل ضرر و زیان زیادی شدند .
عضو هیات مدیره انجمن تو لیدکنندگان جوجه یکروزه مازندران کاهش تقاضا برای تولید گوشت مرغ و پایین بودن قیمت آن را یکی از دلایل اصلی کسادی بازار جوجه یکروزه و فراوانی تولید آن در کشور دانست و دلیل معدوم سازی جوجه یکروزه از سوی برخی تولیدکنندگان را آن هم به خاطر نبود مشتری ، خودجوش و از روی اجبار توصیف کرد.

وی میزان تولید جوجه یکروزه در کشور را به طور میانگین ۱۳۰ میلیون در هر دوره اعلام کرد و اظهار داشت : این در حالی است که نیاز جوجه یکروزه در کشور حدود ۱۰۰ میلیون قطعه است.

فکوری گفت : به هر حال زمانی که تولید جوجه یکروزه بیش از میزان مصرف داخلی باشد و شرایط برای صادرات نیز به دلیل وجود تحریم ظالمانه و این روزها شیوع ویروس کرونا نیز وجود نداشته باشد، برای تولیدکنندگان جوجه یکروزه راهی جز معدوم سازی وجود ندارد.
وی افزود : البته معدوم سازی جوجه یکروزه همیشه به عنوان آخرین تصمیم از سوی تولیدکنندگان پس از به نتیجه نرسیدن سایر راهها آن هم بندرت رخ می دهد، ولی برخی اوقات برای حوزه تولید به دلیل نبود مشتری و بالا بودن هزینه نگهداری ، راهی جز معدوم سازی وجود ندارد.

بی‌ثباتی در صنعت مرغداری
عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان جوجه یکروزه مازندران گفت : در حال حاضر قیمت جوجه یکروزه در واحدهای تولیدی استان کمتر از ۲ هزار ریال است ، در حالی که نرخ مصوب برای فروش حدود ۲۵ هزار ریال تعیین شده است و این تفاوت قیمت مصوب و فروش نشانگر وضعیت سختی است که هم اکنون تولید کنندگان سپری می کنند.
وی افزود : در حالی این روزها به دلیل کاهش تقاضا برای تولید گوشت مرغ به خاطر قیمت پایین این مواد پروتینی مواجه هستیم که تبعات آن به تولید جوجه یکروزه هم سرایت کرده است که در بهمن ماه سال قبل به دلیل افزایش بیش از حد تقاضا برای تولید ، قیمت جوجه یکروزه تا حدود دو برابر قیمت تنظیم بازار افزایش یافته بود و سرانجام با مداخله وزارت جهاد کشاورزی، تعزیرات و انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه، قیمت ها به ۲۵ هزار ریال تعدیل شده بود.
فکوری گفت : فروش جوجه یکروزه با قیمت ۲ تا سه هزار ریال در حالی که هزینه تولید آن بیش از ۲۳ هزار ریال برای تولیدکنندگان تمام می شود و تقاضایی نیز برای فروش وجود ندارد، راهی جز معدوم سازی پیش روی تولید کنندگان باقی نمی گذارد.

استان مازندران تنها استان در کشور است که زنجیره کامل صنعت طیور را در اختیار دارد. این استان با داشتن بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ واحد مرغداری ، سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می کند که معادل حدود ۱۱ درصد از نیاز کشور است.

بر اساس آمار ، حدود ۵۰۰ مرغداری فاقد مجوز نیز در استان مازندران فعالیت دارد که تولید آنها هم حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تن در سال است.

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار